• تأثیر حذف کوکی های شخص ثالث بر شرکت های تبلیغات دیجیتال

      نقض حریم خصوصی در تبلیغات هدفمند و راهکار سندباکس گوگل (بخش سوم)

      تأثیر حذف کوکی های شخص ثالث بر شرکت های تبلیغات دیجیتال

      تأثیر حذف کوکی های شخص ثالث بر شرکت های تبلیغات دیجیتال

      در دو یادداشت قبل، فرآیند تبلیغات دیجیتال بر پایه کوکی و سندباکس گوگل معرفی و راهکارهای گوگل جهت حفظ حریم خصوصی کاربران مورد بررسی قرار گرفت. در این یادداشت تأثیر حذف کوکی های شخص ثالث بر شرکت های تبلیغات دیجیتال بررسی شده و جایگزین های موجود معرفی شده است.

      مطالعه 2019 توسط Marottaو همکارانش، نشان داد که وجود کوکیها در وبسایت یک ناشر بزرگ به 4٪ [1]CPM بیشتر برای ناشران کمک میکند. اخیراً، یک گروه در مدیریت تبلیغات گوگل، آزمایشی را اجرا کردند که در آن دسترسی جزئی به کاربران برای دسترسی به کوکیها را غیرفعال کردند تا ببینند آیا در صورت عدم دسترسی به کوکیها، درآمد تبلیغات ناشر کاهش مییابد یا خیر. نتایج حاکی از آن بود که وقتی کوکیها غیرفعال میشوند، درآمد آگهیها برای 500 ناشر برتر جهانی 52% کاهش مییابد در حالیکه متوسط فروش هر ناشر 64% است. این آزمایش ارزش تبلیغات شخصی و هدفمند را برجستهتر میکند.
      حذف پشتیبانی کوکیهای شخص ثالث، تأثیر چشمگیری بر شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال خواهد گذاشت، مگر اینکه شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال به دنبال راهحلی برای آن باشند. با حذف کوکیهای شخص ثالث، خرید مخاطب بر اساس دادههای شخص ثالث و نیز استفاده از همگامسازی کوکی برای شناسایی و هدف قرار دادن کاربران متوقف خواهد شد. این امر بر بیشتر DMPهای موجود در بازار، برای فروش مخاطبان شخص ثالث (بهعنوانمثال Oracle BlueKai و Lotame) یا نقشهبرداری دادههای آفلاین به شناسههای آنلاین در وب (بهعنوانمثال LiveRamp و غیره) تأثیر خواهد گذاشت. گزینه هدفگذاری مجدد در وب[2] نیز از بین خواهد رفت و این امر بر شرکتهایی مانند Criteo تأثیر میگذارد که بخش عظیمی از فعالیت خود را معطوف به هدفگذاری مجدد در وب کرده است.
      ویژگیهای حریم خصوصی سافاری و فایرفاکس، دسترسی به کوکیهای شخص ثالث را حدود 30 تا 40 درصد کاهش دادهاند. هنگامیکه کوکیهای شخص ثالث از گوگل کروم نیز حذف شوند، به دلیل محبوبیت جهانی کروم، این رقم به 100% نزدیک خواهد شد. شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال برای بازیابی کلیکهای کاربران و سابقه جستجوی آنها باید از[3]API سندباکس استفاده کنند. لازم به ذکر است که این تغییرات فقط بر مرورگر وب کروم (در دستگاههای دسکتاپ و موبایل) تأثیر خواهد گذاشت و بر ردیابی کوکی شخص ثالث جهت پیگیری کاربران از طریق کوکیها در دامنه وبسایتی که مرور میکنند، مانند آنهایی که توسط گوگل آنالیتیکس، Piwik PRO و سایر ابزارهای بازاریابی وب که با استفاده از شناسههای کوکی شخص اول استفاده میشود، تأثیری نخواهد گذاشت. همچنین هدفگذاری مجدد و ردیابی در iOS و Android نیز بدون تغییر باقی خواهد ماند و تبلیغکنندگان همچنان میتوانند با استفاده از شناسههای تلفن همراه -[4]IDFA شناسه تبلیغات برای ( iOSو AAID) شناسه تبلیغاتی گوگل برای اندروید- کاربران را از طریق برنامههای تلفن همراه محلی در iOS و Android دوباره هدفگیری و ردیابی کنند. درنهایت این مسأله بر ویژگی بارگذاری دادههای آفلاین و استفاده از آنها در مخاطبان سفارشی فیسبوک از لیست مشتریها و گوگل ادز[5] تأثیری نخواهد داشت.
      یکی دیگر از موضوعاتی که شرکت‌‌های تبلیغاتی را نگران کرده تکنیک "FLoC" است، بهطوریکه معتقدند سندباکس گوگل ضد رقابتی است و در اوایل ژانویه 2021، سازمان رقابت و بازاریابی انگلستان[6] پس از شکایتی از سوی ائتلاف شرکتهای بازاریابی دیجیتال، روزنامهها و شرکتهای فناوری، خواستار تحقیق در مورد حریم خصوصی سندباکس شد. شاکیان مدعی بودند که گوگل با کاهش پشتیبانی از ردیاب‌‌های شخص ثالث، از موقعیت غالب خود بر بازار دیجیتال، سوءاستفاده می‌‌کند. ازلحاظ حفظ حریم خصوصی، سندباکس گوگل بسیار پرحاشیه است. بهعنوانمثال بنیاد مرز الکترونیکی[7]،"FLoC"را "نقطه مقابل فناوری حفظ حریم خصوصی" لقب داده است. این بنیاد در سال 2019 هشدار داد که این رویکرد گوگل با "امتیاز اعتبار رفتاری[8]" منطبق است. پسازآن گفته شد که تکنیک "FLoC" باعث ایجاد تبعیض در برابر گروه‌‌های آسیبپذیر از افراد می‌‌شود، بهطوریکه فعالیت آنلاین کاربران بدون اینکه کاربران از علاقه خود چیزی را بیان کرده باشند و صرفاً بر مبنای سابقه جستجوی آنها در مرورگرها، با دیگر کاربران که همین سابقه جستجو را در مرورگرها داشته‌‌اند، تطبیق داده میشود. همچنین می‌‌تواند منجر به افشای اطلاعات حساس در مورد کاربران به اشخاص ثالث شود بدون اینکه کاربران وب، راهی برای فرار از افشای اطلاعاتشان بهمنظور تبلیغات هدفمند گوگل داشته باشند.
      شرکت‌‌های تبلیغاتی نگران این بودند که از بین رفتن کوکی‌‌ها، توانایی آنها را در هدف قرار دادن کاربران سودآور اینترنتی کاهش دهد اما گوگل ابراز امیدواری کرده است که بتواند این نگرانی را کاهش دهد. آزمایش تکنیک "FLoC" نشان داد، تبلیغ‌‌کنندگان در حداقل 95 درصد موارد "میتوانند هر دلاری که برای تبلیغات مبتنی بر کوکی‌‌ها" هزینه می‌‌کنند را مشاهده و پیگیری کنند که البته به خاطر مشخص نبودن میزان داده‌‌های ورودی گوگل و عدم پاسخ گوگل، هیچ پشتوانه‌‌ای برای پذیرش ادعای "حداقل 95%" وجود ندارد.
      جای تعجب نیست که گوگل همچنان بر صراحت و اعتماد نسبی حریم خصوصی سندباکس تأکید دارد، زیرا این امر میتواند به او در مبارزه با اتهامات ضد انحصاری کمک کند.
      همچنین این نکته قابلتوجه است که صنعت تبلیغات، در تلاش برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن حذف کوکی‌‌های شخص ثالث است. بااینوجود، گوگل ادعا می‌‌کند که درآمد آگهی مبتنی بر "FLoC" در مقابل آنچه از حریم خصوصی به دست میآورند، بسیار ناچیز است. علیرغم تعهد گوگل در یافتن گزینه‌‌ای ایمن برای حریم خصوصی برای کوکی‌‌های شخص ثالث تا سال 2022، این شرکت هنوز فقط با مفاهیم جایگزینی کوکی‌‌ها همکاری می‌‌کند.
      سخنگوی گوگل در پاسخ به این سؤال که چگونه سندباکس باعث حفظ حریم خصوصی کاربران می‌‌شود، اذعان داشت: "ایده این است که سندباکس بهگونهای ساخته شود که هیچ فردی نتواند سابقه مرور بین سایتی کاربران را بازیابی کند." وی همچنین افزود: "گوگل در تلاش است تا با استفاده از مکانیسم‌‌های ایمن برای حریم خصوصی برای کاربران، مشکل ردیابی غیر شفاف اطلاعات کاربران را در وبسایتها برطرف کند و فرصت عادلانه‌‌ای را برای ناشران و تبلیغکنندگان فراهم کند؛ بنابراین درواقع موضوع تلاش برای حفظ حریم خصوصی برای گوگل بهصورت تقریبی نیست بلکه بهصورت اساسی نگرانی کاربران در خصوص حریم خصوصی را از بین خواهیم برد."
      راهحلهای ممکن برای شرکتها در مقابل حذف کوکیها
      ازآنجاکه گوگل کروم اعلام کرد کوکیهای شخص ثالث را از بین خواهد برد، شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال چندین راهحل پیشنهاد کردهاند. بیشتر آنها حول استفاده از دادههای شخص اول ناشر برای شناسایی است که میتواند هدفگذاری و ارزیابی آگهی را تأمین کند.

      در اینجا روشهای اصلی وجود دارد که یک ناشر میتواند از دادههای شخص اول خود برای شناسایی کاربران استفاده کند:
      1. از آدرسهای ایمیل بهعنوان شناسه استفاده کنید
      این راهحل راهی است که در مورد آن بسیار صحبت میشود. این شامل ناشری است که از کاربران میخواهد یک حساب کاربری ایجاد کنند یا یک آدرس ایمیل برای دسترسی به محتوای آنها (مثلاً خواندن یک مقاله خبری) ارائه دهند.
      هنگامیکه ناشری آدرس ایمیل کاربر را به دست آورد، میتواند آن را هش[9] کرده و از هش بهعنوان شناسه استفاده کند. سپس میتوان از این شناسه برای شناسایی بازدیدکنندگان برگشتی و هدف قرار دادن مخاطبان استفاده کرد.
      اشکال اصلی این راهحل مقیاس و دسترسی است زیرا هر وبسایتی از بازدیدکنندگان خود درخواست ورود نمیکند. این مخاطبان واردشده درصد کمی (احتمالاً 20%) از کاربران اینترنت را تشکیل میدهند، به این معنی که هنوز هم درصد زیادی از بازدیدکنندگان وبسایت، غیرقابلشناسایی هستند و بنابراین تبلیغات هدفمند به آنها نشان داده نمیشود.
      2. از سایر روشهای ذخیرهسازی مرورگر استفاده کنید.
      کوکیها تنها راهی نیستند که مرورگرهای وب میتوانند دادهها را ذخیره کنند. روش ذخیرهسازی دیگر مرورگر وب که محبوبیت بیشتری پیدا میکند، ذخیرهسازی محلی است. بهطور مشابه کوکیها، فضای ذخیرهسازی محلی میتواند شناسههایی را ذخیره کند که میتواند برای شناسایی کاربران استفاده شود.
      اما بازهم، اشکال اصلی روش ذکر شده، این است که محدود به دامنه ناشر است، به این معنی که هیچ راهی برای شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال برای شناسایی کاربران در وبسایتهای مختلف وجود ندارد.
      3. یک زیر دامنه جدید برای شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال ایجاد کنید.
      ایجاد زیر دامنه جدید فقط باهدف میزبانی یک نرمافزار چیز جدیدی نیست. بسیاری از سیستمعاملهای فنّاوری بازاریابی از این گزینه استفاده میکنند. ناشران میتوانند برای شرکتهای فناوری تبلیغات دیجیتال خود یک زیر دامنه ایجاد کنند (بهعنوانمثال ssp.publisher.com) که به آنها امکان میدهد کوکی شخص اول را ایجاد کنند. این کوکی میتواند برای شناسایی کاربر استفاده شود.

      ادامه دارد ...

      پیوند منبع

      بهاره احمدینژاد (کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد قزوین)
      تهیهشده در: گروه مطالعات اخلاقی/ گروه مطالعات اقتصادی


      [1] Critical path method
      [2] Retargeting on web
      [3] Application Programming Interface: در محاسبات، رابط برنامهنویسی برنامه، رابطی است که تعاملات بین چندین برنامه نرم افزاری یا واسطههای نرمافزار-نرمافزار مخلوط را تعریف میکند.
      [4] The Identifier for Advertisers
      [5] Google Ads
      [6] CMA
      [7] Electronic Frontier Foundation: بنیاد مرز الکترونیکی (EFF) یک گروه بینالمللی حقوق دیجیتال غیرانتفاعی است که در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا مستقر است. این بنیاد در 10 ژوئیه 1990 توسط جان گیلمور، جان پری بارلو و میچ کاپور برای ارتقا آزادی‌‌های مدنی در اینترنت تشکیل شد.
      [8] behavioral credit scor
      [9] Hash: یک تابع یکطرفه است به این معنی که اگر دو کامپیوتر متفاوت یک دیتا را دریافت کنند و یک تابع hash یکسان را روی آن اجرا کنند باید مقدار hash یکسانی را به دست آورند.
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir