• بهره گیری از داده ها و ابزارهای دیجیتال در راستای ارائه ورودی های مزرعه و تجارت محصولات کشاورزی

      بهره گیری از داده ها و ابزارهای دیجیتال در راستای ارائه ورودی های مزرعه و تجارت محصولات کشاورزی

      بهره گیری از داده ها و ابزارهای دیجیتال در راستای ارائه ورودی های مزرعه و تجارت محصولات کشاورزی

      امروزه به کارگیری فناوری های دیجیتال به عنوان یک راه حل بالقوه در راستای بهبود عملکرد و پایداری سیستم های تولید کشاورزی بشمار می روند. این فناوری ها دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و ...


      امروزه بهکارگیری فناوریهای دیجیتال بهعنوان یک راهحل بالقوه در راستای بهبود عملکرد و پایداری سیستمهای تولید کشاورزی بشمار میروند. این فناوریها دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی بسیاری هستند که میتوانند بخش کشاورزی و غذایی را از نظر زیستمحیطی کارآمدتر، فراگیرتر و پایدارتر کرده و در نتیجه مزایای قابلتوجهی را برای کشاورزان، مصرفکنندگان و بهطورکلی جامعه ایجاد نمایند. به طور مثال کشاورزان با استفاده نوآوریهای متعدد پیشرفته مانند ماشینآلات و کودهای شیمیایی، سنسورها، هواپیماهای بدون سرنشین و… کنترل بهتری در رابطه رشد محصولات زراعی و نگهداری دامها به دست آورده اند. همچنین، دادهها و ابزارهای دیجیتال موجب افزایش سرعت بهرهوری و بهبود آن در مزرعه و استفاده از منابع در مقابل تغییرات آبوهوایی میشوند. این نتیجه زمانی حاصل میشود که از سیستمهای هوشمند در بخش کشاورزی استفاده شود. ازاینرو بهبود فرایند بهرهوری در تولید اولیه محصولات کشاورزی، زنجیره تأمین، عملکرد لجستیک، کاهش ضایعات مواد غذایی از موضوعات قابلتوجه در بخش کشاورزی است بهشرط اینکه فناوریهای دیجیتالی قابلپیادهسازی باشند. علاوه بر این، همهگیری کووید نیاز به کاربرد فناوریهای دیجیتالی در بخش صنایع غذایی را بیش از گذشته نمایان نموده و موجب معرفی و پذیرش فناوریهای دیجیتالی در این زمینه شده است.
      بررسیها نشان میدهد که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توجه کمتری به مقوله کشاورزی دیجیتال بخصوص استفاده از دادهها و ابزارهای دیجیتال شده است، بهطوریکه در منطقه «منا»، بخش کشاورزی همچنان به شیوه سنتی اداره میشود؛ بنابراین در اکثر کشورهای منطقه، این بخش بهشدت از دو منظر عوامل طبیعی و انسانی دارای محدودیتهای بسیاری است. بااینوجود، توسعه پایدار بخش کشاورزی و مواد غذایی برای بهبود عملکرد اقتصادی، اشتغال، ثبات اجتماعی و امنیت غذایی از اهمیت حیاتی در جوامع کمتر توسعهیافته، برخوردار است؛ زیرا این صنعت، سهم معتدل اما مهمی در اقتصاد کشورهای منطقه بهویژه آفریقا و خاورمیانه دارد. علیرغم اینکه بهبود عملکرد محصولات کشاورزی میتواند به بهبود تراز تجاری از طریق کانال صادرات کمک کند و گسترش صادرات محصولات کشاورزی میتواند جریانات ارزی را افزایش دهد، تولید محصولات کشاورزی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا، با چالشهایی از جمله کمبود و استفاده ناکارآمد از منابع طبیعی، شیوههای کشاورزی غیرمطلوب و مدیریت ضعیف به دلیل ضعف خدمات توسعه، زیرساخت ضعیف و ادغام ضعیف بازارهای ورودی و خروجی مواجه است. این چالشها به طور نامتناسبی بر کشاورزان خرده مالک که به دلیل ظرفیت محدود منابع تولیدی در برابر مخاطرات اقلیمی نیز آسیبپذیر هستند، در مقایسه با دیگر کشاورزان به دلیل عواملی مانند حجم کمتر تولید آنها، هزینههای مبادله بیشتر، ظرفیت محدودتر برای سرمایهگذاری، کاهش دسترسی به بازار و قدرت چانهزنی ضعیف تأثیر میگذارد. در همین راستا در ادامه به آموختههایی از تجربیات کشور نیجریه در زمینه استفاده از دادهها و ابزارهای دیجیتال در مدیریت دادههای ورودی مزرعه و تجارت محصولات کشاورزی میپردازیم.
      بسترهای تجارت الکترونیک نیجریه
      در طی سالیان گذشته کشور نیجریه در زمینه مهارت و کارآفرینیهای دیجیتالی اقدام به سرمایهگذاری کرده است که این امر منجر به توسعه و گسترش شرکتهای AgTech با رشد تصاعدی بالا شده است. کشور نیجریه با 200 میلیون نفر جمعیت زیر 30 سال، دارای بیشترین جمعیت جوان است و 47 درصد از جمعیت غرب آفریقا را در خود جایداده است. این کشور با داشتن بزرگترین بازار تلفن همراه در جنوب صحرای آفریقا که توسط زیرساختها و اتصالات با پهنای باند وسیع بهصورت دقیق و قوی پشتیبانی میشود، پتانسیل بالایی جهت تقویت سیستمهای کشاورزی/ غذایی و ایجاد اشتغال از طریق یک اکوسیستم دیجیتال قوی دارد. اکوسیستم دیجیتال محیطی بدون مرزهای محدود یا از پیش تعیین شده متشکل از بازیگران مختلف شامل انسانها، ماشینها، ابزارها و نرمافزارها است که تعامل آنها بر روی زیرساختهای دیجیتال و برپایه ارتباطهای دارای مبدأ یا مقصد دیجیتالی مفهوم مییابد. هر اکوسیستم دیجیتال میتواند شامل چندین اکوسیستم دیجیتال دیگر درون خود باشد. بزرگی هر اکوسیستم دیجیتال لزوماً ارتباط مستقیمی با ارزش یا طول عمر آن نخواهد داشت .در دنیای اکوسیستمهای دیجیتال، مدل اصلی کسبوکار کاملا مشتریمحور است و مشتریان میتوانند با استفاده از گستره وسیعی از محصولات و خدمات از طریق یک درگاه دسترسی واحد و پیوسته، تجربه مناسب و خوشایندی را کسب نمایند. بنابراین میتوان چنین عنوان نمود که اکوسیستمهای دیجیتال از بازیگران متنوعی تشکیل شدهاند که راهکارهای دیجیتال چندبعدی را به گونهای که چندین صنعت را دربرگیرند و از طریق کانالهای دیجیتال قابل دسترسی باشند ارائه میکنند. در همین راستا در سالهای اخیر نیجریه در زمینه مهارت و کارآفرینیهای دیجیتالی سرمایهگذاری های بسیاری نموده است که این امر بستر مناسبی جهت رشد و توسعه شرکتهای AgTech با روندی صعودی را تحریک میکند. در همین زمنیه میتوان به لاگوس به عنوان یک اکوسیستم فعال و پویا متشکل از انکوباتورها، شتابدهندهها، استارتآپهای دیجیتال و سرمایهگذاران اشاره نمود. لاگوس از فعالان عرصه ی ارتقای فناوری دیجیتال محسوب میشود. باتوجهبه تعداد جمعیت بالا، جوان و کارآفرین در این کشور، زمینههای کارآفرینی دیجیتال این پتانسیل را دارد که به موتور تحول اقتصادی در نیجریه تبدیل شود. ازاینرو ایجاد طرحهای جامع موسوم به دولت الکترونیک، نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پایه و اساس توسعه و پیشرفت است. در همین زمینه بررسیها نشان میدهد که پلتفرمهای دیجیتال هسته اصلی اقتصاد دیجیتال نیجریه هستند. این پلتفرمها با ایجاد مزایایی مانند افزایش ارتباط مردم با ذینفعان اکوسیستم، تسهیل تراکنشهای دیجیتال، تبادل اطلاعات، ارائه کالاها و خدمات و همچنین ارتقای شرایط اشتغال نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال این کشور ایفا میکنند.
      پلتفرمها و مشاوران فعال در زمینه مهارت و کارآفرینیهای دیجیتالی نیجریه
      Afrimash: آنلاینشاپی که نقش مؤثری در فروش محصولات کشاورزی دارد و با ارائه یک پلتفرم دیجیتال، کشاورزان را به طور مؤثر به نهادههای باکیفیت (مانند طیور، ماهی، دام، محصولات زراعی، نهادههای مزرعه و تجهیزات مزرعه) ارائه شده از طریق تأمینکنندگان مورد اعتماد متصل میکند. افریماش[1] بهعنوان پلتفرم پیشرو در کشاورزی نیجریه محسوب میشود که از فناوری تجارت الکترونیک در راستای کاهش ناکارآمدی در زنجیره تأمین نهادههای کشاورزی استفاده میکند و در نهایت امکان کشاورزی آسان را برای همه فراهم میکند. بدین صورت که فروشندگان محصولات خود را بهصورت دیجیتال فهرست میکنند تا بهسرعت و آسان در دسترس کشاورزان قرار گیرند؛ لذا تیم فروش و مرکز تماس بهصورت اختصاصی به کشاورزان توصیه مینمایند که آنچه را که نیاز دارند جستوجو نموده و سفارش دهند. اخیراً USSD این کانال را گسترش داده به صورتی که بر روی تلفنهای ساده نیز کارآمد باشد. بدین صورت شبکه عامل محلی، کشاورزان را به پلتفرم متصل میکند.در نهایت میتوان چنین عنوان نمود که ارتقای راهکارهای آموزشهای آنلاین کشاورزان، کشاورزان را قادر میسازد تا شیوههای کشاورزی، میزان بهرهوری و سودآوری مزارع خود را بهبود بخشند.
      Livestock247: به طور رسمی در سال 2018 بهعنوان یک پلتفرم آنلاین راهاندازی شد. این پلتفرم با گرد هم آوردن تمامی سهامداران از جمله خریداران، فروشندگان، دامداران، بازرگانان، متخصصان دامپزشکی، قصابیها/ کشتارگاهها، خدمات لجستیکی و ارائهدهندگان خدمات مالی نقش آن­ها را در زنجیره ارزش برجسته میکند. در همین راستا شرایطی را فراهم میکند که با یک کلیک، مقرونبهصرفهترین، راحتترین و سالمترین نوع دام جهت استفاده از فرآوردههای دامی در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد. همچنین این پلتفرم یک سیستم ردیابی منحصربهفرد جهت فروش گاو سالم در راستای کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مشترک انسان و دام و فروش گوشت را با قابلیت نظارت و ردیابی کامل و ایمن و همچنین بازارهای ساختاریافته جهت مصارف عمدهفروشی و خردهفروشی را توسعه داده است. بهطورکلی هدف نوآورانه Livestock247 ارتقای اتصالات دیجیتال در راستای اتصال دیجیتال مصرفکنندگان مناطق دورافتاده به گوشت سالم است.
      :Phillip Tettenborn یکی از ماهرترین مشاوران در زمینه مقیاسپذیری نوآوریهای کشاورزی دیجیتال از طریق استارتآپهایی مانند SAIS در شرکت GIZ است. به عبارتی بر روی مقیاسبندی نوآوری کشاورزی دیجیتال از طریق استارتآپها در سراسر آفریقا کار میکند. در همین راستا از استارتآپهای محلی بازدید میکند، با شرکا و سرمایهگذاران ارتباط برقرار میکند و تلاشهای اجتماعی را رهبری میکند. فیلیپ قبل از نقش خود در GIZ، بیش از 10 سال تجربه در اکوسیستمهای استارتاپی در سراسر جهان داشته است و بیش از 500 کارآفرین از 50 کشور را مشاوره و راهنمایی کرده است و روی دهها پروژه نوآوری و کار آفرینی کارکرده است. همچنین پروژههایی را در بیش از 20 کشور با مشتریانی از سازمانهایی مانند UN Women، GIZ، Goethe Institut، یا World EXPO تا شرکتهایی مانند BMW، H&M، Axel Springer یا Deutsche Telekom ارائه کرده است.
      سخنان پایانی
      در حال حاضر بسیاری از کشورها در زمینه فناوری دیجیتال سرمایهگذاریهای کلانی را انجام دادهاند، اما بررسیها نشان میدهد که متأسفانه طیف وسیعی از جمعیتی که در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشغول به کار هستند، نمیتوانند بهرهوری کافی از خدمات دیجیتال داشته باشند. دلیل این امر آن است که هر کشور در بخش کشاورزی با یک چالش امنیتی مخصوص به خود سروکار دارد. بدین صورت که آیا فناوریهای نوین، توانایی تأمین غذای میلیونها نفر در سراسر کره زمین بخصوص در کشورهای جهان سوم را دارد؟ آن هم بدون داشتن تحصیلات و مهارت کافی کشاورزان در این کشورها و صرفاً با بهرهگیری از کشاورزی سنتی؟ این یک سؤال و چالش بزرگ برای دولت و تمامی ذینفعان کشاورزی به شمار میرود؛ بنابراین باید توجه داشت که اگر امکان بررسی محصولات کشاورزی محلی توسعهیافته فراهم نشود آنگاه زیرساختهای فناوریهای دیجیتال بر روی آن­ها ناکارآمد تلقی خواهد شد. ازاینرو ترجیح متخصصان بر این است که فناوریهای دیجیتال باید اقدامات لازم را دررابطهبا امنیت دادهها و عملیات کشاورزی اتخاذ نمایند تا به کشاورزان خرده مالک در راستای ارتقای کشاورزی دیجیتال کمک کنند. در غیر این صورت، آن­ها خدماتی را ارائه خواهند کرد که صرفاً بهجای کمک بخش کشاورزی به اقتصاد ملی، واردات محصولات کشاورزی را ارتقا میدهد. در اینجا این سؤال مطرح است که چگونه فناوریهای دیجیتال باید فناوری بومی مناسب را در بخش کشاورزی رواج دهند؟ در این راستا، باید کشاورزان محلی و خرده مالکین که توانایی خرید تجهیزات پیشرفته را ندارند بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرند؛ بنابراین ضروری است که فناوری­های مناسب و کارآمد با فناوریهای مدرن تطبیق داده شوند.

      منابع:
      پیوند1
      پیوند2
      پیوند3
      پیوند4
      پیوند5

      فاطمه بیگلری قوچان عتیق(کارشناس ارشد محیطزیست دانشگاه فردوسی مشهد)
      گروه کشاورزی و منابع طبیعی دیجیتال پژوهشگاه فضای مجازی

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir