• جلسه دوم «دوره آموزشی بررسی سویه های فلسفی-اخلاقی فضای مجازی»

      جلسه دوم «دوره آموزشی بررسی سویه های فلسفی-اخلاقی فضای مجازی»

      جلسه دوم «دوره آموزشی بررسی سویه های فلسفی-اخلاقی فضای مجازی»

      فلسفه اینترنت، یکی از شاخه‌های تازه در فلسفه معاصر است که در مطالعات اینترنت، مغفول واقع شده است.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی؛ جلسه دوم دوره آموزشی بررسی مهم‌ترین سویه‌های فلسفی- اخلاقی فضای مجازی به تاریخ پنج‌شنبه 21 بهمن توسط دکتر مسعود صادقی استادیار و عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همت گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه برگزار شد. دکتر صادقی در این جلسه اظهار داشت: دو پرسش اساسی در این ساحت از فلسفه کاربردی، ناظر بر هستی‌شناسی اینترنت از یک سو و فلسفه اینترنت به مثابه یک فناوری از دیگرسو است. در هستی‌شناسی اینترنت، رسانه‌انگاری اینترنت به عنوان یک رسانه همه‌به‌همه و فضاانگاری آن به عنوان یک فضای عمومی، دو تلقی برجسته و محل نزاع است. البته بیشتر دانشوران، اینترنت را به مثابه یک فضای عمومی می‌شناسند، اما فضایی متفاوت و منحصر به فرد که در عین حال، خصوصی، همه‌زبانی، میان‌فرهنگی و (دست‌کم از منظر برخی) تا حدی در معرض آنارشی است.

      وی ادامه داد: پرسش اساسی دوم، معطوف به مباحث فلسفه تکنولوژی است. فلسفه اینترنت به مثابه یک فناوری از آن جهت مهم است که این پدیده، یک محصول تکنولوژیک خاص نیست؛ بلکه می‌توان آن را مصداق تام و تمام خودبسندگی، انسجام، عمومیت و تمامیت سیستم تکنولوژیکی دانست که ژاک الول[1] (به عنوان یکی از بهترین توصیف‌کنندگان جامعه و مناسبات مبتنی بر تکنولوژی) آن را سال‌ها پیش از پیدایش اینترنت، به خوبی تبیین کرده است. در میان سه رویکرد نفی نظری و بی‌عملی در برابر تکنولوژی، پذیرش بی‌چون‌وچرای همه ابعاد تکنولوژی و دیدگاه مبتنی بر واقع‌بینی، رویکرد سوم، معقول‌تر است؛ زیرا ضمن پذیرش تکنولوژی، بدون تسلیمِ بدبینانه یا شیفتگیِ کورکورانه در مواجهه با توسعه شتابان تکنولوژی‌/ اینترنت، سعی در اصلاح اخلاقی و تحلیل عقلانی این پدیده دارد.

      گفتنی است جلسه سوم این دوره آموزشی قرار است پنج‌شنبه این هفته 28 بهمن ماه از ساعت ۳ بعد از ظهر در صفحه اسکای روم پژوهشگاه فضای مجازی به آدرس https://www.skyroom.online/ch/csnc/csri برگزار شود.

      ورود به جلسه

      [1] Jacques Ellul
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir