• راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، تعطیل کردن نیست

      دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی:

      راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، تعطیل کردن نیست

      راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، تعطیل کردن نیست

      دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در سفر به قم با آیت‌الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه دیدار کرد.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی؛ دکتر فیروزآبادی در این دیدار به بیان جایگاه مرکز ملی فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی است و یک سری مأموریت‌هایی از قبیل سیاست‌گذاری، هماهنگ‌سازی و مدیریت در حوزه فضای مجازی را بر عهده دارد که بنا به تدبیر مقام معظم رهبری تشکیل‌شده است.

      وی با اشاره به فعالیت سه ساله دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های این دفتر در سه حوزه دنبال می‌شود. حوزه نخست جریان سازی آموزشی در حوزه‌های علمیه می‌باشد. حوزه دوم، حوزه پژوهش است. در این حوزه، پژوهش‌هایی که در سیاست‌گذاری و حکمرانی فضای مجازی به ما کمک می‌کند موردتوجه قرار می‌گیرد. حوزه سوم هم بحث بین‌الملل است؛ متأسفانه در حوزه بین‌الملل، تولید محتوایی که در قم و حوزه علمیه شیعه در عرصه فضای مجازی صورت می‌پذیرد بسیار قابل‌توجه می‌باشد اما عرضه آن برای جهان اسلام ضعیف است.

      وی ادامه داد: مردم در زندگی مجازی خود، روزانه با صدها سوال و مسئله فقهی شامل مسائل آموزشی، اقتصادی، پولی، مالکیت معنوی و... مواجه هستند که در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی احصا شده و به پژوهشگران و مراکز علمی حوزوی ارائه شده است.

      فیروزآبادی بابیان اینکه نگاه دیگر مرکز ملی فضای مجازی به مسئله حکمرانی برمی‌گردد، تصریح کرد: واژه حکمرانی، واژه‌ای است که توسط غربی‌ها دنبال می‌شود و مسئولان گمان می‌کنند منظور از حکمرانی همان حاکمیت و حکومت است درحالی‌که این‌گونه نیست. حکمرانی مدنظر غرب این است که حکومت به حکومت محلی و حکومت جهانی تقسیم می‌شود؛ غربی‌ها معتقد هستند که حکومت جهانی توسط نهادهای مدنی و بین‌المللی بوده و حکومت محلی شامل تأمین نگهبانی و امنیت محلی است. وقتی‌که از صاحبان پلتفرم‌های خارجی در مورد نشر اکاذیب و یا حذف و اضافه برخی اخبار توضیحاتی خواسته می‌شود پاسخ می‌دهند که حوزه فضای مجازی در قالب حکمرانی جهانی است و لزومی به پاسخ به حاکمیت‌های محلی نیست.

      وی افزود: برای اینکه بتوانیم جامعه را در این بحث با خود همراه کنیم قاعدتاً باید یک نظام فکری جامع در حوزه سیاسی فرهنگی اجتماعی تدوین کنیم و یکی از مراکزی که در این خصوص باید کمک کند، حوزه‌های علمیه هستند؛ حوزه‌های علمیه می‌توانند یک نظام جامع با نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تکنولوژیک تشکیل دهند.

      دکتر فیروزآبادی در خصوص نگاه مسئولان به موضوع حکمرانی فضای مجازی اظهار داشت: در زمینه اقدامات اساسی در حوزه فضای مجازی همه مسئولان در ظاهر و کلام قائل هستند که فضای مجازی مهم است ولی در حوزه عمل کمتر کسی حاضر است در مشی گذشته، فرایند و ساختار خود و نظام حکومتی تعدیل و اصلاحی ایجاد کند لذا به نحوی انسان را به سمت اقدام سلبی و فیلتر هدایت می‌کنند. همچنین در حوزه ایجابی مانند شکل دادن نظام آموزشی یا نظام اقتصادی متناسب با تحولات این حوزه نیز شاهد اقدام جدی نیستیم.

      آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار با اشاره به اینکه می‌بایست انسان در مواجهه با پدیده‌های نوظهور آینده‌نگر باشد، اظهار داشت: به تعبیر امام علی(ع) عالم به زمان کسی است که از رویدادها و حوادثی که پیش می‌آید دچار تعجب نشود بلکه با سازوکاری مناسب بتواند برای آن حادثه چاره‌ای بی‌اندیشد. فضای مجازی جزو مسائل نوپایی است که بایست با نگاه واقع‌بینانه تهدیدها و فرصت‌های آن را دریابیم.

      وی بابیان اینکه فضای مجازی یک نوع ابزار است، تصریح کرد: امام خمینی رحمت‌الله علیه گاهی درباره رادیو و تلویزیون، به‌صورت مطلق نمی‌فرمودند که اشکال دارد و یا ندارد بلکه به نوع استفاده از آن اشاره می‌کردند. نوع استفاده از رادیو و تلویزیون، فضای مجازی و نرم‌افزارهای جدید دارای اهمیت است اما جهان کنونی، جهانی است که فضای مجازی بر اساس اهداف پایه‌گذاران آن به‌سرعت در حال پیشرفت است.

      دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، تعطیل کردن نیست و موجب ایجاد واکنش در جامعه خواهد بود ولی مسئولیت شورای عالی فضای مجازی، رصد آینده و بررسی مسائل احتمالی است.

      آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: فضای مجازی نیاز به محتوای مناسب دارد، اگر محتوا برای فضای مجازی تولید نشود، باعث می‌شود تا جامعه از محتوای بیگانگان استفاده کند و به‌بیان‌دیگر دشمنان تک می‌زنند اما پاتکی در کار نیست.

      وی اقدام عملی در حوزه فضای مجازی را نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه دانست و اظهار داشت: دانشگاهیان که با تکنولوژی فضای مجازی ازلحاظ زیرساخت‌ها و نرم‌افزارها آشنایی لازم دارند بایست با حوزویان که دارای محتوای غنی هستند هم‌افزایی کنند و این محتوا را به یک نرم‌افزار جذاب تبدیل کنند همان‌گونه که غربی‌ها محتوای خود را در قالب‌های خوش‌رنگ و لعاب به جوانان ما عرضه می‌کنند.

      آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: اگر رابطه بین مردم و حکومت یک رابطه همراه با اعتماد باشد، به‌جای حرف بیگانگان، حرف خودی‌ها مورد اعتماد قرار خواهد گرفت. ما باید بین مردم و حاکمیت اعتمادسازی کرده و این رابطه را تقویت کنیم تا سخن مسئولان برای آحاد جامعه حجت شود. از طرفی چنانچه ما محتوای فراوانی تولید کنیم اما همچنان مردم به علت عدم اعتماد، سراغ این محتوا نیایند، در این زمینه موفق نخواهیم شد. راه موفقیت ابتدا اعتمادسازی و سپس در اختیار قراردادن امکانات مناسب است تا مردم به سمت این محتوا هدایت شوند.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir