• برگزاری دومین جلسه از سلسله‌جلسات نقد و بررسی اسناد هوش مصنوعی در گروه مطالعات اخلاقی

      برگزاری دومین جلسه از سلسله‌جلسات نقد و بررسی اسناد هوش مصنوعی در گروه مطالعات اخلاقی

      برگزاری دومین جلسه از سلسله‌جلسات نقد و بررسی اسناد هوش مصنوعی در گروه مطالعات اخلاقی

      جلسه دوم نقد و بررسی اسناد هوش مصنوعی به همت گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، در این جلسه سه سند زیر توسط جواد درویش مسئول پروژه «بررسی اسناد هوش مصنوعی» که در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه در حال اجراست، ارائه شد و سپس حاضران نقطه‌نظرات خود را نسبت به این اسناد بیان کردند:

      سند اول «دستورالعمل‌های اخلاقی برای هوش مصنوعی قابل اعتماد» (Ethics Guidelines for Trustworthy AI) است که توسط «گروه پیشرفته متخصصین هوش مصنوعی» (High-Level Expert Group on Artificial Intelligence) در کمیسیون اروپا در سال 2019 منتشر شده است. هدف دستورالعملهای مندرج در این سند، ارتقای هوش مصنوعی قابل اعتماد است.

      سند دوم «اخلاق هرروزه برای هوش مصنوعی» (Everyday Ethics for AI) است که توسط شرکت «IBM» در سال 2019 منتشر شده است. این سند در بردارنده ملاحظات اخلاقی برای توسعه‌دهندگان، طراحان و کدنویسان هوش مصنوعی است و رویکرد غالب آن توجه به نیازها، اولویت‌ها و انتظارات کاربران است.

      سند سوم «طرح راهبردی ملی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی» (The National AI R&D Strategic Plan) است که توسط کمیته منتخب هوش مصنوعی شورای ملی علم و فناوری دفتر ریاست جمهوری آمریکا در 2019 منتشر شده است. این سند در واقع بخشی از طرح کلان «پیشگامی آمریکا در هوش مصنوعی» است که با هدف استمرار رهبری آمریکا در زمینه هوش مصنوعی تدوین شده و به امضای رئیس جمهور این کشور رسیده است.

      گفتنی است این جلسه با حضور دکتر جواد درویش پژوهشگر پسادکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه شریف، دکتر ابوطالب صفدری دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه شریف، دکتر سعیده بابایی دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی، هاله عسگری‌نیا دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه توئینته هلند، مهدی خلیلی دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه آزاد هلند، پارسا زمانی دانشجوی ارشد فلسفه علم دانشگاه شریف و دکتر مریم حق‌شناس نماینده معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir