• پیش‌نشست دوم همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف برگزار می‌کند:

      پیش‌نشست دوم همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      پیش‌نشست دوم همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      دومین پیش‌نشست از سلسله پیش‌نشست‌های زندگی معنادار در عصر فضای مجازی با موضوع سلوک اخلاقی در عصر اینترنت به همت گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی و گروه فلسفه علم دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

      به گزارش روابط عممی پژوهشگاه فضای مجازی؛ این جلسه از منظر فلسفه و اخلاق فناوری به ارتباط بین استفاده از اینترنت و توانایی توجه در انسان می‌پردازد. ابتدا شواهدی به نفع این ادعا بیان می‌شود که استفاده از اینترنت توانایی انسان را برای انجام کنش‌هایی چون مطالعه یا عبادت کردن، که نیازمند توجه اند، می‌کاهد. سپس به‌طور کلی استدلال می‌شود که فناوری‌ها بر قوای شناختی انسان تاثیرگذار اند. به عنوان نمونه، تأثیری که اختراع ساعت و کتاب به‌نحو تاریخی بر انسان داشته اند، بحث می‌شود. سپس اثری که اینترنت بر قوای شناختی داشته است، بررسی و توضیح داده می‌شود که اینترنت از عمق توجه ما کاسته و در عوض قدرت محاسباتی ما را افزایش داده‌ است. بر این اساس می‌توان نشان داد چرا استفاده از اینترنت می‌تواند سلوک اخلاقی و معنوی را با چالش‌ مواجه کند. در انتها راه‌حل‌هایی برای مشکل توجه ناشی از اینترنت ارائه می‌شود.

      شایان ذکر است که این نشست قرار است توسط دکتر مهدی خلیلی دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه FU آمستردام در روز چهارشنبه ۳۱ فروردین‌ماه ساعت ۱۰ صبح در صفحه اسکای روم پژوهشگاه فضای مجازی به صورت برخط برگزار شود.


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir