• حکمرانی؛ بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه فضای مجازی است

      دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی:

      حکمرانی؛ بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه فضای مجازی است

      حکمرانی؛ بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه فضای مجازی است

      دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در سفر به قم با رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر دیدار کرد.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی؛ دکتر فیروزآبادی در این دیدار با بیان اینکه فضای مجازی امروزه به الزام زیست بشری تبدیل‌شده است، اظهار داشت: فضای مجازی امروزه مبتنی بر فنّاوری‌هایی است که در اختیار کشور آمریکا قرارگرفته و از آن با عنوان اینترنت تعبیر می‌شود و تأثیرات فراوانی را تحت عنوان جهانی‌شدن به وجود آورده است، از طرفی ما نمی‌توانیم از فضای مجازی خارج شویم چراکه در این صورت از مدنیت خارج‌شده‌ایم.

      وی ادامه داد: از تأثیرات فضای مجازی در ساختارهای اجتماعی بدین‌صورت است که لایه‌های اجتماعی به‌صورت ساختارهای افقی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. از طرفی با توجه به اینکه در فضای مجازی محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد، بحث فناپذیری از بین رفته و بحث بقا مطرح می‌شود که تمامی این مسائل تأثیرات فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

      دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه اکنون در فضای مجازی هر کاربر توانایی تولید محتوا دارد، تصریح کرد: درگذشته خواص و نخبگان یک جامعه محتوای لازم را تولید می‌کردند اما در حال حاضر تمام آحاد جامعه می‌توانند با دسترسی به فضای مجازی محتوای دلخواه خود را تولید کنند که این موضوع نیز دارای تهدیدات و فرصت‌های خاص خود می‌باشد. در حوزه اقتصادی نیز -که هدف اصلی قدرت‌های جهانی برای بسط و گسترش فضای مجازی بود- هدف اصلی بزرگ شدن بازارهای اقتصادی است و بدین ترتیب اقتصاددانان و کمپانی‌های بزرگ اقتصادی در کنار سیاستمداران بر جوامع حکومت می‌کنند.

      وی گفت: اکنون بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی، در حوزه فضای مجازی فعال هستند که یک حاکمیت اقتصادی را به وجود آورده و در حکمرانی کشورها اعمال نفوذ می‌کنند. بر همین اساس اگرچه درگذشته تنها دولت‌ها در نهادهای بین‌المللی بر سر مسائل مختلف توافق می‌کردند، اکنون شرکت‌های بزرگ اقتصادی در این نهادها به رسمیت شناخته می‌شوند و اتفاقاً از حوزه نفوذ بالایی هم برخوردار هستند.

      دکتر فیروزآبادی ادامه داد: امروزه نظام‌های آموزش مجازی، نظام‌های پولی و مالی، عقود هوشمند و ... مستقل از دولت‌ها در حال شکل‌گیری است و به‌زودی شاهد خواهیم بود که نیروهای کار در چارچوب مرزهای جغرافیایی یک کشور فعالیت نخواهند کرد و به‌صورت مجازی در سایر کشورها مشغول خواهند بود.

      رئیس مرکز ملی فضای مجازی بابیان اینکه نخبگان بایست به چگونگی بازتعریف هویت فرهنگی و دینی ما در فضای مجازی بپردازند، اظهار داشت: به عقیده بنده همان‌گونه که در عالم واقع مرزهای جغرافیایی و فیزیکی، تعیین‌کننده هویت یک کشور هستند، امروزه در فضای مجازی نیز بایست قلمروهای هویتی خلق شده و به عبارتی زیست‌بوم ایران مجازی و شیعه مجازی را پدید آوریم. به عبارتی دیگر همان‌گونه که در فضای فیزیکی با استفاده از مبانی روایی هنجارهایی را تعریف می‌کنیم، بایست با همین نوع نگاه در حوزه مجازی هم الگویی تعیین کنیم.

      دکتر فیروزآبادی وابستگی بیش‌ازحد به پلتفرم‌های خارجی را خطرناک دانست و تصریح کرد: همان‌گونه که دشمن از تحریم دارویی ابایی ندارد، طبیعتا چنانچه وابستگی جامعه به پلتفرم‌های خارجی افزایش یابد حتماً از طرف دشمنان تهدیدهایی را به وجود خواهدآورد.

      دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه فضای مجازی، تعیین تکلیف مسئله حکمرانی است و بایست تصمیم بگیریم که چگونه می‌خواهیم در حوزه فضای مجازی که بر بستر تکنولوژیکی غرب استوار است، به فعالیت بپردازیم و قلمرو هویتی و فرهنگی خود را تعریف کنیم.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir