• مشروح جلسه استماع اینستاگرام در مجلس سنای آمریکا (بخش اول)

      مشروح جلسه استماع اینستاگرام در مجلس سنای آمریکا (بخش اول)

      مشروح جلسه استماع اینستاگرام در مجلس سنای آمریکا (بخش اول)

      رئیس اینستاگرام برای اولین بار در خصوص مخاطرات این پلتفرم برای کاربران کودک و نوجوان به مجلس سنا احضار شد

      آدام موسری[1] رئیس اینستاگرام در روز گذشته در مقابل کمیته حمایت از مصرف‌کننده، ایمنی محصول و امنیت داده[2] مجلس سنا مورد بازخواست قرار گرفت. این جلسه با عنوان «حفاظت از کودکان آنلاین: اینستاگرام و اصلاحات برای کاربران جوان» برگزار شد و سناتور ریچارد بلومنتال[3]، یک دموکرات از کانکتیکات[4]، ریاست کمیته فرعی را بر عهده داشت.

      بر اساس توضیحاتی که در این جلسه در وب‌سایت کمیته فرعی ارائه‌شده است، «گزارش‌های خبری، افشاگری‌ها و تحقیقات آکادمیک، دید واضح‌تری از تأثیر برنامه‌های کاربردی رسانه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان، به‌ویژه بر سلامت روان و رفاه آن‌ها ارائه می‌دهند».

      «والدین به‌شدت نگران طراحی محصولات و الگوریتم‌های قدرتمندی هستند که محتوای نامناسب را به سمت کودکان و نوجوانان سوق می‌دهد و حالتی شبیه به اعتیاد ایجاد می‌کند. این جلسه به مسائلی مانند تأثیرات اینستاگرام بر کاربران جوان، تعهدات این برنامه برای اصلاحات و راه‌حل‌های قانونی بالقوه، پرداخت.»

      اینستاگرام ویژگی‌های جدیدی را پیش از جلسه سنا ارائه کرد

      درست یک روز قبل از اینکه رئیس اینستاگرام با سؤالات قانون‌گذاران در مورد اقدامات این پلتفرم برای ایمنی کودکان روبرو شود، این شرکت تعدادی ویژگی جدید را ارائه کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند کاربران به‌ویژه نوجوانان به‌راحتی در دام‌هایی که برای سلامت آنان، به‌ویژه سلامت روانشان، مضر است؛ نیفتند.

      در روز سه‌شنبه، این شرکت ویژگی «استراحت کن»[5] خود را راه‌اندازی کرد که کاربران را تشویق می‌کند تا پس از مدتی، زمانی را هم دور از پلتفرم سپری کنند. این ویژگی که در ماه سپتامبر معرفی شد، ابتدا برای کاربران ایالات‌متحده، بریتانیا، کانادا و استرالیا ارائه‌شده و در ماه‌های آینده برای همه کاربران ارائه می‌شود.

      کاربران می‌توانند این ویژگی را در «تنظیمات» روشن کنند و انتخاب کنند که آیا می‌خواهند پس از استفاده از پلت فرم به مدت 10 دقیقه، 20 دقیقه یا 30 دقیقه به آن‌ها هشدار داده شود؟ سپس یک هشدار تمام صفحه دریافت می‌کنند که به آن‌ها می‌گوید برنامه را ببندند، به آن‌ها پیشنهاد می‌کند نفس عمیقی بکشند، چیزی بنویسند، فهرستی از کار ها را بررسی کنند یا به آهنگی گوش دهند.

      خبرگزاری سی ان ان[6] این ویژگی را قبل از راه‌اندازی آزمایش کرد. باوجوداینکه این ویژگی، گامی روبه‌جلو تلقی می‌شود، اما هنوز جای پیشرفت وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، کاربران باید برای یک مدت مداوم داخل پلتفرم بمانند. اگر برنامه بسته شود یا صفحه‌نمایش خاموش شود، تایمر از ابتدا شروع به محاسبه زمان می‌کند. این ویژگی پس‌ازاینکه به کاربر پیشنهاد توقف استفاده را داد، این وظیفه بر عهده کاربر است که در برابر بازگشت به برنامه مقاومت کند و یا مدتی به استراحت بپردازد.

      سنا در جواب به موسری گفت: «این‌که گفته‌شده به نوجوانان بگوییم استراحت کنند و از برنامه فاصله بگیرند، ممکن است در ظاهر مفید به نظر برسد، اما احتمالاً اکثر نوجوانان از کاری که انجام می‌دهند دست نکشیده و استراحت نمی‌کنند.» «ابزارهای آموزشی برای والدین می‌تواند مفید باشد، اما ما بیشتر نگران چیزهایی هستم که می‌دانیم کودکان و نوجوانان از والدین خود پنهان می‌کنند.»

      موسری گفت: «من یک پدر هستم و می‌توانم درک کنم که والدین نگران این هستند که فرزندانشان چقدر از صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند. «من درنهایت فکر می‌کنم که این والدین هستند که بهتر می‌دانند چه چیزی برای نوجوانشان بهتر است؛ بنابراین زمان مناسب استفاده از برنامه باید توسط والدین تصمیم‌گیری شود. اگر یکی از والدین بخواهد این محدودیت را 10 دقیقه تعیین کند و ولی دیگر بخواهد این حد را سه ساعت تعیین کند، من با چه حقی بگویم چه چیزی برای فرزندانشان بهتر است؟»[7]

      بااین‌حال، خبر مهم برنامه اینستاگرام برای راه‌اندازی اولین مجموعه از ویژگی‌های کنترل والدین خود در ماه مارس است. این ویژگی‌ها به والدین و سرپرستان این امکان را می‌دهد تا ببینند نوجوانان چه مقدار زمانی را در اینستاگرام می‌گذرانند و به آن‌ها اجازه می‌دهد محدودیت‌هایی برای مدت‌زمان استفاده از صفحه‌نمایش تعیین کنند. همچنین به نوجوانان گزینه‌ای داده می‌شود که در صورت گزارش شخصی به والدین هشدار دهند. این ابزارها یک تجربه انتخابی هستند و نوجوانان می‌توانند انتخاب کنند که هشداری ارسال نکنند و هیچ الزامی برای استفاده نوجوانان و والدین از کنترل‌کننده‌ها وجود ندارد.

      کارشناسان معتقد هستند که کنترل‌های والدین بر فرزندانشان در اینستاگرام، نسبت به تیک‌تاک[8] قدرت کمتری دارد، جایی که والدین می‌توانند حساب‌های کودکان را در تجربه محدود قفل کنند، دسترسی به جستجو را مسدود کنند و همچنین دید فرزندشان را در پلتفرم کنترل کرده و تعیین کنند چه کسی می‌تواند محتوای آن‌ها را مشاهده کند. یا به آن‌ها پیام ارسال کند. در همین حال، محدودیت‌های زمانی نمایشگر قبلاً توسط دیگر پلتفرم‌ها ارائه‌شده است - یعنی سیستم‌عامل‌های موبایل اندروید و اپل و شرکت گوگل کنترل‌های مشابهی را ارائه کرده‌اند به‌عبارت‌دیگر، اینستاگرام ازنظر کنترل‌های نوآورانه والدین در اینجا کار زیادی انجام نمی‌دهد، اما خاطرنشان می‌کند که «به‌مرورزمان گزینه‌های بیشتری اضافه خواهد کرد».

      واشیناوی جی[9]، رئیس بخش ایمنی و رفاه اینستاگرام، گفت که این ویژگی هنوز در مراحل اولیه است و عملکرد خود را در سال 2022 بهبود خواهد داد. اینستاگرام همچنین اعلام کرد که «رویکرد سخت‌گیرانه‌تری» نسبت به محتوایی که به نوجوانان پیشنهاد می‌کند اتخاذ می‌کند و اگر آن‌ها برای مدت طولانی روی محتوایی – هر نوع محتوایی – تمرکز کرده باشند، عامدانه آن‌ها را به سمت موضوعات مختلف دیگری سوق خواهد داد. این شرکت گفته است که به‌زودی اطلاعات بیشتری در مورد این ویژگی به اشتراک خواهد گذاشت، اما گویا قرار است موضوعاتی مانند مقاصد سفر، معماری و عکاسی از طبیعت برای منحرف کردن توجه کاربران مورداستفاده قرار بگیرد. این ویژگی سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

      موضوع تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان در ماه‌های گذشته پس از افشای صدها سند داخلی که برخی از آن‌ها نشان می‌داد این شرکت می‌دانست اینستاگرام چگونه می‌تواند به‌سلامت روان و تصویر بدن، به‌ویژه در میان دختران نوجوان، آسیب برساند، دوباره موردتوجه قرار گرفت.

      اینستاگرام در مورد تلاش برای دور کردن کودکان و نوجوانان از تماس با بزرگ‌سالان نیز اخبار دیگری منتشر کرد. اینستاگرام اعلام کرد شروع به خصوصی کردن حساب‌های کاربری نوجوانان کرده و تبلیغات هدفمند و تماس‌های ناخواسته بزرگ‌سالان را محدود می‌کند اینستاگرام با شناسایی «رفتار مشکوک بالقوه» از کاربران بزرگ‌سال و سپس جلوگیری از امکان تعامل آن‌ها با حساب‌های نوجوانان به این هدفش عمل خواهد کرد. همچنین کاربران بزرگ‌سال را از تماس با نوجوانانی که قبلاً آن‌ها را دنبال نکرده‌اند محدود کرده است و درصورتی‌که بزرگ‌سالان رفتار مشکوکی داشته باشند، اعلان‌هایی را برای نوجوانان ارسال می‌کند و درعین‌حال ابزارهایی برای مسدود کردن و گزارش دهی به آن‌ها می‌دهد.

      اینستاگرام همچنین در ژانویه امسال ابزارهایی را ارائه خواهد کرد که به کاربران امکان می‌دهد عکس‌ها و ویدیوها را به‌صورت انبوه از حساب خود حذف کنند تا ردپای دیجیتالی خود را پاک کنند. این ویژگی به‌عنوان بخشی از یک مرکز جدید ارائه می‌شود که در آن کاربران می‌توانند فعالیت خود را در برنامه مشاهده و مدیریت کنند. در یک پست وبلاگی منتشرشده در روزهای اخیر، سرویس رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که امکان تگ کردن[10] یا ذکر[11] نوجوانانی که آن‌ها را در برنامه دنبال نمی‌کنند را برای افراد غیرفعال می‌کند و به کاربران نوجوان این امکان را می‌دهد تا محتوا و لایک‌ها و نظرات قبلی خود را به‌صورت انبوه حذف کنند.

      این افزونه به‌عنوان یک ویژگی ایمنی در نظر گرفته می‌شود. زیرا کاربران ممکن است از پست‌های قدیمی خود پشیمان شوند. بااین‌حال، گزینه حذف انبوه واقعاً نوعی ویژگی است که هر سیستم مدیریت محتوا (که رفتار اخلاقی دارد) باید به کاربران خود ارائه دهد؛ به این معنی که نه‌فقط اینستاگرام، بلکه فیس‌بوک، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز باید این کار را انجام دهند.

      اینستاگرام متهم است که صفحاتی را به‌منظور ایجاد اختلالات خوردن[12] در حساب‌های کاربری نوجوانان تبلیغ می‌کند

      هنگامی‌که گروه سناتور ریچارد بلومنتال یک حساب کاربری جعلی را با هویت یک دختر 13 ساله ایجاد کرد و شروع به دنبال کردن برخی از حساب‌های رژیم غذایی و اختلالات خوردن کرد، الگوریتم پلتفرم منحصراً شروع به پیشنهاد به دنبال کردن حساب‌های رژیم غذایی افراطی در اینستاگرام کرد. «من باید لاغر باشم»، «گرسنگی ابدی»، «من می‌خواهم کامل باشم.» نام حساب‌هایی هستند که پلتفرم به این حساب کاربری پیشنهاد داده است. در اعلامیه‌ی اینستاگرام گفته‌شده قرار است این پیشنهاد‌های مضر به حساب‌های کاربری نوجوانان دیگر داده نشود.

      در حقیقت اینستاگرام نه‌تنها در سرکوب حساب‌هایی که رژیم‌های غذایی شدید و اختلالات خوردن را تبلیغ می‌کنند، شکست‌خورده، بلکه همواره این حساب‌ها را تبلیغ می‌کند و اقدامات او نقض غرض است. این در حالی است که اینستاگرام و شرکت مادرش متا با چالش‌های شدید مراجع قانونی درباره تأثیراتی که بر سلامت روان جوانان می‌گذارند، مواجه هستند.

      اینستاگرام به سی‌ان‌ان گفته است که این حساب‌ها قوانین خود را در برابر تبلیغ رژیم‌های غذایی افراطی زیر پا گذاشته‌اند و نباید اجازه ورود به این پلتفرم را می‌داشتند.

      آزمایشی که سناتور بلومنتال انجام داده، یک استثنا در اینستاگرام نیست و کاربرانی که از اینستاگرام استفاده‌ی منظم دارند و با نحوه پیشنهاد کردن الگوریتم اینستاگرام بر اساس علاقه فردی آشنا هستند، به‌خوبی با این واقعیت مواجه شده‌اند.

      دفاعیات خلاف واقع رئیس اینستاگرام

      به گفته اندی استون[13]، سخنگوی متا، انتظار می‌رود آدام موسری، رئیس اینستاگرام، با ادعاهایی روبرو شود که اینستاگرام می‌دانسته برای جوانان مضر است. او گفت پاسخ موسری این است که این پلتفرم مدت‌هاست برای محافظت از رفاه نوجوانان کارکرده است.

      موضوع تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان در پاییز امسال پس از افشای صدها سند داخلی دوباره موردتوجه قرار گرفت. برخی از این اسناد نشان می‌داد این شرکت می‌دانست اینستاگرام چگونه می‌تواند به‌سلامت روان و تصویر بدن، به‌ویژه در میان دختران نوجوان، آسیب برساند.موسری به ویژگی جدید این پلتفرم اشاره کرد که کاربران را تشویق می‌کند تا پس از مدتی کار با اینستاگرام، از سیستم خارج شوند و همچنین کنترل‌های والدین جدیدی که در بهار آینده راه‌اندازی می‌شوند را اعلام نمود.

      موسری در شهادت خود نحوه اشتراک‌گذاری داده‌های شرکت با محققان خارجی و سرمایه‌گذاری در مطالعات خارج از سازمان در مورد تأثیر برنامه را برجسته کرد. فرانسیس هاگن، افشاگر معروف متا در شهادت خود در برابر قانون‌گذاران مجلس نمایندگان گفت که متا به‌طورمعمول تحقیقات کارشناسان خارجی را که مضرات شرکت را مستند کرده‌اند، بی‌اهمیت جلوه داده و از هر طریق ممکن آن‌ها را از کانون توجه خارج می‌کند.

      اندی استون در ادامه جنجال‌ها افزوده است، موسری نیز مثل رئیس خود مارک زاکربرگ[14]، حمایت خود را از مقررات دولتی رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با حقوق کودکان اعلام خواهد کرد.

      تحقیقات دادستان‌های کل در مورد تأثیر اینستاگرام بر کودکان و نوجوانان

      به مساوات دفاعیات آدام موسری از خود و عملکرد شرکتش، تحقیقات دوحزبی نیز همچنان در جریان است. گروهی متشکل از 10 دادستان کل ایالتی تحقیقاتی را در مورد متا، شرکت رسانه‌های اجتماعی که قبلاً فیس‌بوک نامیده می‌شد، آغاز کرده‌اند که بر آسیب‌های پلتفرم اینستاگرام برای کودکان و نوجوانان متمرکزشده است.

      دادستان می‌گویند که بررسی خواهند کرد که آیا متا با ارائه و تبلیغ اینستاگرام علیرغم آگاهی از مضرات احتمالی آن، قوانین حمایت از مصرف‌کننده را نقض کرده و مردم را در معرض خطر قرار داده است؟ مهم‌ترین ایالت‌های درگیر در این پرونده شامل کالیفرنیا[15]، فلوریدا[16]، کنتاکی[17] و ورمونت[18] هستند.

      متا، یا همان فیس‌بوک سابق، در محافظت از جوانان در پلتفرم‌های زیرمجموعه خود شکست‌خورده است و به‌جای اصلاح آن، دست‌کاری‌های شناخته‌شده‌ای را که تهدیدی واقعی برای سلامت جسمی و روانی به شمار می‌آیند نادیده می‌گیرد یا در برخی موارد آن‌ها را تشدید می‌کند. این پلتفرم از کودکان بدر راستای سود کلان خودش سوءاستفاده می‌کند. مائورا هیلی[19]، دادستان کل ماساچوست که بخشی از این تحقیقات را رهبری می‌کند، در بیانیه‌ای گفت که این ائتلاف امیدوار است «به نحوه‌ی تعامل این شرکت با کاربران کودک و نوجوان دست پیدا کند، هرگونه اقدامات غیرقانونی را شناسایی کند و به این سوءاستفاده‌ها پایان دهد.»

      اندی استون، سخنگوی متا در بیانیه‌ای گفت که ادعاهای مطرح‌شده توسط دادستان‌های کل نادرست است و گفت که آن‌ها «نشان‌دهنده یک سوءتفاهم عمیق از حقایق است.»

      در بیانیه اینستاگرام آمده است: «درحالی‌که چالش‌های مربوط به محافظت از جوانان آنلاین کل این صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ما این پلتفرم را در مبارزه با قلدری و عدم‌حمایت از افرادی که با افکار خودکشی، آسیب به خود و اختلالات خوردن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پیش برده‌ایم. ما همچنان به توسعه کنترل‌های نظارت والدین ادامه می‌دهیم و در حال بررسی راه‌هایی برای ارائه تجربیات مناسب‌تر برای نوجوانان به‌طور پیش‌فرض هستیم.» موسری در جلسه بازخواست سنا نیز با استناد به نظرسنجی فورستر[20] خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد نوجوانان بیشتر از پلتفرم‌های TikTok و YouTube به‌جای اینستاگرام استفاده می‌کنند. موسری سعی کرد تقصیر را به گردن صنعت فناوری اطلاعات بی اندازد و گفت که «ایمن نگه‌داشتن جوانان به‌صورت آنلاین فقط وظیفه یک شرکت نیست». او مدعی شد بسیاری از موضوعات مطرح‌شده توسط قانون‌گذاران منحصر به اینستاگرام نیست، بلکه یک «چالش کلان در سطح صنعت» است که به «راه‌حل‌های حوزه صنعت و استانداردهای جدید ناظر بر کل صنعت» نیاز دارد.

      سناتور بلومنتال: «اعتماد به غول‌های فناوری از بین رفته است»

      موسری با کت‌وشلوار تیره و حضور در مقابل قانون‌گذاران سنا، چند لحظه‌ای را صرف تنظیم یادداشت‌های خود کرد تا اینکه سناتور ریچارد بلومنتال که ریاست کمیته فرعی حمایت از مصرف‌کننده سنا را بر عهده دارد، جلسه را آغاز کرد.

      بلومنتال با اشاره به وضعیت بحرانی سلامت روان کاربران کودک و نوجوانان شبکه‌های اجتماعی گفت: شرکت‌هایی مانند اینستاگرام، همراه با الگوریتم‌هایی که به آن قدرت می‌دهد، محصولات «اعتیادآور» ساخته‌اند که «می‌توانند از ناامنی‌ها و اضطراب‌های کودکان سوءاستفاده کند.»

      آدام موسری در حین بازخواست در برابر این کمیته پیشنهاد‌هایی نیز ارائه داد. او گفت خواستار ایجاد یک‌نهاد خودتنظیمی برای پلتفرم‌ها است. این نهاد می‌تواند بهترین شیوه‌ها برای رسانه‌های اجتماعی ویژه‌ی نوجوانان را ایجاد کند. بااین‌حال سناتور بلومنتال به‌عنوان یک مخالف، به او گفت که اینستاگرام هنوز هیچ اقدام مناسبی در این زمینه نکرده است.

      سناتور ریچارد بلومنتال[21] که در ابتدای صحبت‌هایش هم قول داده بود در جلسه استماع «بی‌رحم» باشد؛ گفت: «زمان خودتنظیمی به پایان رسیده است». سناتور بلومنتال گفت: «برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری گفته‌اند"به ما اعتماد کنید." به نظر می‌رسد این همان چیزی است که اینستاگرام هم می‌گوید؛ اما خودتنظیمی و نظارت بر خود، به اعتماد بستگی دارد. این اعتماد میان ما از بین رفته است.»

      همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، دلیل عصبانیت و ایستادگی بلومنتال در مقابل آدام موسری به تجربه شخصی وی از ایجاد یک حساب جعلی اینستاگرامی با هویت یک دختر 13 ساله بازمی‌گردد که به این حساب مکرراً پیشنهاد می‌شد حساب‌های با محتوای اختلالات خوردن را دنبال کند. او مجدداً آزمایشی مشابه آزمایش قبلی را به فاصله دو ماه تکرار کرد. او گفت: «در عرض یک ساعت، همه حساب‌های توصیه‌شده به ما، محتوای بی‌اشتهایی و اختلال خوردن را تبلیغ کرد. در حقیقت چیزی تغییر نکرده است. همه‌چیز مثل قبل در حال وقوع است.»

