• نخستین جلسه «دوره آموزشی بررسی سویه های فلسفی-اخلاقی فضای مجازی»

      نخستین جلسه «دوره آموزشی بررسی سویه های فلسفی-اخلاقی فضای مجازی»

      نخستین جلسه «دوره آموزشی بررسی سویه های فلسفی-اخلاقی فضای مجازی»

      فلسفه اینترنت، یکی از ساحت‌ها و شاخه‌های همچنان مغفول از حوزه دانشی مطالعات اینترنت است که می‌تواند به پرسش‌هایی فیلسوفانه در باب سرچشمه اینترنت، سرشت یا ذات اینترنت و غایت یا حکمت اینترنت بپردازد.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی؛ جلسه اول دوره آموزشی بررسی مهم‌ترین سویه‌های فلسفی- اخلاقی فضای مجازی به تاریخ ۵شنبه ۱۴ بهمن توسط دکتر مسعود صادقی استادیار و عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همت گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه برگزار شد. دکتر صادقی در این جلسه اظهار داشت:

      «تأمل فلسفی در مسئله اینترنت یا فلسفه اینترنت، به عنوان یک رویکرد علمی، ادبیات چندان عریض و طویلی ندارد و آن‌چه که هست، مکتوبات و تأملاتی است نسبتا پراکنده که باید با جستجویی گسترده و از لابلای آثار و عناوین دیگر به گردآوری، بازخوانی و واکاوی آن‌ها پرداخت. فقدان یا کمبود تحلیل فلسفی از اینترنت، می‌تواند به ضعف ژرف‌نگری در تصمیمات مرتبط با توسعه، تحقیق و مدیریت آن بینجامد.»

      وی ادامه داد:

      «اغراق نیست اگر بگویم همه تلاشی که فیلسوفان، از یونان باستان تا الان، مصروف شناخت واقعیت کردند از این پس باید به همان اندازه یا حتی بیش از آن، صرف شناخت واقعیت مجازی، دنیای مجازی و جلوه‌های جدید و نوپدید اینترنت شود؛ چراکه این‌ها نیز در امتداد جهان واقع و محصول انبساط مجازی آن هستند.»

      به گفته این پژوهشگر حوزه فلسفه و اخلاق فضای مجازی تا سال 2000 میلادی، اینترنت نه فقط هنوز با پدیده‌هایی چون تلفن مقایسه می‌شد، بلکه اهمیت، تاثیر و دامنه کاربرد آن کماکان محل تردید بود. به عنوان مثال، روان‌شناسان و درمانگرانی که در آن دوره از ارتباط اینترنتی با مراجعه‌کنندگان برای پیشبرد کار خود بهره می‌بردند، تنها حدود ۲ در صد بودند؛ حال‌آن‌که برای بیش از ۹۶ در صد آنها تماس تلفنی یکی از روش‌های عام و اصلی ارتباط با بیمار و تعاملات بالینی قلمداد می‌شد. اما اکنون اینترنت دیگر یک روش برقراری ارتباط در کنار دیگر روش‌ها نیست؛ بلکه جهانی شده است برای خود. شاید از همین جهت بود که هرگز کسی از جهان تلفن یا جهان تلگراف سخن نگفت و یا اگر گفت، رواج و مقبولیت عام نیافت؛ چراکه این روش‌های ارتباطی، با همه خدمات و کارکردهای مفید و حتی بی‌سابقه خود، جهانی جدید یا موازی را در ذهن آدمیان ایجاد نکردند و تنها وسیله‌ای بودند برای ارتباط. اما اینترنت این کار را کرد و جهانی مجازی خلق کرد، جهانی موازی با جهان واقعی.

      گفتنی است جلسه دوم این دوره آموزشی پنجشنبه این هفته ۲۱ بهمن ماه از ساعت ۳ بعد از ظهر در صفحه اسکای روم پژوهشگاه فضای مجازی به آدرس برگزار خواهد شد.
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir