• پیش‌نشست سوم همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      پیش‌نشست سوم همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      پیش‌نشست سوم همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      سومین پیش‌نشست از سلسله پیش‌نشست‌های زندگی معنادار در عصر فضای مجازی با موضوع طراحی حساس به ارزش و معنای زندگی به همت گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی؛ توسعه فناوری همواره با دغدغه‌هایی در مورد سرکوب ارزش‌های اصیل انسانی و بی‌معنا شدن زندگی همراه بوده است. این دغدغه که صنعتی‌شدن، انسان‌ها را تبدیل به چرخ‌دنده‌هایی درون ماشین کرده و آن‌ها را دچار ازخودبیگانگی نموده است، این ایده که گسترش هوش مصنوعی در آینده با بی‌نیازکردن انسان‌ها از کار، زندگی را بی‌معنا می‌کند، و یا این دغدغه که فناوری‌های دیجیتال طوری ساخته می‌شوند تا بر روی ذهن و رفتار انسان‌ها به‌مانند یک عروسک خیمه شب‌بازی در جهت تأمین منافع شرکت‌های بزرگ اثر بگذارند، همگی مثال‌هایی در زمینه ارتباط طراحی فناوری با معنای زندگی است. تمامی این موارد گویای این است که در نگاه بسیاری زندگی در عصر فناوری می‌تواند به برخی از اصیل‌ترین ارزش‌های انسانی لطمه وارد کند و از این طریق معنای زندگی را نیز دچار خدشه سازد. از این رو می‌توان گفت که فناوری از طریق سبک زندگی‌ای که با خود به‌همراه می‌آورد و تأثیری که بر ارزش‌های اصیل انسانی می‌گذارد، با معنای زندگی گره خورده است. با توجه به گسترش حیرت‌انگیز فناوری‌های مبتنی بر رایانه و احاطه تمام جوانب زندگی انسان معاصر توسط آن‌ها، شأن ارزش‌باری آن‌ها و تأثیر و تأثری که بر نظام ارزشی انسان‌‌ها دارند، اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

      در این جلسه پس از توضیح درباره این که چگونه فناوری‌های فضای مجازی می‌توانند در مقام طراحی به اشاعه یا سرکوب ارزش‌های اصیل زندگی انسانی و حمایت یا لطمه زدن به معنای زندگی بینجامند، استدلال خواهد شد که تلاشی آگاهانه و همگانی برای گنجاندن ارزش‌های اصیل انسانی در مقام طراحی مصنوعات تکنیکی تنها راه مقابله با این وضعیت است.

      شایان ذکر است که این نشست قرار است توسط دکتر علیرضا کاظمی پژوهشگر پسادکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه IPM در روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۰ صبح در صفحه اسکای روم پژوهشگاه فضای مجازی به صورت برخط برگزار شود.


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir