اگر از شما بخواهند یک پخشکننده اخبار جعلی را به تصویر بکشید به احتمال زیاد تصویر خودتان آخرین تصویر خواهد بود. در بررسیهای علمی روانشناسی اخبار جعلی نکته عجیب و مهم دقیقا در همینجا خودنمایی میکند: نهتنها همه ما مستعد تبدیلشدن به انتشاردهندگان اطلاعات نادرست هستیم، بلکه روشهایی که بسیاری از ما برای جلوگیری از انتشار این اطلاعات استفاده میکنیم، میتواند ناخواسته باعث تبلیغ اخبار نادرست شود.
یافتههای علوم شناختی نشان میدهد، ما بهواسطه داشتن نقاط کوری در پردازش اطلاعات، مستعد باورکردن اخبار نادرست هستیم. آگاهی به این نقاط کور علیالخصوص در دنیای حکمرانی و دسترسی عمومی شبکههای مجازی و جنگ رسانهای بسیار ضروری است. در واقع بسیاری از ما با نیّت خوب و از روی احساس تکلیف قصد جلوگیری از انتشار اخبار غلط را داریم ولی بهعلت نداشتن فهم عمیق از این پدیده، خود تبدیل به منتشرکننده این اخبار میشویم(1).