      گزیده‌ی سخنان ابتدایی سناتور جمهوری‌خواه مارشا بلکبرن

      مارشا بلکبرن[22]، سناتور جمهوری‌خواه که عضو کمیته فرعی سنا است، در جلسه استماع، ناامیدی خود را در مورد شرکت‌های بزرگ فناوری ابراز کرد. در ادامه گزیده‌ای از سخنان آغازین او طرح می‌شود.

      او به آدام موسری، رئیس اینستاگرام گفت: «می‌خواهم صادق باشم و به شما بگویم که امروز ناامید هستم. اهالی ایالت تنسی‌ می‌خواهند که شرکت‌های بزرگ فناوری شفاف‌تر باشد و مسئولیت اعمال خود را بپذیرند، اما شما بار ها و بار ها چیزهایی می‌گویید که تا به‌ظاهر وانمود کنید واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهید و با آن‌ها موافقت می‌کنید اما بعدازآن هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند.»

      بلک برن همچنین از آخرین مجموعه به‌روزرسانی‌های منتشرشده توسط اینستاگرام انتقاد کرد و آن‌ها را «اقدامات نیمه‌کاره» نامید.

      «ساعت 3:00 نیمه‌شب در سیلیکون ولی شما فهرستی از به‌روزرسانی‌های محصول را منتشر کرده و مطرح کردید استانداردهای محافظت از نوجوانان و حمایت از والدین آنلاین را افزایش می‌دهید. من مطمئن نیستم که شما چه ساعتی را در کالیفرنیا می‌گذرانید؛ اما از جایی که من ازآنجا هستم، نیمه‌شب زمانی است که اخباری منتشر می‌کنید که نمی‌خواهید مردم آن را ببینند.» درحالی‌که من مطمئن هستم که شما می‌دانید که ما هدف محافظت از کودکان و نوجوانان آنلاین را داریم، اما چیزی که در مورد آن مطمئن نیستیم این است که چگونه اقدامات نیمه‌کاره‌ای که شما معرفی کرده‌اید ما را به نقطه‌ای که باید برسانیم، می‌رساند. «او افزود که با تمام این اوصاف، این اقدامات هم خیلی کم هستند و هم خیلی دیر. متا در تلاش است تا با ارائه راهنماهای والدین، استفاده از تایمرها و ویژگی‌های کنترل محتوا که مصرف‌کنندگان باید همیشه از آن‌ها برخوردار باشند، توجهات را از تقصیرات خود منحرف کند. این‌یک اعلامیه توخالی در نیمه‌شب است که کمک چندانی به ایمن‌تر کردن محصولات شما برای کودکان و نوجوانان نمی‌کند؛ اما من و همکارانم به‌خوبی می‌بینیم که در واقعیت چه اتفاقی می‌افتد. ما می‌دانیم که متا و متحدانشان در دره سیلیکون به فشار سیاسی از روی خودخواهی و طمع ادامه خواهند داد تا زمانی که دیگر نتوانند این کار را انجام دهند[23].

      «ازآنجاکه اکنون حرکت دوحزبی، هم در اینجا و هم در کنگره، برای مقابله با مشکلاتی که شرکت‌های بزرگ ایجاد کرده وجود دارد... زمان مناسبی است برای تصویب یک لایحه ملی حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده و همچنین تصویب قوانین ویژه برای مراقبت و محافظت از کودکان.»

      «ما همچنین باید به‌طورجدی فکر کنیم که چگونه شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام وقتی صحبت از محتوایی مانند قاچاق انسان، قاچاق جنسی، قاچاق مواد مخدر به میان می‌آید همچنان در پشت سپر مسئولیت بند 230 پنهان می‌شوند.»

      جاش گولین[24]، مدیر اجرایی سازمان ایمنی کودکان فیرپلی[25]، گفت: سال‌ها اینستاگرام «وعده‌های پوچ و اقدامات ایمنی نیمه‌کاره» را ارائه کرده است. او گفت: «نکته آخر این است: تجارت تبلیغاتی اینستاگرام به کودکان آسیب می‌زند و هیچ اقدام معناداری برای تغییر آن انجام‌نشده است. واضح است که خودتنظیمی کارساز نخواهد بود. کنگره باید هم‌اکنون اقدام کند و بر فناوری‌های بزرگ برای محافظت از کودکان نظارت کند.»

      بخشی از اظهارات آدام موسری در مورد تأثیرات سوء اینستاگرام بر کودکان و نوجوانان

      اظهارات و دفاعیات از پیش آماده‌شده آدام موسری شامل طیفی از اقداماتی بود که اینستاگرام برای کمک به حفظ امنیت کاربران انجام داده است؛ از سخت‌تر کردن دریافت پیام‌های ناخواسته از سوی بزرگ‌سالان برای نوجوانان گرفته تا محدود کردن تبلیغات، به‌طوری‌که بازاریابان فقط می‌توانند افراد خردسال را بر اساس سن، جنسیت و مکان هدف قرار دهند.

      موسری در حالی سعی می‌کرد تا از خود دفاع کند که گفت فیس‌بوک که اکنون متا نامیده می‌شود، باخشم عمومی و سیاسی به دلیل افشاگری‌های کارمند سابق خود، فرانسیس هاوگن، مواجه شده است. هاوگن در برابر قانون‌گذاران در ایالات‌متحده، بریتانیا و اروپا این موضوع را مطرح کرده است که سیستم‌های فیس بوک نفرت و افراط‌گرایی آنلاین را تقویت می‌کند و این شرکت سود کلان و منافع مالی قابل‌توجه خودش را پیش از ایمنی کاربران در اولویت می‌گذارد.

      در اینجا چند گزیده کلیدی از سخنان ابتدایی رئیس اینستاگرام آورده شده است. موسری در بیانیه‌های آغازین گفت: «همه ما می‌خواهیم نوجوانان در فضای مجازی امن باشند. «اینترنت از بین نمی‌رود و من معتقدم کار مهمی وجود دارد که می‌توانیم با سیاست‌گذاران برای ارتقای استانداردها در سراسر اینترنت برای خدمت و محافظت بهتر از جوانان انجام دهیم.»

      او در این سخنان اظهار داشت که معتقد است اینستاگرام «می‌تواند نیروی مثبتی در زندگی جوانان باشد.» موسری در دفاعیات خود از اینستاگرام گفت اینترنت «شیوه نوجوان بودن را تغییر داده است.»

      موسری به سناتورها گفت: «نوجوانان همیشه با دوستان خود وقت می‌گذرانند، علایق جدیدی پیداکرده و هویت خود را کشف می‌کنند. امروز آن‌ها این کار ها را در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و اسنپ‌چت انجام می‌دهند.» من کاملاً معتقدم که اینستاگرام و اینترنت به‌طور گسترده‌تر می‌توانند نیروی مثبتی در زندگی جوانان باشند. من هرروز از نوجوانان در اینستاگرام الهام می‌گیرم. او گفت که معتقد است اینستاگرام می‌تواند به جوانان کمک کند تا با مسائل دشوار زندگی خود کنار بیایند.

      موسری در ادامه بیان کرد: «اکنون می‌دانم که بسیاری از افراد حاضر در این جلسه نسبت به شرکت ما بدبین هستند، اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که هدف ما یکسان است. همه ما می‌خواهیم نوجوانان آنلاین ایمن باشند.» «اینترنت از بین نمی‌رود و من معتقدم کار های مهمی وجود دارد که می‌توانیم باهم برای ارتقای استانداردها در سراسر اینترنت و برای خدمت‌رسانی و محافظت بهتر از جوانان انجام دهیم.»

      در مورداستفاده از تأیید سن به‌عنوان راهی برای ایمن نگه‌داشتن کاربران جوان، موسری اذعان کرد که کاربران زیر 13 سال اجازه ورود به اینستاگرام را ندارند و این پلتفرم در تلاش است تا فناوری‌های جدیدی را برای حذف حساب‌های متعلق به افراد زیر 13 سال ایجاد کند. علاوه بر این، اینستاگرام اولین مجموعه کنترل‌های خود را برای والدین و سرپرستان در ماه مارس راه‌اندازی خواهد کرد.

      موسری همچنین حمایت خود را از مقررات به‌روز شده برای ایمن نگه‌داشتن مردم در فضای مجازی اعلام کرد. «به‌طور خاص، ما معتقدیم که باید یک‌نهاد وجود داشته باشد که بهترین شیوه‌ها را در مورد حداقل سه سؤال تعیین کند: 1- چگونگی تأیید سن،2- نحوه ایجاد تجربیات متناسب با سن کاربر و 3- نحوه ایجاد کنترل‌های والدین. بدنه این صنعت باید ورودی خود را از جامعه مدنی، والدین و نیز از سوی قانون‌گذاران و مقامات قانونی دریافت کند. استانداردهای این نهاد باید بالا باشد و حمایت‌ها از آن جهانی شود. من معتقدم که شرکت‌هایی مانند ما باید برخی از حمایت‌های بخش 230 قانون را با رعایت این استانداردها کسب کنند.» موسری معتقد است این نهاد، باید همچنان توسط شرکت‌های بزرگ فناوری هدایت شود و زیر نظر دولت نباشد. او در صحبت‌هایش تأکید کرد که این صنعت به‌طورکلی ممکن است برای نوجوانان و کودکان آسیب‌زا باشد و این آسیب منحصراً مربوط به اینستاگرام نیست. موسری به قانون‌گذاران آمریکایی گفت: «ایمن نگه‌داشتن جوانان در فضای مجازی فقط مربوط به یک شرکت نیست». او گفت که شرکت‌هایی مانند اینستاگرام «باید به این استانداردها پایبند باشند تا طبق بخش 230 قانون فدرال که پلتفرم‌های آنلاین را در برابر مسئولیت محتوای تولیدشده توسط کاربر محافظت می‌کند، از حمایت قانون برخوردار شوند.»

      سناتور اد مارکی[26] از ایالت ماساچوست و دیگر سناتورها اعلام کردند که از این ایده حمایت نمی‌کنند. مارکی گفت: «ایده شما از مقررات، یک گروه صنعتی است که استانداردهایی را ایجاد می‌کند که شرکت شما از آن‌ها پیروی می‌کند. این خودتنظیمی است، وضعیت موجود است و شرایط را تغییر نمی‌دهد.»

      پروژه اینستاگرام کودکان نگرانی‌هایی را از سوی گروه‌های حمایت از کودکان برانگیخته است که می‌گویند بچه‌ها ازنظر رشدی برای مقابله و مواجهه با خطرات معطوف به‌سلامت روان ناشی از حضور در اینستاگرام مجهز نیستند.

      امیرعباس رکنی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علوم قضایی
      تهیه‌ شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی


      ادامه دارد...


      [1] Adam Mosseri
      [2] Consumer Protection, Product Safety, and Data Security
      [3] Richard Blumenthal
      [4] Connecticut
      [5] Take a Break
      [6] CNN
      [7] https://abcnews.go.com/Business/head-instagram-face-senate-panel-potential-harms-young/story?id=81623351
      [8] TikTok
      [9] Vaishnavi J
      [10] tag
      [11] mention
      [12] Eating disorder
      اختلال خوردن، نوعی اختلال در نحوهٔ غذا خوردن است که از حالت طبیعی خارج شده است. مثلاً اگر فرد از خوردن غذای کافی امتناع می‌کند، یا بیش‌ازاندازه غذا می‌خورد، یا پس از مصرف غذا اقدام به مصرف مسهل می‌کند، یا عمداً استفراغ می‌کند و یا ترکیبی از اختلالات فوق را داشته باشد، به اختلال خوردن مبتلا شده است. اختلال خوردن، شامل افکار و رفتارهای کنترل نشده‌ای است که الگوهای بیمارگونهٔ غذا خوردن را القاء می‌کنند. زنان و مردانی که به این اختلال دچارند، تصور غیرواقعی و تحریف‌شده‌ای از بدن خود دارند. مثلاً این افراد همیشه فکر می‌کنند که بیش‌ازحد چاق هستند.
      [13] Andy Stone
      [14] Mark Zuckerberg
      [15] California
      [16] Florida
      [17] Kentucky
      [18] Vermont
      [19] Maura Healey
      [20] Forrester
      [21] Senator Richard Blumenthal
      [22] Marsha Blackburn
      [23] https://finance.yahoo.com/news/head-instagram-adam-mosseri-says-205017260.html?fr=sychp_catchall&guccounter=2
      [24] osh Golin
      [25] children’s safety organization Fairplay
      [26] Ed Markey
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir