• حضور گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی در کارگاه هوش مصنوعی قابل توضیح در هلند

      حضور گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی در کارگاه هوش مصنوعی قابل توضیح در هلند

      حضور گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی در کارگاه هوش مصنوعی قابل توضیح در هلند

      کارگاه هوش مصنوعی قابل توضیح برای «هوش مصنوعی تبیینی در مقام اخلاق و معرفت‌شناسی» در دانشکده فناوری، سیاست و مدیریت در دانشگاه صنعتی دلفت برگزار شد.

      به گزارش روابط عمومی‌ پژوهشگاه فضای مجازی، این کارگاه بخشی از مجموعه کارگاه‌های آموزشی "مسائل مربوط به هوش مصنوعی قابل توضیح"[1] است که توسط سازمان تحقیقاتی SoBigData++، شبکه اروپایی هوش مصنوعی انسان‌محور[2] ، بنیاد اورت ویلم بث[3]، آزمایشگاه هوش مصنوعی قابل‌اعتماد TPM-AI در دانشگاه صنعتی دلفت[4] و ابتکار اخلاق دیجیتال دلفت[5] حمایت شد.

      این کارگاه بر جنبه‌های هنجاری و معرفتی هوش مصنوعی قابل توضیح، متمرکز است. در واقع، هدف هوش مصنوعی قابل توضیح، قبل از هر چیز، در درجه نخست، دستیابی به معرفتی در ارائه دانش یا درک عملکرد درونی مدل‌های هوش مصنوعی است. هدف کارگاه فعلی، هم‌افزایی بین دغدغه‌های معرفت‌شناختی و دغدغه‌های غیر معرفت‌شناختی (نظیر موارد اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، است.

      در این کارگاه از همه رشته‌های دانشگاهی مرتبط با فلسفه علوم (کامپیوتر)، معرفت‌شناسی، فلسفه سیاسی و اخلاقی، نظریه‌های سیاسی، حقوقی و اجتماعی دعوت شد تا پس از ارائه چکیده مبسوط و تأیید آن توسط داوران، به ارائه نکات و مقالات خود بپردازند.

      این کارگاه به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد و در بخش سخنرانی کلیدی، فیلیپو سانتونی‌ دی‌سیو[6]، از دانشگاه دلفت در مورد آزادی اخلاقی در عصر هوش مصنوعی و اینکه چطور می‌توان در عصر هوش مصنوعی، آزادی اخلاقی خود را حفظ کرد سخنرانی کرد.

      فدریکا روسو[7] از دانشگاه آمستردام با موضوع پیوند معرفت‌شناسی و اخلاق هوش مصنوعی، اوتاویو بوینو[8] از دانشگاه میامی با تعریف هوش مصنوعی توضیح‌پذیر و در نهایت جودیت سایمون[9] از دانشگاه هامبورگ به ایراد سخن پرداختند.

      گفتنی است در میان ارائه‌دهندگان مقالات، مهدی خلیلی دکتری فلسفه دانشگاه VU آمستردام نیز به نمایندگی از گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی حضور یافت و مقاله خود را با موضوع "ادراک، هوش مصنوعی و صفات اخلاقی"[10] ارائه داد.


      [1] Issues in Explainable AI
      [2] the European Network of Human-Centered Artificial Intelligence Humane-AI
      [3] Evert Willem Beth Foundation
      [4] the TU Delft TPM-AI Lab
      [5] Delft Digital Ethics Initiative
      [6] Filippo Santoni de Sio
      [7] Federica Russo
      [8] Otávio Bueno
      [9] Otávio Bueno
      [10] Understanding, Artificial Intelligence, and moral characters
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir