تحول کشاورزی دیجیتال و نیاز به حکمرانی داده
کشاورزی دیجیتال را می
توان به طور گسترده
ای به
عنوان شبکه
ای از فناوری
های دیجیتال و بازیگرانی که از توسعه، ارائه داده
ها و خدمات به کشاورزان حمایت می
کنند، تعریف نمود. تحول دیجیتالی کشاورزی طیف گسترده
ای از شیوه
ها من جمله تکنولوژی
هایی با سطح فناوری پایین مانند استفاده از دستگاه
های تلفن همراه برای کشاورزان جهت دسترسی به پیش
بینی
های آب
وهوایی دقیق
تر تا مزارع دیجیتالی با فناوری پیشرفته مانند پهپادها، رباتیک و هوش مصنوعی برای اتوماسیون فرایندها را در بر می
گیرد. هسته مرکزی دستیابی به تحول دیجیتال در بخش کشاورزی در ایجاد و افزایش ظرفیت تولید، انتقال و تجزیه
وتحلیل داده
ها، قابلیت دسترسی به داده، توانایی اشتراک
گذاری داده
ها توسط کشاورزان و ذی
نفعان به روش
هایی که قبلاً از نظر فنی یا مالی امکان
پذیر نبودند، استوار است. فناوری
های دیجیتال امکان ثبت و پردازش حجم بسیار زیادی از داده
های کشاورزی که درگذشته امکان
پذیر نبود را فراهم می
آورند. ازاین
رو می
توان چنین عنوان نمود که قابلیت دسترسی به داده
های کشاورزی از طریق کاربرد فناوری
های نوین در مزارع دیجیتال توسط کشاورزان می
تواند به دولت
ها جهت طراحی سیاست
های تقاضامحور در ایجاد سیستم
های غذایی سالم
تر و پایدارتر از نظر زیست
محیطی ، کمک نماید. در نهایت سیستم
ها و دستورالعمل
های حکمرانی داده درعین
حال که استفاده از فناوری
های دیجیتال در مزارع را تسهیل نموده و به توسعه تحول دیجیتال کشاورزی کمک شایانی می
نمایند، امکان اجرای راه
حل
های مبتنی بر حکمرانی داده در آینده را نیز فراهم می
نمایند.
شفافسازی جایگاه مالکیت داده در کشاورزی دیجیتال
امروزه تحولات ایجاد شده در زمینه اینترنت اشیاء صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی را تحت
تأثیر قرار داده است. بخش کشاورزی باتوجه
به گسترش فناوری
های نوظهور در محیط مزرعه، به
شدت به داده
ها وابسته میباشد.. این فناوری امکان تشخیص (حتی پیش
بینی) بیماری
های گیاهی، تخمین زمان برداشت و ... را فراهم می
کند. بر همین اساس کشاورزان می
توانند تصمیمات زراعی خود را بادقت بیشتری اتخاذ نمایند. علی
رغم مزایای بسیار عمده کشاورزی دیجیتال، این تحول چالش
های جدیدی را به همراه داشته است. یکی از برجسته
ترین بحث
های مرتبط با داده
ها در این بخش نوپا بحث مالکیت داده
های کشاورزی است. در حال حاضر در پاسخ به نگرانی
های موجود در زمینه داده
های کشاورزی، «مالکیت داده» با این استدلال که اگر حقوق مالکیت به
درستی بین کشاورزان و ماشین
آلات به
کاررفته در فرایند کشاورزی و ارائه
دهندگان خدمات تخصیص داده شود، بسیاری از نگرانی
ها برطرف می
شود. بر همین اساس بین سهام
داران کشاورزی (از جمله کشاورزان، دولت
ها، ماشین
آلات کشاورزی و ارائه
دهندگان خدمات) اتفاق
نظر وجود دارد که کشاورزان «مالک» داده
هایی جمع آوری شده در سطح مزارع هستند. در قانون اساسی کشورها مالکیت داده، به معنای مالکیت بر داده
های جمع
آوری
شده توسط خود شخص است؛ لذا ممکن است مالکیت داده به
خودی
خود مفیدترین رویکرد سیاسی کشورها که از طریق آن بتوان مسائل مربوط به حکمرانی داده و نگرانی
های عمده کشاورزان دررابطه
با نوع استفاده از داده
ها را مرتفع نمود، نباشد. به
عنوان
مثال، عموماً در متن قراردادهای کشاورزی مفاد شرح داده شده در قراردادها حمایت نسبتاً ضعیفی از کشاورزان به لحاظ حقوق مالکیت داده دارند و به
عبارت
دیگر، مقررات مالکیت داده موجود در متن قراردادها لزوماً نوع کنترل و مدیریتی را که کشاورزان در راستای رفع نگرانی
های اساسی خود دررابطه
با اشتراک
گذاری و استفاده از داده
های کشاورزی ضروری می
دانند، را مشخص نمی
کند. ازاین
رو باتوجه
به ماهیت خاص داده
های کشاورزی، قوانین مربوط به «مالکیت» داده
ها ممکن است بهترین و کارآمدترین راه
حل سیاستی جهت پرداختن به مسائل و نگرانی
های موجود در زمینه اشتراک
گذاری و نوع استفاده از داده
های کشاورزی نباشد.از منظر سیاسی، ضروری است یک راه عملی روبه
جلو، متمرکز بر روی موضوعات سیاستی ایجاد شود که به شرح مفهوم مالکیت داده
های کشاورزی بپردازد: بدین صورت که به
جای بحث
های پیچیده و غالباً نظری در مورد ماهیت داده
ها به رفع سؤالات و ابهامات مربوط به حقوق دسترسی، اشتراک
گذاری و استفاده از داده
های کشاورزی پرداخته شود. این امر بر ایجاد تعادل مطلوب در شرایط اشتراک
گذاری داده، کنترل و مدیریت داده و نوع استفاده از داده
ها کمک شایانی می
کند. در واقع، تا زمانی که نهادهای مناسبی جهت دسترسی و استفاده از داده
های کشاورزی ایجاد نشود، آنچه اهمیت دارد لزوماً «مالک» داده
ها نیست، بلکه این موضوع است که چه قوانینی حاکم بر امکان دسترسی و استفاده از داده
های کشاورزی، تحت چه شرایطی و توسط چه کسی است. در حال حاضر هیچ مقرراتی در زمینه حق مالکیت قانونی داده
ها وجود ندارد؛ بنابراین به نظر می
رسد بحث مالکیت داده
های کشاورزی به
طورقطعی پایان
یافته و آنچه اهمیت دارد تدوین قوانین اشتراک
گذاری و نوع استفاده از داده
ها یا به عبارتی حکمرانی داده
های کشاورزی است. در همین راستا، ارائه و گسترش راهنمایی
های جامع و کاربردی دررابطه
با متن قرارداد داده
های کشاورزی، توسعه حقوق قانونی استفاده از داده
های کشاورزی، شفاف
سازی دامنه حفاظت از پایگاه
داده تحت مالکیت معنوی، می
تواند راه
های جایگزینی جهت تقویت حکمرانی داده
های دیجیتال کشاورزی باشد تا نگرانی
ها و مسائل عمده کشاورزان در زمینه اشتراک
گذاری و نوع استفاده از داده
های کشاورزان را بیش از گذشته منعکس نماید.
حکمرانی پایدار داده در بخش کشاورزی
در طی چند دهه گذشته یکی از مباحث مهم در بیانیه
های کنفرانس
های جهانی کشاورزی، توجه به نظریه مدیریت یکپارچه بخش
های مختلف کشاورزی بوده است. این نظریه
ها جهت تحقق نیازمند حکمرانی پایدار داده
ها هستند. حکمرانی داده
های کشاورزی از زیرمجموعه
های نظام حکمرانی بشمار می
رود. مدیریت و حکمرانی الزام و ملزوم یکدیگر هستند و بدون حکمرانی مناسب در بخش کشاورزی ابزارهای مدیریتی، مؤثر نخواهد بود. جهت بهبود حکمرانی داده
های کشاورزی معمولاً بر سه اصل رعایت قانون، مشروعیت و مشارکت تأکید می
شود
. در همین راستا یکی از مباحث کلیدی در این زمینه، سازمان
دهی، آموزش و ظرفیت
سازی، تغییر نگرش
ها و رویکردها در سطح بالای مدیریت جامعه، تغییر شیوه تصمیم
گیری پایین
به
بالاویادگیری جمعی در سطوح مختلف است. حکمرانی پایدار، حکمرانی مشارکت
گرایانه است که جوامع محلی و بهره
برداران را با یکدیگر ادغام می
کند. در حکمرانی پایدار بر نقش کلیدی مردم و سازمان
های مردم
نهاد تأکید می
شود که راهبرد صحیح این بخش، درک رفتارها و منافعی است که بهره
برداران این عرصه
ها را به
سوی استفاده غیراصولی و بیش از حد از منابع سوق می
دهد
. بنابراین جهت تحقق اهداف حکمرانی پایدار جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، می
توان به نقش کلیدی آموزش کشاورزان و ذی
نفعان اشاره نمود. ازاین
رو آموزش از طریق رشد و پرورش ظرفیت
های بازیگران کشاورزی جهت افزایش مشارکت، تصمیم
گیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در راستای حکمرانی مناسب داده
های کشاورزی بسیار مؤثر خواهد بود. بنابراین هرچه سطح دانش و اطلاعات فردی بالاتر باشد، فرایند حل مسائل مرتبط با چالش
های حکمرانی نامناسب داده
های کشاورزی تسهیل شده و کمبود یا فقدان آن در حکم سدی اساسی جهت بروز سیاست
های حکمرانی مناسب داده
های کشاورزی خواهد شد
. بر اساس نظر آژانس توسعه اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، برنامه توسعه سازمان ملل و کمیسیون محیط
زیست و توسعه سازمان ملل حکمرانی موفق دارای شاخه
هایی از جمله: سازگاری حکمرانی داده
ها با قوانین، قابلیت پاسخگویی به نیازهای کشاورزان، مسئولیت
پذیری سازمان
ها و نهادها، مشارکت مردم، شفافیت داده
ها و تصمیمات، آموزش و ظرفیت
سازی، ملاحظات اخلاقی و تساوی کشاورزان و ذی
نفعان در برابر ارائه خدمات است. لذا دستیابی به حکمرانی پایدار داده
های کشاورزی و مقابله با چالش
های موجود در راستای حکمرانی نامناسب داده
های کشاورزی با مشارکت و همکاری همه
جانبه دولت، جامعه مدنی، سازمان
ها و تشکل
های مردم
نهاد و به طور عام، مشارکت فراگیر تمامی ذی
نفعانداده
های کشاورزی امکان
پذیر خواهد بود.
چالشهای موجود در راستای توسعه سیاستهای حکمرانی دادههای دیجیتال کشاورزی
در حال حاضر بسیاری از بازیگران بخش کشاورزی بخصوص خرده مالکین جهت استفاده کامل از داده
های حاصل از فعالیت
های کشاورزی خود با محدودیت
های ظرفیتی مواجه هستند. دلایل متعدد این امر عدم نظارت ناکافی در خصوص حفظ حریم خصوصی و امنیت داده
ها، سطح سواد پایین کشاورزان، عدم دانش و آگاهی کافی دررابطه
با نحوه ذخیره و استفاده از داده
ها توسط ارائه
دهندگان خدمات و فقدان سیستم کشاورز محور است. همچنین کشاورزان با چالش
های عمده
ای از جمله مالکیت و کنترل داده
ها مواجه هستند که بر تمایل آنها جهت اتخاذ راه
حل
های کشاورزی دیجیتال تأثیر می
گذارد. بر اساس مطالعه
GFAR عمدتاً فرایند دسترسی به داده
های کشاورزی محدود به کشاورزان در مقیاس بزرگ و ارائه
دهندگان خدمات است. درحالی
که بیشتر داده
ها توسط کشاورزان خرده
مالک تولید می
شود؛ اما این داده
ها توسط سازمان
های دولتی، تحقیقاتی، غیردولتی و توسعه ایو مؤسسات مالی جمع
آوری می
شوند. ازآنجایی
که داده
های مزرعه اغلب محرمانه هستند؛ بنابراین کشاورزان تمایلی جهت به
اشتراک
گذاری آنها ندارند. بررسی
های انجام شده در ایالت متحده نشان می
دهد که کشاورزان تمایل بیشتری نسبت به
اشتراک
گذاری داده با دانشگاه
ها (حدود ۵۱ درصد) و کمترین تمایل را برای همکاری با دولت (حدود ۲۵ درصد) دارند. کشاورزان می
ترسند داده
هایی را که در اختیار دولت می
گذارند موجب ایجاد قانون
گذاری
های جدیدی خلاف منافع جمعی آنها شود یا آن که عدم رعایت قوانین و سیاست
های حکمرانی داده توسط آن
ها را افشا نماید
. در نهایت می
توان چنین عنوان نمود که مانع اصلی در برابر توسعه سیاست
های حکمرانی داده کشاورزی، نگرانی
هایی در مورد مالکیت داده و حفظ حریم شخصی کشاورزان است؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، چهارچوب قانونی مستحکم و آزموده شده
ای برای رفع این نگرانی
ها وجود ندارد. ازاین
رو تنظیم
و توسعه سیاست
های حکمرانی داده
های کشاورزی ازآن
جهت که حاوی عناصر حقیقی، شخصی و مالکیت معنوی هستند بسیار دشوار است؛ به همین سبب عده
ای معتقدند باید سیاست
های خاصی دررابطه
با حکمرانی داده
های کشاورزی وضع شود، همان گونه که قوانین خاصی در مورد حکمرانی داده
های مالی و سلامت وجود دارد.
پیشنهادها و راهکارهای توسعه سیاستهای حکمرانی داده در بخش کشاورزی
در بخش قبل برخی از چالش
های موجود در زمینه حکمرانی داده
های کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. در همین زمینه پیشنهاد می
شود دستورالعمل
هایی جهت تدوین سیاست
های حکمرانی داده
های کشاورزی بر اساس اولویت قراردادن نیازهای کشاورزان تدوین شود؛ بنابراین اعمال سیاست
های حکمرانی منجر به اتخاذ راه
حل
های تجزیه
وتحلیل داده
های نوآورانه و کشاورز پسند در بخش کشاورزی می
شود که پیامد این امر بهبود معیشت کشاورزان و افزایش درآمد آنها خواهد بود. این سیاست
ها ممکن است ایجاد یک نمایشگاه منصفانه در راستای ارائه
دهندگان خدمات و سایر ذی
نفعان کشاورزی جهت افزایش سود و فروش آنها باشد یا ایجاد یک بازار رقابتی برای ارائه خدمات. اینجاست که نقش دولت
ها و سیاست
مداران در تدوین سیاست
های حکمرانی داده
های دیجیتال کشاورزی مشخص می
شود. درصورتی
که فضای حکمرانی داده
های کشاورزی مطلوب نباشد و هیچ
گونه حمایتی از داده
های کشاورزی صورت نپذیرد ممکن است داده
های تولید شده در سطح مزرعه باقی
مانده و عملاً بلااستفاده شود. یکی دیگر از چالش
های اساسی در زمینه توسعه سیاست
های حکمرانی داده
های کشاورزی که در بخش قبل به آن اشاره شد، حفظ حریم خصوصی و امنیت داده
ها تولید شده توسط کشاورزان بود. در همین زمینه اتحادیه اروپا چارچوب بسیار سختگیرانه
ای را برای حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده
ها، با تدوین مقررات عمومی حفاظت از داده
ها در مرکز آن، اتخاذ کرده است. علاوه بر این، کمیسیون اتحادیه اروپا راهبردی را جهت ارتقای استانداردهای بین
المللی حفاظت از داده
ها تعیین نموده است.
نگاهی بر وضعیت و تجارب کشورهای پیشرو و سازمانهای بینالمللی
امروزه غلبه بر مسائل مربوط به حکمرانی داده
ها نیازمند رویکردی چندجانبه از سوی تمامی ذی
نفعان مربوطه، از جمله مؤسسات تحقیقاتی، سیاست
گذاران، سازمان
های توسعه، و شرکت
های جمع
آوری و تجزیه
وتحلیل داده
ها است. برخی از ابتکارات شاخص انجام شده در این زمینه توسط سازمان
ها در سراسر جهان عبارت
اند از: قانون رفتار داوطلبانه توسط فدراسیون ملی کشاورزان، کد داده
های مزرعه استرالیا، آیین
نامه رفتار اتحادیه اروپا در مورد به
اشتراک
گذاری داده
های کشاورزی با استفاده از توافقنامه قراردادی و همچنین اصول حفظ حریم خصوصی و امنیت ایالات متحده برای داده
های مزرعه. جدای از تدوین کدها و اصول رفتاری در برخی از مناطق نیز تعاونی
های داده
های مزرعه تشکیل شده است. این تعاونی
های کشاورزی داده
های جمع
آوری شده توسط اعضای تعاونی را گرد هم می
آورند، ذخیره نموده و امکان مدیریت و کنترل سازمان
های مربوطه را بر جریان داده
ها فراهم می
کنند. به
عنوان
مثال تعاونی
های داده کشاورزان شامل
Ag Data Coalition،
Grower Information Services Cooperative و
Farmers Business Network در ایالات متحده و
JoinData تعاونی داده در هلند از تعاونی
های فعال در این زمینه هستند. برخی از سازمان
های و نهادهای توسعه خصوصی نیز برنامه
هایی طراحی کرده
اند که کشاورزان را قادر می
سازد تا با داده
های دیگر کشاورزان تعامل داشته باشند که در زیر به چندین مورد از این برنامه
ها اشاره شده است:
- برنامه FarmStack محصول شرکتDigital Green's یک نرمافزار منبعباز رایگان جهت تبادل داده در راستای بهاشتراکگذاری مستقیم و ایمن دادهها بدون دخالت شخص ثالث است که کنترل کامل دادهها را در اختیار کاربران قرار میدهد. شرکت Green Digital با استفاده از برنامه FarmStack جهت ایجاد یک بازار ایمن در راستای فروش محصولات کشاورزی در هند و اتیوپی استفاده میکند.
- در کشور غنا جهت توسعه کشاورزی و افزایش زنجیره ارزش از برنامه ADVANCE II که توسط ACDI/VOCA اجرا شده است، استفاده میشود. در این برنامه از کارتهای هوشمند شناسایی کشاورز ابتکاری با منبع محلی متعلق به کشاورز استفاده مینماید و دادهها را با رضایت کشاورز در دسترس عموم قرار میدهد.
در همین زمینه برخی از بازیکنان خصوصی نیز با استفاده از فناوری
هایی مانند هوش مصنوعی و بلاک
چین امکان ذخیره
سازی ایمن داده
ها توسط کشاورزان را در یک پایگاه
داده توزیع
شده فراهم می
کنند که عبارت
اند از:
- Farmobile، یک ارائهدهنده نرمافزار و جمعآوری دادههای کشاورزی مستقر در ایالات متحده، چارچوب مالکیتی را ایجاد کرده است که امکان مالکیت دادههای مزرعه را کنترل میکند و کنترل و مدیریت آنها را از طریق یک توافقنامه قانونی حکمرانی داده فراهم میکند. بر اساس این توافقنامه حکمرانی داده، مشخص میشود چه کسی میتواند به دادههای کشاورزی دسترسی داشته باشد.
- شرکت Conservis یک ارائهدهنده خدمات مدیریت و کنترل مزرعه مبتنی بر هوش مصنوعی است که بر اساس سیاستهای حکمرانی داده حقوق مالکیت دادهها را به کشاورزان تولیدکننده داده میدهد.
حکمرانی داده
های کشاورزی نقشی کلیدی در تحول کنونی جامعه و سازمان
های مربوطه ایفا می
کند. به طور مثال اتحادیه اروپا مقرراتی در مورد حکمرانی داده در اروپا به
عنوان بخشی از استراتژی داده خود پیشنهاد کرده است که نقشی حیاتی در تضمین رهبری اتحادیه اروپا در اقتصاد جهانی داده ایفا خواهد کرد. این مقررات به کاربران این امکان را می
دهد که با استفاده از مقررات حکمرانی داده به ایجاد فضاهای مشترک داده اروپایی در بخش
های کشاورزی و اشتراک
گذاری ایمن و قابل
اعتماد داده از طریق پلتفرم
های دیجیتال کمک نمایند. در چنین چشم
اندازی، فضایی داده
های بیشتری برای استفاده در بخش کشاورزی در دسترس قرار می
گیرد، درحالی
که شرکت
ها و افرادی که داده
ها را تولید می
کنند، تحت کنترل نگه می
دارد؛ بنابراین ایجاد یک محیط قابل
اعتماد می
تواند اشتراک و تبادل داده
ها را بهبود بخشد، به
ویژه اگر منافع خاص برای هر بازیگر درگیر واضح و ملموس باشد.
جمعبندی
امروزه صنعت کشاورزی از مهم
ترین بخش
های اقتصادی تمامی کشورها از جمله کشور ایران محسوب می
شود. به همین دلیل پارامترهای پیشرفت در فرایند مدیریت مزارع از جمله: مدیریت و آموزش کشاورزان جهت برخورداری از فناوری
های دیجیتال، جمع
آوری و پردازش و اشتراک داده
های حاصل از کشاورزی و ... همواره از موضوعات موردبحث در این زمینه است.
در حال حاضر داده
های کشاورزی و استفاده از آنها در فرایند مدیریت یکپارچه مزارع، هسته اصلی تحول دیجیتالی کشاورزی محسوب می
شود. اما ترتیبات مدیریت داده
های پراکنده و نامشخص ممکن است تمایل کشاورزان را برای اتخاذ راه
حل
های دیجیتال تضعیف نماید. این امر به نوبه خود ممکن است قابلیت دسترسی به داده
های کشاورزی را کاهش دهد. در همین راستا یک چالش کلیدی که همواره سیاست
گذاران با آن مواجه هستند، حفاظت از حریم خصوصی کشاورزان است؛ بنابراین بهبود مدیریت و دسترسی به داده
ها ممکن است شیوه زندگی و کار کشاورزان را تغییر دهد. بااین
حال، با درنظرگرفتن قوانین موجود در حکمرانی مالکیت داده و تمرکز بر حکمرانی داده به
جای مالکیت داده امکان سرمایه
گذاری، اعتماد و همچنین قانون
گذاری در این زمینه افزایش یابد. در نهایت می
توان چنین عنوان نمود که حکمرانی داده یک مفهوم ناملموس بوده که در مدیریت داده بافته شده است؛ لذا درک ارزش حکمرانی داده نیاز به درک وسعت و عمق اطلاعات دارد. در همین راستا ضروری است قوانین موجود در حکمرانی داده
های کشاورزی به دنبال ایجاد انگیزه جهت مدیریت بهتر داده
های کشاورزی و اتخاذ مکانیسم
های مناسب جهت نظارت و ارزیابی فرایندهای مدیریت مزارع، کاربرد وسیع فناوری
های نوین در مزرعه
داری و ... باشند که در این زمینه محققان و سیاست
گذاران فناوری نقش کلیدی در حکمرانی داده ایفا می
کند. از آنجایی
که کشاورزان از بازیگران اصلی صنعت کشاورزی در ایران محسوب می
شوند؛ لذا ایجاد ناهمگونی و عدم
هماهنگی بین کشاورزان در فرایند حکمرانی داده می
تواند به یک چالش اساسی تبدیل شود. بر همین اساس در بخش کشاورزی کشورهای درحال
توسعه مانند ایران ضروری است:
- کشاورزان و سایر ذینفعان بخش کشاورزی بهعنوان مشارکتکنندگان اصلی مدیریت مزرعه در نظر گرفته شوند.
- کشاورزان و سایر ذینفعان بهعنوان بخشی از یک شبکه زنجیره تأمین مشترک، دادهها، اطلاعات و تجربیات خود را از طریق پلتفرمهای آنلاین به اشتراک بگذارند.
- کشاورزان و سایر ذینفعان بهعنوان نهادهای اشتراکگذاری داده و تصمیمگیرندههای یک شبکه زنجیره تأمین از سیستمهای مشارکتی باز و انعطافپذیر در انتخاب شرکای تجاری بهرهمند شوند.
در هر سه مورد ذکر شده، توسعه پلتفرم
ها و زیرساخت
های داده
محور و همچنین چارچوب
های قانونی در مورداستفاده از داده
های کشاورزی از جنبه
های ضروری صنعت کشاورزی در ایران محسوب می
شود. مطالعات انجام شده در زمینه صنعت کشاورزی کشور ایران نشان می
دهد که اعتماد به جمع
آوری، استفاده و ذخیره
سازی داده
های کشاورزی در میان کشاورزان بسیار اندک است که این امر مانع جذب و به
کارگیری ابزارهای دیجیتال در مزارع کشاورزی می
شود. اگرچه در قانون افزایش بهره وری در ایران که در سال 1389 به تصویب رسید به اهمیت اطلاعات و ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی در بخش کشاورزی اشاره شده است؛ اما همچنان این موضوع مورد غفلت واقع شده است. در نهایت می
توان چنین عنوان نمود که حکمرانی داده
های کشاورزی به
عنوان حلقه مفقودی در کشاورزی دیجیتال ایران شناخته می
شود؛ بنابراین ضروری است، نقش بازیگران متعدد به
خصوص کشاورزان، نهادهای مدنی، تشکل و سازمان
های مردم
نهاد جدی گرفته شود. در همین راستا توجه به اصول اخلاقی حکمرانی داده می
تواند نقش بسزایی در پیوند کشاورزان به
عنوان بازیگران اصلی کشاورزی با سازمان
ها و نهادها برای حل چالش
های حکمرانی داده داشته باشد
.
گردآورنده:فاطمه بیگلری قوچان عتیق، کارشناسی ارشد محیط
زیست، دانشگاه فردوسی مشهد.
تهیه شده در گروه کشاورزی و منابع طبیعی دیجیتال پژوهشگاه فضای مجازی
منابع:
- اصغری، امیر. تدوین نظام تبادل داده در کشور در راستای حکمرانی داده با تأکید بر نقش نظام آماری. اسفند 1399.
- قائمی، آلاله. تدوین الگوی آموزش محیطزیست برای تقویت حکمرانی پایدار منابع آب کشور با تأکید بر مشارکتهای مردمی. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، دوره پنجم، شماره 2، پاییز 59، صفحات 311-39
- http://dsc.ut.ac.ir/dm-bok/data_governance
- Jouanjean, M. A., Casalini, F., Wiseman, L., & Gray, E. (2020). Issues around data governance in the digital transformation of agriculture: The farmers’ perspective
- Damian Whittard1, Felix Ritchie1, Ruthie Musker and Michael Rose , Measuring the value of data governance in agricultural investments: A case study, Experimental Agriculture (2022), vol. 58, e8, 1–20.
- https://p2irc.usask.ca/articles/2021/p2irc-policy-brief---agricultural-and-genomic-big-data-governance---may-2021.pdf)
- Atik, C. (2022). Towards Comprehensive European Agricultural Data Governance: Moving Beyond the “Data Ownership” Debate. IIC-International Review of Intellectual Property and Competition Law, 1-42. /
- https://csr.ir/fa/news
- https://h2020-demeter.eu/how-to-deploy-a-real-world-agriculture-data-space
- https://krishijagran.com/featured/impact-of-data-governance-and-sovereignty-on-the-livelihoods-of-smallholder-farmers/
- https://rushd.ir