• سرفصل اخبار
    • پربازدیدترین اخبار
    •  
    • فهرست اخبار
      مزایا و محدودیت های رسانه های اجتماعی در حکمرانی

      مزایا و محدودیت های رسانه های اجتماعی در حکمرانی

      به صورت کلی دو نقش در نسبت حاکمیت و رسانه های اجتماعی می توان در نظر گرفت. در نقش اول حاکمیت در جایگاه ناظر خارجی است و بر رسانه های اجتماعی کنترل می کند. این کنترل شامل مقررات گذاری، فیلترینگ یا... می شود. در نقش دومی که حاکمیت در نسبت با رسانه های اجتماعی ایفا می کند در جایگاه کاربر رسانه های اجتماعی قرار دارد تا از این رسانه ها به عنوان ابزاری برای حکمرانی استفاده کند.
      در بخش عمده ای از ادبیات، استفاده از رسانه های اجتماعی در سطح محلی بحث شده است؛ در این یادداشت با بررسی این ادبیات، موارد متناسب با بخش ملی بحث و به این بخش تعمیم یافته است. ضمن بیان برخی از دلایل و مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری در حکمرانی، فرصت ها و محدودیت های این استفاده را نیز بر خواهیم شمارد.

      تبلیغات دیجیتال بر پایه سندباکس گوگل

      نقض حریم خصوصی در تبلیغات هدفمند و راهکار سندباکس گوگل (بخش دوم)

      تبلیغات دیجیتال بر پایه سندباکس گوگل

      در یادداشت قبل، فرآیند تبلیغات دیجیتال بر پایه کوکی های شخص ثالث بررسی شد. لازمه تبلیغات دیجیتال، در دسترس بودن صفحات وب برای کاربران است، اما اگر اقدامات حفظ حریم خصوصی با انتظارات کاربران تغییر نکند، اکوسیستم وب در معرض خطر قرار می گیرد. کاربران وب خواستار امنیت اطلاعات و هویت شخصیشان هستند و همسو با نیاز کاربران و نیاز جامعه، گوگل کروم، سندباکس را معرفی کرد و امروز در مسیر خود برای از بین بردن کوکی های شخص ثالث با جایگزینی گزینه های مناسب برای حفظ حریم خصوصی است که به ناشران و تبلیغ دهندگان کمک خواهد کرد تا ضمن محافظت از حریم خصوصی کاربران، در فضای تبلیغات، به موفقیت برسند.

      افسردگی(Depression)

      افسردگی(Depression)

      شــبکه‌‌های اجتماعی مجازی به لحاظ عمومیت یافتن در بین کاربــران در سراسر جهان، برقراری ارتباط خصوصی و شخصی و کنترل کمتر از سوی مراجع قدرت، به وسیله‌‌ای بی‌‌بدیل در عرصه‌‌ی ارتباطات، تبدیل شده‌‌اند.
      نوجوانان و جوانان فعال‌‌ترین کاربران شبکه‌‌های اجتماعی هستند و استفاده آنها از پلت‌‌فرم‌‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت طی دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته و زندگی اجتماعی روزمره آنها را دربرگرفته است. با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و ایجاد محدودیت‌‌‌‌ در برقراری انواع تعاملات اجتماعی، شاهد رشد فزاینده استفاده از این شبکه‌‌ها در جهان و ایران هستیم.

      تبلیغات دیجیتال بر پایه کوکی‌های شخص ثالث مقدمه

      نقض حریم خصوصی در تبلیغات هدفمند و راهکار سند باکس گوگل (بخش اول)

      تبلیغات دیجیتال بر پایه کوکی‌های شخص ثالث مقدمه

      فناوری دیجیتال نحوه عملکرد شرکت‌های تبلیغاتی را به طرز چشمگیری متحول کرده است. فعالیت‌های تبلیغاتی به سمت حفظ حریم خصوصی کاربران تغییر کرده است و پیشتاز این تغییرات شرکت گوگل است که قصد دارد کوکی‌های شخص ثالث را که فعالیت کاربران در فضای مجازی را به‌منظور تبلیغات هدفمند رصد می‌کند، حذف کند. این اقدام گوگل در خصوص حفظ حریم خصوصی کاربران، موجی از نارضایتی را در بین شرکت‌های فناوری تبلیغات دیجیتال ایجاد کرده است. در نوشتار حاضر در بخش اول به بررسی فرآیند تبلیغات دیجیتال بر پایه کوکی‌های شخص ثالث، بخش دوم فرآیند تبلیغات سندباکس گوگل و در بخش سوم به بررسی تأثیر حذف کوکی‌ها بر شرکت‌های تبلیغات دیجیتال و راه‌حل‌های ممکن پرداخته شده است.

      لزوم تنظیم چارچوب حاکمیتی مناسب در بانکداری دیجیتال

      لزوم تنظیم چارچوب حاکمیتی مناسب در بانکداری دیجیتال

      پایه رشد شرکت‌ها در عصر دیجیتال از دارایی‌های مشهود به دارایی‌های نامشهود تغییر کرده است به گونه‌ای که امروزه بسیاری از شرکت‌ها تمرکز اصلی خود را بر روی سرمایه فکری به عنوان محرک اصلی رشد عملکرد خود، گذاشته‌اند. اجرای بانکداری دیجیتال پیامدهای قابل توجهی بر میزان رشد سرمایه فکری دارد. در این راستا مالکیت خانوادگی، مالکیت خارجی، مالکیت دولتی، تعامل بین حاکمیت شرکتی و ساختار مالکیت باید مورد بازنگری قرار گیرند.

      گفتار ششم: حق چاپ و حریم خصوصی

      سلسله‌گفتارهای جنبه‌های اخلاقی مربوط به فضای مجازی

      گفتار ششم: حق چاپ و حریم خصوصی

      در سال‌های اخیر، گرایش اخلاق فضای مجازی به سمت ظهور مکانیسم‌های درون شبکه و سامانه‌های خودتنظیمی بوده است. به‌ویژه، در بسیاری از کشورهای اروپایی، ارائه‌دهندگان خدمات اطلاعاتی شروع به آغاز نهضت خود محدودیتی داوطلبانه کرده‌اند.

      تسریع حفاظت و بازسازی تنوع‌زیستی با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین و توکن‌های دیجیتال

      تسریع حفاظت و بازسازی تنوع‌زیستی با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین و توکن‌های دیجیتال

      زندگی امروزی به طور فزاینده‌ای به محیط‌زیست وابسته است. در حال حاضر با توجه به نرخ بالای انقراض گونه‌ها ضروری است به پیش‌بینی مسائلی همچون، چگونگی واکنش اکوسیستم‌ها به کاهش تنوع گونه‌ای و تغییرات متعاقب آن در جوامع طبیعی بپردازیم. در حال حاضر ثابت شده است که در سرتاسر جهان، امنیت کشورها به منابع طبیعی و توانایی اکوسیستم‌ها در ارائه خدمات مربوطه وابسته است. از این رو مدیران محیط‌زیست به دانش و راهکارهای نوین تنوع‌زیستی جهت حفاظت مؤثر از محیط‌زیست و تأمین نیازهای جوامع نیازمند هستند.

      گفتار پنجم: رفتارها و اخبار جعلی

      سلسله‌گفتارهای جنبه‌های اخلاقی مربوط به فضای مجازی

      گفتار پنجم: رفتارها و اخبار جعلی

      آداب را به‌عنوان مجموعه‌ای از قوانین رفتاری که بر بیان خارجی روابط انسانی حاکم است، تعریف می‌کنند. آداب معاشرت به حفظ یکپارچگی جامعه کمک می‌کند، نظم اجتماعی خاصی را ایجاد و حفظ نموده، اقدامات مشترک افراد را هماهنگ کرده و به غلبه بر تنش‌های ارتباطی احتمالی کمک می‌کند. در این مقام، آداب معاشرت به لحاظ کارکردی با اخلاق مرتبط است؛ درنهایت، آداب شکلی از اجرای عملی اصول اخلاقی است.

      خودتنظیمی و کدهای رفتاری

      سلسله‌گفتارهای جنبه‌های اخلاقی مربوط به فضای مجازی (بخش چهارم)

      خودتنظیمی و کدهای رفتاری

      فرآیندهای تعامل مجازی باید به هر طریقی کنترل شوند؛ اما چگونه، در چه حدودی و مهم‌تر از همه بر اساس چه اصولی؟ طرفداران دیدگاه رسمی، با پشتیبانی از قدرت ساختارهای دولتی، استدلال می‌کنند که ازآنجایی‌که اینترنت تأثیر مهم و نه همیشه مثبتی، نه‌تنها بر کاربران خود، بلکه بر کل جامعه دارد، همه زمینه‌های تعامل مجازی باید از طریق تصویب قوانین مناسب تنظیم شود.

      قابلیت‌های ربات آبی آکوابات در رصد کیفیت آب

      قابلیت‌های ربات آبی آکوابات در رصد کیفیت آب

      از زمانی که اولین ماشین کنترل از راه دور در اسکاتلند توسط یک دانشجو توسعه داده شد، مرکز اینترنت اشیاء این کشور سعی کرده است با این تکنولوژی نحوه مدیریت و نظارت بر کیفیت آب را به نحو قابل‌توجهی بهبود بخشد. دیل کولی، دانش‌آموخته مهندسی برق در دانشگاه کالدونین گلاسکو و بنیان‌گذار شرکت Altitude thinking، یک ربات آبی به نام آکوابات طراحی و ساخته است که با استفاده از آن می‌توان از شرایط و کیفیت آب در سطح رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و کانال‌های آب تصویری دقیق‌تر به دست آورد، این ربات در مارس 2022 رونمایی شد.

آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir