عواملی چون جمعیت رو به رشد جهان، افزایش تقاضا برای عملکرد بهتر محصول، نیاز به استفاده بهینه از منابع طبیعی، استفاده روزافزون و پیچیدگی فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... بر لزوم استفاده از کشاورزی هوشمند میافزاید. از اینرو در طول دهه گذشته، مزارع در سراسر جهان در تلاش به منظور ارتقاء بازده و پایداری، استفاده از فناوری
های دیجیتال از جمله اینترنت اشیاء، کلان داده، محاسبات ابری و هوش مصنوعی را افزایش داده
اند. کشاورزی هوشمند در کنار مزایای بسیاری که دارد، در عین حال گاهی منجر به بروز برخی چالشها نیز میگردد. از جمله این چالشها؛ تهدیدات امنیت سایبری را میتوان نام برد که امروزه بسیار شایع شده است و به طور بالقوه زنجیره
های تأمین منطقه
ای، ملی و جهانی را درگیر نموده است و از اختلالات عملیاتی گرفته تا سرقت داده
های حساس را برای همه مشاغل این صنعت موجب میشود. مانند سایر بخش
ها، آن دسته از مشاغل که در جوامع غذایی و کشاورزی کار می کنند باید در این زمینه هوشیار باشند؛ چرا که با توجه به نیاز حیاتی برای تغذیه رو به رشد جهانی، شرکت
های کشاورزی هدف مهمی برای حملات باج افزار
ها هستند.
آیا ایمن سازی فضای مجازی در بخش غذا و کشاورزی حیاتی است؟
همه
گیری کووید-19 تحول دیجیتالی کسب
و کارهای مواد غذایی و کشاورزی را، همچون کسب
و کارهای سایر بخش
ها، سرعت بخشید. دیجیتالی شدن وعده مزایای اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد، اما با هزینه
هایی همراه است. تهدیدات سایبری در سراسر جهان در حال افزایش است و مشاغل غذایی و کشاورزی نیز از این تهدیدات در امان نیستند. در مارس 2021،
JFC International فاش کرد که مورد حمله باج افزاری قرار گرفته و چندین سیستم
IT آن را مختل کرده است.
JFC یک توزیع کننده و عمده فروش محصولات غذایی آسیایی است و به بازارهای اروپا و ایالات متحده خدمات ارائه می
دهد. همچنین در آوریل 2021، یک حمله باج
افزاری، یک توزیع
کننده مواد غذایی هلندی را مورد هدف قرار داد و ارتباط شرکت با مشتریان، انبارهای بزرگ و شبکه
های حمل و نقل را مختل نمود. این حمله به اصطلاح "هک پنیر" باعث شد قفسه
های پنیر در یک سوپرمارکت هلندی برای چند روز خالی شود، زیرا مانع از تحویل محصولات توسط توزیع
کننده شد. دو ماه پس از این حادثه، یک حمله باج افزار دیگر به
JBS که بزرگترین توزیع کننده صنعت گوشت در دنیا است، صورت گرفت و این مجموعه را مجبور به تعطیلی فعالیت
های خود در ایالات متحده، کانادا و استرالیا کرد. همچنین شرکتهای بزرگی چون
Molson Coors،
Campari Group و
Brown-Forman از موارد حملات باج افزار به شرکتهای بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی در سال 2021 است. علاوه بر این، در سال 2015، چندین رستوران زنجیره
ای و فست فود ایالات متحده از جمله
Caribou Coffee،
Applebee’s،
Panera Bread،
Chipotle،
Sonic Drive-In،
Pizza Hut،
KFC،
Wendy’s و
Dunkin’ مورد حملات بدافزاری قرار گرفتند که منجر به ارائه شکایتهای بسیاری در رابطه با نقض اطلاعات گردید. نمونه
های حملات سایبری به زنجیره تامین مواد غذایی نشان می
دهد که این بخش نیاز به افزایش امنیت و توجه بیشتر جهت سیاست گذاری دارد.
چگونه قانون امنیت سایبری امنیت زنجیره تامین مواد غذایی را تنظیم میکند؟
حملات اخیر و افزایش دیجیتالی شدن در این بخش، نیاز فزاینده
ای را به امنیت محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (
ICT[1]) ایجاد می
کند. با این حال، این بخش تاکنون از سوی نهادهای قانونگذار چندان مورد توجه قرار نگرفته است. قوانین مربوط به امنیت سایبری عمدتاً به اتخاذ یک رویکرد برای بخش خاص میپردازد و تاکنون بر تعداد محدودی از بخش
ها متمرکز شده است. به عنوان مثال می
توان به دستورالعمل زیرساخت
های حیاتی اروپا اشاره نمود که فقط به بخش
های انرژی و حمل و نقل مربوط می
شود.
دستورالعمل امنیت شبکه و سیستمهای اطلاعاتی (دستورالعمل
NIS[2]) دومین قانونی است که (صریحا) بخش غذا و کشاورزی را پوشش نمی
دهد، اما با اینحال برای بخش کشاورزی نیز به دلیل گستردگی دامنه پتانسیل آن قابل استفاده است. دستورالعمل
NIS اولین و اساسی
ترین قانون ثانویه در سراسر اتحادیه اروپا است که در سال 2016 برای ایجاد الزامات امنیتی و اطلاع رسانی برای اپراتورهای خدمات رسان ضروری (
OES[3]) و ارائه دهندگان خدمات دیجیتال به تصویب رسید. این دستورالعمل مجموعه
ای از معیارها و فهرستی از بخش
ها و زیربخش
ها را ارائه می
دهد که باید
OES را به عنوان حداقل تعریف کنند. براساس این معیارها و بخش
ها، هر کشور عضو به طور دقیق
تر مشخص می
کند که کدام نهادها در قلمرو خود به عنوان
OES در نظر گرفته می
شوند.
انتظارات دستورالعمل
NIS به هفت بخش محدود می
شود: انرژی، حمل و نقل، بانکداری، مالی، بهداشت، تامین آب آشامیدنی و زیرساخت دیجیتال. این بدان معناست که کشورهای عضو مجبور نیستند الزامات مربوطه را فراتر از این بخش
ها اجرا کنند. انتظار می
رود که نهاد نظارتی آژانس اروپایی امنیت سایبری (
ENISA[4])، که وظیفه مدیریت طرح
های امنیت سایبری داوطلبانه را بر عهده دارد، تخصص و دستورالعمل
های امنیت سایبری را بطور ویژه برای این بخش
ها نیز ارائه نماید (بند 39 قانون امنیت سایبری). از جمله موارد مطرح در دستورالعمل
NIS عبارت است از؛ شناسایی شیوه
های صحیح در کشورهای عضو در خصوص اجرای دستورالعمل
NIS؛ حمایت از فرآیند گزارش
دهی در سراسر اتحادیه اروپا برای حوادث امنیت سایبری، با ایجاد آستانه
ها، الگوها و ابزارها؛ توافق بر روی رویکردها و رویه
های مشترک؛ کمک به کشورهای عضو برای رسیدگی به مسائل مشترک امنیت سایبری.
دستورالعمل
NIS یک سرویس را در صورتی ضروری می
داند که، اگر (1) این سرویس برای حفظ فعالیت
های حیاتی اجتماعی-اقتصادی ضروری باشد، (2) به شبکه و سیستم
های اطلاعاتی وابستگی داشته باشد، و (3) ارائه این سرویس می
تواند تحت تاثیر یک حادثه سایبری مختل شود. در مورد معیار اول، دسترسی به غذا برای حفظ معیشت حیاتی است، و خدمات زنجیره تامین غذا، درست مانند تامین آب آشامیدنی به عنوان خدمات ضروری طبقه بندی می
شود. این خدمات همچنین از نظر اقتصادی با ارائه سایر خدمات ضروری مانند حمل و نقل وابسته هستند. در مورد معیار دوم و سوم، حملات به زنجیره غذایی نشان می
دهد که تأمین غذا (به طور فزاینده
ای) به شبکه و سیستم
های اطلاعاتی بستگی دارد و در نتیجه این امکان وجود دارد که به طور مخرب تحت تأثیر حوادث سایبری قرار گیرد. بنابراین، خدمات غذایی و کشاورزی به طور بالقوه حداقل معیارهای دستورالعمل
NIS را به عنوان خدمات ضروری دارد.
علاوه بر این، کمیسیون اروپا در سال 2019 گزارش داد که، بسیاری از کشورهای عضو ،20 بخش اضافی را به عنوان خدمات ضروری در قوانین ملی خود شناسایی نمودهاند. دو بخش از آن را تولیدکنندگان مواد غذایی و مکان
های تجاری به عنوان
OES شناسایی کردند و از آنها انتظار داشتند که الزامات امنیتی را رعایت کنند. این بدان معناست که برخی از بخش
هایی که از نظر تضمین امنیت سایبری به توجه بیشتری نیاز دارند، ممکن است در سطح اتحادیه اروپا توجه لازم را نداشته باشند.
حرکت رو به جلو با ارائه یک پیشنهاد جدید
برای پاسخ به تهدیدات فزاینده ناشی از فرایند دیجیتالی شدن و افزایش حملات سایبری، کمیسیون، پیشنهادی را برای جایگزینی «دستورالعمل
NIS2» با هدف پوشش دادن سهم بیشتری از اقتصاد و جامعه، ضمن گنجاندن بخش
های بیشتر و ایجاد سطح بالاتری از هماهنگی در مورد الزامات امنیتی و تعهدات گزارش جهت افزایش سطح امنیت سایبری در اروپا در بلند مدت ارائه نمود. دستورالعمل
NIS2 پیشنهادی با اضافه کردن تولیدکنندگان، پردازش
کنندگان و توزیع
کنندگان مواد غذایی به
عنوان نهادهای مهم، علاوه بر بسیاری از بخش
های دیگر، دامنه نسخه قبلی خود را گسترش می
دهد. علاوه بر این، حداقل معیارها را با یک قانون سقف اندازه جایگزین می
نماید. این بدان معنی است که تمام نهادهای بزرگ و متوسط در زنجیره تامین مواد غذایی ممکن است در آینده با تعهدات مدیریت ریسک و گزارش دهی در سراسر اتحادیه اروپا مواجه شوند. شرکت
های کوچک از این الزامات مستثنی خواهند شد، مگر اینکه کشورهای عضو آن
ها را برای امنیت عمومی، ایمنی عمومی یا سلامت عمومی حیاتی تشخیص دهند. در حال حاضر، در پارلمان اروپا، پرونده رسیدگی به این دستورالعمل به کمیته صنعت، تحقیقات و انرژی واگذار شده است. کمیته در 28 اکتبر 2021 دستور ورود به مذاکرات بین نهادی را تصویب کرد. متن قوانین در 13 مه 2022 پیشنهاد شده اما اکنون باید به طور رسمی توسط هر دو نهاد تصویب شود و پارلمان در ماههای آینده در جلسه عمومی درباره آن رأی گیری نماید.
آیا در چارچوب قانونی جایی برای ایمن سازی فضای سایبری غذا و کشاورزی وجود دارد؟
اگرچه امنیت سایبری در مواد غذایی و کشاورزی هنوز مورد توجه زیادی قرار نگرفته است، قوانین بالقوه
ای برای تامین امنیت در این زمینه وجود دارد، مانند اصل امنیت داده
ها در مقررات حفاظت از داده
های عمومی (
GDPR[5]). اپراتورهای مواد غذایی، صرف نظر از اندازه آنها، باید اقدامات مناسب (به عنوان مثال، سیاست
های فنی، داخلی) را برای امنیت فناوری اطلاعات انجام دهند. از آنجایی که
GDPR فقط برای داده
های شخصی اعمال می
گردد، این اصل به تجهیزات کشاورزی که فقط داده
های غیر شخصی را پردازش می
کنند مربوط نمی
شود. با این حال، همچنان می
تواند بعنوان مثال؛ رایانه
ها یا پوشش
های هوشمندی که کارمندان استفاده میکنند، را پوشش دهد. این اصل همچنین به مرحله طراحی و توسعه محصولات و تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد استفاده در زنجیره تامین مواد غذایی که قادر به پردازش داده
های شخصی هستند، گسترش می
یابد. حفاظت از داده
های
GDPR بر اساس طراحی و بطور پیش
فرض، مستلزم امنیت است و تولیدکنندگان و توسعه
دهندگان را تشویق می
کند تا از امنیت سخت
افزار و نرم
افزار مراقبت کنند، بطوریکه کاربران قادر به انجام تعهدات خود برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی یا حملات سایبری باشند.
قوانین امنیتی همچنین از قوانین ایمنی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا، متشکل از مجموعه
ای از ابزارهای قانونی که برای طیف وسیعی از ماشین
آلات و تجهیزات اعمال می
شود، سرچشمه می
گیرد. برخی از این ابزارها تعهدات امنیتی را براساس طراحی برای تولیدکنندگان محصولاتی که در تولید و توزیع مواد غذایی استفاده می
شوند، فراهم می
کنند. به عنوان مثال؛ اخیرا" دستورالعمل تجهیزات رادیویی و مقررات تفویض شده آن در اروپا، سازندگان را ملزم می
سازد تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات متصل به اینترنت به شبکه آسیب نمی
رساند. پیروی از این تعهد در تولید تجهیزات، مانند دوربین
های هوشمند متصل به اینترنت که برای جمع
آوری داده
های محصولات یا حیوانات استفاده می
شوند، احتمالاً انعطاف
پذیری امنیتی در زنجیره تأمین مواد غذایی را افزایش می
دهد.
با این حال، قوانین ایمنی محصول ممکن است در پرداختن به مسائل امنیت سایبری ناکافی باشد، زیرا فاقد تعهدات امنیتی برای بسیاری از محصولات مورد استفاده در زنجیره تامین مواد غذایی مانند ماشین آلات تنظیم شده تحت دستورالعمل ماشین آلات (
MD[6]) است.
MD خطرات امنیتی را تا حدی پوشش می
دهد که، به طور محدود به امنیت ماشین مربوط می
شود و نه امنیت سایبری یک شبکه به طور وسیع
تر. حملات سایبری همچنین می
تواند ایمنی ماشین آلات و افراد پیرامون آن را تهدید کند، اما
MD در مورد تعهدات سازندگان در برابر حملات سایبری شفاف نیست.
علاوه بر این، کمیسیون اروپا خاطر نشان می
سازد که بخش بزرگی از قوانین ایمنی موجود، مانند اتصال، به روز رسانی نرم افزار و قابلیت ردیابی، قبل از ظهور مسائل مربوط به امنیت، به تصویب رسیده است و به همین دلیل است که فاقد الزامات اجباری خاص در برابر تهدیدات سایبری است. بنابراین کمیسیون دریافته که قوانین صریح
تری در این زمینه لازم می
باشد. باید دید که آیا بازنگری در قوانین موجود و پیشنهاد ایجاد الزامات امنیت سایبری برای سیستم
های هوش مصنوعی پرخطر می
تواند این شکاف را برطرف سازد یا خیر. در این زمینه، دستورالعمل
های خط
مشی مرتبط با هوش مصنوعی مانند دستورالعمل
های اخلاقی برای هوش مصنوعی قابل اعتماد، که به طور ویژه اصل استحکام فنی و ایمنی را در بر می
گیرد، می
تواند راهی برای تشویق کسب
و کارها به اتخاذ تدابیر امنیتی فراهم کند.
چگونه شرکت ها میتوانند از خود در برابر حمله سایبری محافظت کنند؟
برای ایجاد سیستمهای قوی و کارآمد در کشاورزی هوشمند، باید اطمینان حاصل کرد که تولید، انتقال و پردازش صحیح و کامل دادهها انجام و سیستم دارای ویژگیهای امنیتی کافی برای جلوگیری از حملات باشد. ناهمگونی منابع، نگرانیهای امنیتی زیادی را ایجاد میکند، مانند حفظ حریم خصوصی، حفظ اعتماد و قابلیت اطمینان، که میتواند برای برآوردن تقاضا و پتانسیل برنامههای کاربردی نوظهور بسیار مهم باشد.
در مرحله اول، همه دستگاه
ها را باید به ابزارهای فناوری به روز مجهز کرد تا ایمن کار کنند، مانند مدیریت رمز عبور، احراز هویت دو مرحلهای و شبکههای خصوصی مجازی (
VPN). فراتر از آن، همه افراد شرکت باید در مورد بهترین شیوههای مهار خطر آموزش ببینند. باید متذکر شد که این آموزش در قالب یک دوره آموزشی یکباره یا مشاهده در قالب ویدیو نخواهد بود، بلکه یک آموزش ادامه دار همگام با ظهور تهدیدات جدید است.
مانند همه اقدامات امنیت سایبری، سلامت سایبری بر یک رویکرد سه جانبه متکی است: مردم، فناوری و محیط. افراد برای شناسایی تهدیدهای امنیتی به آموزش اجباری نیاز دارند. علاوه بر این رهبر شرکت باید از امنیت آگاه باشد و الگوی ارزشمندی برای دیگران باشد.
از آنجائیکه برای یک مشکل ترکیبی، باید یک راه حل ترکیبی وجود داشته باشد. بهبود آموزش کارکنان می
تواند شامل کارگاه های فشرده در سطح شرکت، آموزش آنلاین و خدمات آموزش شخص ثالث باشد. برخی از کارکنان به یک روش بهتر از روش دیگر پاسخ می
دهند، بنابراین انعطاف پذیری ضروری است. با این حال، اجرا نیز مهم است، زیرا نظرسنجی اخیر
HLB در مورد امنیت سایبری نشان داده که اگرچه 90٪ از کسب و کارها اعلام داشتند که کارکنان خود را آموزش میدهند، اما در 33٪ موارد دائماً با عدم انطباق برخورد میکنند.
جمع بندی
جرایم سایبری یک تهدید جدی است. هکرها قادرند از هر نقطه در دنیای شبکه
ای حمله کنند و باج افزارها نیز معمولاً با استفاده از پرداخت
ارزهای دیجیتال صورت میگیرند که به سختی میتوان آنها را ردیابی نمود. سیستم
های قدیمی به دلیل عدم برخورداری از آخرین تدابیر حفاظتی و امکان داشتن حفره
هایی در دفاع نرم افزاری، شدیدا" آسیب پذیر هستند. بعلاوه کارمندان ممکن است اشتباهات ساده
ای مرتکب شوند، توسط هکرها فریب بخورند یا مورد تهدید قرار گیرند. بدین منظور ارائه
ی یک فرهنگ آگاهانه جهت برقراری امنیت در فضای کسب و کار و اجرای مداوم برنامه آموزشی برای کلیه
ی کارمندان، از کارآموزان گرفته تا سطوح بالاتر بسیار مهم است.
غذا بخش مهمی از اقتصاد است. از آنجایی که زنجیره
های تأمین مواد غذایی آسیب
پذیر هستند، یک حمله سایبری می
تواند موجب تداوم آسیب
های پایدار گردد. همانطور که در نشریه
NCC Group امنیت سایبری در کشاورزی انگلستان اشاره شده است؛ خطرات امنیت سایبری ناشی از دیجیتالی شدن در بخش مواد غذایی باید با حکمرانی مناسب مدیریت شود. ایمنی هر فناوری جدید باید با دقت و با تصمیم گیری باز و شفاف ایجاد شود. همینطور مدیریت فناوری
های نوین باید در نظر داشته باشد که چگونه ممکن است رابطه بین منافع تجاری و تولیدکنندگان مواد غذایی را تغییر دهد.
امنیت سایبری در حوزه غذا و کشاورزی تاکنون در قوانین و سیاستگذاری در کشور ما نیز مورد توجه کمی قرار داشته است. قوانین موجود می
تواند راه حلی را ارائه دهد، که البته به دلیل دامنه محدود آنها با محدودیت
هایی همراهند و باید دید این خلأ چگونه پر خواهد شد. آنچه در حال حاضر واضح است، این است که امنیت بخش غذا و کشاورزی یک نیاز روزافزون می
باشد که توجه سیاست گذاران را می
طلبد.
نسیم حسینی، کارشناس ارشد منابع طبیعی، دانشگاه فردوسی مشهد
گروه کشاورزی و منابع طبیعی دیجیتال پژوهشگاه فضای مجازی
منابع:
Rettore de Araujo Zanella, Angelita., da Silva, Eduardo., Carlos Pessoa Albini, Luiz. (2020). Security challenges to smart agriculture: Current state, key issues, and future directions.
Array, 8 . https://doi.org/10.1016/j.array.2020.100048.
Yasar , Burcu. (2022). Securing European Cyberspace: Is the Food and Agriculture Sector Critical?.
Securing European Cyberspace: Is the Food and Agriculture Sector Critical? - CITIP blog (kuleuven.be)
The North East Business Resilience Centre (NEBRC). (2022). The new era of “smart agriculture” – a hotspot for cyber crime?.
The new era of “smart agriculture” – a hotspot for cyber crime? - North East Business Resilience (nebrcentre.co.uk).
[1] the Information and Communications Technology
[2] Network and Information Systems
[3] Operators of Essential Services
[4] The European Agency for Cybersecurity
[5] the General Data Protection Regulation