• مشروح جلسه استماع اینستاگرام در مجلس سنای آمریکا (بخش دوم)

      مشروح جلسه استماع اینستاگرام در مجلس سنای آمریکا (بخش دوم)

      مشروح جلسه استماع اینستاگرام در مجلس سنای آمریکا (بخش دوم)

      رئیس اینستاگرام برای اولین بار در خصوص مخاطرات این پلتفرم برای کاربران کودک و نوجوان به مجلس سنا احضار شد

      رئیس اینستاگرام درخواست‌های سناتور بلومنتال را رد کرد

      قانون‌گذاران وقت خود را تلف نکردند تا امتیازات سیاستی خاصی را از اینستاگرام دریافت کنند، اما آدام موسری تا حد زیادی از تسلیم شدن خودداری کرد.

      بلومنتال از اینستاگرام خواست تا توسعه اینستاگرام کودکان[1] که برای کودکان 10 تا 12 ساله برنامه‌ریزی‌شده است را برای همیشه متوقف کند. موسری از توقف پروژه امتناع کرد، اما متعهد شد که اگر پروژه اینستاگرام کودکان به نتیجه برسد، والدین میزان توانایی فرزندانشان برای دسترسی به محصول را کنترل خواهند کرد.

      بلومنتال همچنین از موسری خواست که به‌جای حمایت از یک سازمان استانداردهای صنعتی برای رسانه‌های اجتماعی، به حمایت از یک‌نهاد «مستقل» که توسط غول‌های فناوری هدایت نمی‌شود، تغییر موضع دهد. موسری از تعهد صریح به این مورد هم خودداری کرد، اما موافقت کرد که در مورد نوجوانان اعمال استانداردهای نظارتی در رسانه‌های اجتماعی مهم است.

      آدام موسری، رئیس اینستاگرام، به قانون‌گذاران اعتراف کرد که در تنظیمات حریم خصوصی پیش‌فرض برای محافظت از نوجوانان در این پلتفرم، خللی وجود دارد.

      این شرکت گفته است که حساب‌های جدید ایجادشده برای کاربران زیر 16 سال خصوصی هستند، به این معنی که سایر کاربران باید برای مشاهده محتوای آن‌ها باید از صاحب حساب درخواست کنند تا آن‌ها را دنبال کنند؛ اما سناتور بلکبرن از تنسی، عضو کمیته فرعی، گفت که دفتر او قبل از جلسه استماع یک حساب کاربری جعلی برای یک دختر 15 ساله در نسخه مرورگر وب اینستاگرام ایجاد کرده و این حساب به‌طور پیش‌فرض عمومی شده است.
      بلکبرن گفت: «آیا قرار نیست برعکس این اتفاق بیفتد؟ و آیا در نظر گرفته‌اید که گزینه عمومی را به‌طورکلی برای حساب افراد زیر 15 سال خاموش‌کنید؟»

      موسری گفت که او از مشکل پیش‌فرض حریم خصوصی صبح چهارشنبه، ساعاتی قبل از جلسه استماع مطلع شده است. او در دفاع گفت:«به نظر می‌رسد که ما افراد زیر 16 سال را برای اکثر حساب‌هایی که در محیط اندروید و iOS هستند، به‌صورت پیش‌فرض خصوصی می‌کنیم، اما آن‌ها را در نسخه وب فراموش کرده‌ایم و به‌سرعت این نقص را اصلاح خواهیم کرد.»

      قانون‌گذاران همچنین موسری را تحت‌فشار قراردادند تا تحقیقات داخلی بیشتری را منتشر کند که در مقالات وال‌استریت ژورنال به آن اشاره‌شده است، ازجمله ارائه‌ی تحقیقات مربوط به بی‌اشتهایی و افکار خودکشی در میان نوجوانان. موسری متعهد شد اینستاگرام شفاف‌تر عمل کند اما گفت که این اطلاعات خاص احتمالاً به دلیل قوانین حفظ داده‌ها حذف‌شده است و نمی‌تواند این تحقیقات داخلی را ارائه کند.

      درحالی‌که ائتلاف جهانی متا را بر «تعهد اخلاقی» برای انتشار داده‌های سلامت روانی کودکان و نوجوانان تحت‌فشار قرار می‌دهد، رئیس اینستاگرام از انتشار اسناد داخلی این شرکت به شکل قاطعانه خودداری کرد. این در حالی‌ است که فرانسیس هاگن با افشای اسناد داخلی فیس‌بوک در مورد تأثیرات اینستاگرام بر نوجوانان و کودکان اثبات کرد که فیس‌بوک می‌داند این پلتفرم تا چه حد می‌تواند برای کاربران کودک و نوجوانش مضر باشد. بااین‌وجود موسری گفت که این اسناد به دلیل حفظ حریم خصوصی کاربران حذف‌شده‌اند و در دسترس نیستند.

      سناتورهای دیگر نیز سخنان محکمی برای موسری داشتند و نمونه‌های سنگینی از آسیب‌های واردشده به کودکان از طریق پلتفرم اینستاگرام را به همراه خود به جلسه بازخواست آورده بودند. یکی از قابل‌تأمل ترین موارد توسط سناتور ماریا کانتول[2] درباره یکی از رأی‌دهندگانش مطرح شد که مدعی بود دختر خردسالش توسط کاربران بزرگ‌سال در اینستاگرام به قاچاق جنسی کشیده شده و از مرزهای ایالتی برای فحشا به بیرون برده شده است.


      پیشنهاد‌های مجلس سنا

      مجلس سنا پیشنهاد‌های دیگری هم به رئیس اینستاگرام داد و از او خواست تا به آن‌ها رسیدگی کند. سناتورها موسری را تحت‌فشار قراردادند تا از راهکارهای قانونی برای رسانه‌های اجتماعی حمایت کند. در میان پیشنهادهای قانونی ارائه‌شده توسط بلومنتال و دیگران، یک لایحه ا پیشنهاد می‌کند که به والدین اجازه داده شود فوراً تمام اطلاعات شخصی جمع‌آوری‌شده از فرزندان یا نوجوانان خود را حذف کنند.

      پیشنهاد دیگر سناتورها ممنوع کردن ویژگی‌های خاص برای کودکان زیر 16 سال است، مانند پخش خودکار ویدیو، هشدارهای گوناگون، دکمه‌های «لایک»[3] و نمایش تعداد دنبال کنندگان.

      سنا از موسری درخواست کرد یک «منشور حقوق دیجیتال جدید برای افراد زیر سن قانونی» تهیه کند که به‌طور مشابه جمع‌آوری داده‌های شخصی نوجوانان را محدود می‌کند.[4]

      اینستاگرام الگوریتم ترتیب زمانی نمایش داده را برمی‌گرداند

      آدام موسری، رئیس اینستاگرام به سناتور جان تون[5] گفت: اینستاگرام به‌طور فعال روی نسخه‌ای از فید محتوای خودکار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد، فید خود را به‌جای رتبه‌بندی بر اساس الگوریتم پلتفرم، بر اساس زمان مرتب‌سازی کنند. اینستاگرام ممکن است این فید زمانی را در سال آینده بازگرداند.

      موسری در طول جلسه گفت که فکر می‌کند کاربران باید کنترل بیشتری بر تجربه خود در اینستاگرام داشته باشند، ازجمله توانایی مشاهده فید خود به‌صورت زمانی. این شرکت در سال 2016 به‌جای استفاده از فید زمانی، محتوایی را نمایش می‌دهد که کاربران بر اساس فعالیت‌هایی مانند آنچه «پسندیده‌اند» را در اینستاگرام می‌بینند. این در حقیقت تغییر الگوریتم اینستاگرام است. رئیس این پلتفرم افزود، این شرکت ماه‌هاست که روی این ویژگی کار می‌کند و قصد دارد آن را در سه‌ماهه اول سال آینده عرضه کند.

      محتوای اینستاگرام در ابتدا به ترتیب زمانی معکوس ارائه می‌شد، اما این پلتفرم در سال 2016 از آن مدل فاصله گرفت. در فوریه 2020، یک محقق خارجی، جین مانچون ونگ[6]، فید «آخرین پست‌ها» را کشف کرد که شرکت در حال آزمایش بر روی آن بود. این افشاگری نشان می‌دهد که چگونه متا، شرکت مادر اینستاگرام، در حال بررسی مفهوم انتخاب الگوریتمی است که بیشتر توسط رقبای مانند توییتر مورداستفاده قرارگرفته است.

      حامیان انتخاب الگوریتمی معتقدند که کاربران باید بتوانند انتخاب کنند چگونه با الگوریتم سفارشی پلتفرم تعامل داشته باشند.

      مجادله سناتور بلکبرن و آدام موسری

      سناتور مارشا بلکبرن، از آدام موسری خواست در خصوص تبادل‌نظر با جوجو سیوا[7] اینفلوئنسر اینستاگرامی که در ماه ژوئن در جریان یک رویداد زنده اینستاگرامی ب گفته بود که از هشت‌سالگی از این پلتفرم استفاده می‌کرده، توضیح دهد. موسری به بلکبرن گفت که او اکنون معتقد است رسیدگی به موضوع استفاده افراد زیر سن قانونی از اینستاگرام مثل فرصتی ازدست‌رفته است. در آن زمان، موسری به سیوا گفت که «نمی‌خواهم آن را بشنوم».

      موسری در پاسخ خود به بلک برن گفت که اینستاگرام برای شناسایی کاربرانی که برای استفاده از اینستاگرام بسیار جوان هستند سخت کار می‌کند. بلکبرن به او گفت «در آن لحظه، وقتی به او پاسخ دادید که نمی‌خواهید بشنوید، چرا از آن به‌عنوان یک‌لحظه عبرت‌آموز استفاده نکردید؟» موسری پذیرفت: «سناتور، من می‌توانم بگویم این‌یک فرصت ازدست‌رفته بود.»

      بلکبرن گفت: «درواقع این‌یک فرصت ازدست‌رفته بود که پیام اشتباهی را ارسال کرد. به نظر می‌رسید که شما بچه‌هایی را که می‌خواهند ستاره‌های آنلاین باشند تشویق می‌کنید زودتر وارد این پلتفرم شوند و مخاطبان خود را افزایش دهند. این‌یکی از دلایل ناامیدی ما از شما، اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌ها است.»

      سناتور دموکرات کلوبوچار[8] نیز در ادامه با عصبانیت خطاب به موسری گفت[9]: «بچه‌های ما ابزار پول درآوردن شما نیستند» سناتور کلوبوچار مدعی شد که اینستاگرام بودجه بازاریابی خود را از 62 میلیون دلار در سال 2018 به 390 میلیون دلار در سال 2021 افزایش داده است تا نوجوانان بیشتری را جذب کند. اما آدام موسری با خون سردی تمام این ادعاها را تکذیب کرد.

      او گفت: ما بودجه کلی بازاریابی خود را افزایش دادیم، اما تمرکز بودجه ما برجذب کاربران نوجوان بیشتر نیست. وی افزود: ما سعی می‌کنیم اینستاگرام را تا حد امکان برای همه کاربران ازجمله نوجوانان مناسب کنیم.
      کلوبوچار نیز در پاسخ گفت که قانون‌گذاران و والدین اهدافی «کاملاً مخالف» اهداف اینستاگرام دارند. او گفت: «بچه‌های ما منبع پول درآوردن شما نیستند این دقیقاً همان چیزی است که در حال رخ دادن است. وقتی به بودجه بازاریابی و کارهایی که شرکت شما انجام داده نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فقط در تلاش برای جذب بیشتر و بیشتر بچه‌ها بوده‌اید.»

      گزارش یک پزشک درباره اینستاگرام

      در ادامه این جلسه جنجال‌برانگیز، آدام موسری و سناتور دن سالیوان[10]، درباره گزارش این هفته جراح آمریکایی، دکتر ویوک مورتی[11]، درباره سلامت روان جوانان و در مورد این‌که آیا پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام سبب آسیب‌های روحی و روانی کودکان و نوجوانان می‌شوند، وارد بحث شدند.

      خود این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، طیفی از چالش‌های اینستاگرام را برای نوجوانان مشخص می‌کند که پیامدهای «ویرانگر» در سال‌های اخیر داشته است. ازجمله، نشان می‌دهد که چگونه پلتفرم‌های فناوری می‌توانند اثرات نامطلوبی بر کیفیت زندگی داشته باشند.

      در این گزارش آمده است: «اگر این ابزارها به‌طور مسئولانه و ایمن به کار نروند، می‌توانند ما را در مقابل یکدیگر قرار دهند، رفتارهای منفی مانند قلدری و طرد شدن را تقویت کنند و محیط‌های امن و حمایتی را که جوانان به آن نیاز دارند و شایسته آن هستند، تضعیف کنند.»

      موسری به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن یافته‌های این گزارش بود. موسری گفت: «می‌خواهم واضح بگویم به این موضوع که تحقیقات نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش خودکشی‌ها می‌شوند، هیچ اعتقادی ندارم.»

      درحالی‌که سالیوان تلاش می‌کرد تا موسری را وادار کند که ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و آسیب‌های سلامت روان را تائید کند، او پرسید: به نظر شما چرا جراح عمومی ایالات‌متحده که به‌تازگی گزارشی 53 صفحه‌ای درباره سلامت روان و خودکشی نوجوانان منتشر کرده است گفته است ما باید رسانه‌های اجتماعی را برای خروج از بحران سلامت روان، محدود کنیم؟

      موسری به دام نیفتاد. او استدلال کرد که سالیوان به‌طور انتخابی گزارش مورتی را تفسیر می‌کند و هر چیزی در این گزارش مبنی بر اینکه استفاده از رسانه‌های اجتماعی عاملی منفی در سلامت روانی است را رد کرد.

      به‌هرحال این گزارش در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تا چه حد فناوری‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مضر باشد. این گزارش در بخش پایانی خود می‌گوید: «حتی اگر فناوری تا حدی ​​به جوانان آسیب نرساند، برخی از فعالیت‌های آنلاین احتمالاً به برخی از جوانان آسیب می‌رسانند». به‌عنوان‌مثال، برخی تحقیقات استفاده «منفعل» از رسانه‌های اجتماعی (مانند پیمایش در پست‌ها و پخش خودکار ویدیو) را به کاهش سلامتی (در مقابل استفاده «فعال‌تر» مانند نظر دادن روی پست‌ها یا ضبط ویدیو) مرتبط می‌دانند.»

      رئیس اینستاگرام پاسخی قانع‌کننده‌ای برای والدینی که فرزندانشان توسط این پلتفرم آسیب‌دیده‌اند، ندارد

      در پایان جلسه بازخواست از رئیس اینستاگرام، مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه از تنسی، از آدام موسری دعوت کرد تا مستقیماً با والدینی صحبت کند که فرزندانشان تأثیرات روانی یا جسمی این پلتفرم را تجربه کرده‌اند. او گفت: «شما زندگی این کودکان را نابود کردید و قلب این والدین را شکستید.»

      بلکبرن گفت: «می‌خواهم به شما یک دقیقه فرصت بدهم تا با والدینی که درگیر این مسائل هستند صحبت کنید، آن‌هایی که فرزندانشان اقدام به خودکشی کرده‌اند و برخی از آن‌ها جان خود را ازدست‌داده‌اند. مستقیماً با این والدین صحبت کنید زیرا من با والدین زیادی صحبت کرده‌ام، آن‌ها هرگز یک کلمه از اینستاگرام یا فیس‌بوک یا متا نشنیده‌اند و با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند

      موسری در پاسخ گفت که به‌عنوان پدر سه پسر، «نمی‌توانم تصور کنم که درد پدر و مادری که تابه‌حال فرزندی را ازدست‌داده یا فرزندش به خود آسیب رسانده است، چگونه خواهد بود.»

      «به‌عنوان رئیس اینستاگرام، مسئولیت من این است که تمام تلاشم را برای حفظ امنیت مردم انجام دهم، من سال‌ها به این امر متعهد بوده‌ام و به این کار ادامه خواهم داد. در هر شرکت دیگری واقعاً برای هیچ فردی مهم نیست که فردی به خود آسیب برساند یا تجربه منفی از استفاده از پلتفرم داشته باشد، اما این چیزی است که من به‌شدت آن را جدی می‌گیرم.»

      موسری اضافه کرد که معتقد است والدین می‌دانند چه چیزی برای فرزندانشان بهتر است و ارزش ابزار کنترل والدین را که اینستاگرام قصد دارد در سال آینده راه‌اندازی کند، یادآوری کرد.

      «اما من همچنین می‌دانم که بسیاری از والدین سرشان شلوغ است؛ بنابراین من نمی‌خواهم به کنترل والدین تکیه کنم، فکر می‌کنم بسیار مهم است که تجربه حضور در اینستاگرام متناسب با سن کاربر و ایمن و مناسب باشد، مهم نیست که چه سنی دارد، 13 سال یا 15 سال یا 17 سال...»

      در پایان اکثر نمایندگان از اظهارات موسری ناراضی بودند. در همین راستا سناتور بلکبرن در جواب به موسری گفت: «آقای موسری، ما به شما می‌گوییم بچه‌ها به خود آسیب رسانده‌اند، اطلاعاتی به دست می‌آورند که جوانی‌شان را نابود می‌کند و از شما می‌خواهیم کمی همدلی و همکاری کنید و مسئولیت اجتماعی خویش را بپذیرید. به نظر می‌رسد که شما نمی‌توانید این را مسیر بروید، بنابراین ما به کار روی این موضوع ادامه خواهیم داد.»[12]

      سناتور بلومنتال نیز که از افراد اصلی کارزار حمایت از سلامت کودکان در اینستاگرام است، بار دیگر با انتقاد از بیانیه دیرهنگام این شرکت، اعلامیه فوق‌الذکر را «اقدامات کوچک» نامید. او پس از پایان جلسه به پولیتیکو[13] گفت: «این بیشتر یک بازی است تا یک اقدام واقعی که ظرف چند ساعت پس از گفتگو با رئیس اینستاگرام انجام می‌شود و بیشتر برای منحرف کردن حواس است تا حل واقعی مشکل».

      امیرعباس رکنی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علوم قضایی
      تهیه‌ شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی

      منابع
      1. https://finance.yahoo.com/news/instagram-chief-adam-mosseri-to-testify-before-congress-173441267.html
      2. https://finance.yahoo.com/video/instagram-ceo-testify-congress-apps-131137328.html
      3. https://finance.yahoo.com/news/instagram-announces-parental-controls-safety-161524405.html
      4. https://finance.yahoo.com/news/instagram-announces-plans-parental-controls-145134395.html
      5. https://www.vice.com/en/article/7kb9by/adam-mosseri-dead-instagram-account-locked
      6. https://finance.yahoo.com/news/head-instagram-adam-mosseri-says-205017260.html?fr=sychp_catchall&guccounter=1
      7. https://www.cnn.com/business/live-news/instagram-adam-mosseri-congress-teens-12-08-21/h_25ada41fadf196794db9f5ed68ac7836
      8. https://abcnews.go.com/Business/head-instagram-face-senate-panel-potential-harms-young/story?id=81623351
      9. https://www.theglobeandmail.com/business/technology/article-instagram-ceo-adam-mosseri-to-appear-before-us-senate-panel/
      10. https://www.theguardian.com/technology/2021/dec/08/instagram-adam-mosseri-us-congress-testimony
      11. https://www.cnet.com/news/instagram-chief-to-testify-before-congress-about-childrens-mental-health-how-to-watch/
      12. https://edition.cnn.com/business/live-news/instagram-adam-mosseri-congress-teens-12-08-21/index.html


      [1] Instagram Kids
      [2] Maria Cantwell
      [3] like
      [4] https://www.theglobeandmail.com/business/technology/article-instagram-ceo-adam-mosseri-to-appear-before-us-senate-panel/
      [5] John Thune
      [6] Jane Manchun Wong
      [7] JoJo Siwa
      [8] Amy Klobuchar
      [9] Klobuchar
      [10] Dan Sullivan
      [11] Vivek Murthy

      [12] Instagram head testifies before Congress Dec. 8, 2021. Retrieved 9 December 2021, from https://edition.cnn.com/business/live-news/instagram-adam-mosseri-congress-teens-12-08-21/index.html


      [13] Politico
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir