• اینستاگرام به‌پای میز محاکمه می‌آید

      اینستاگرام به‌پای میز محاکمه می‌آید

      اینستاگرام به‌پای میز محاکمه می‌آید

      آدام موسری ، رئیس اینستاگرام، برای اولین بار در مورد ایمنی آنلاین این پلتفرم برای کودکان و نوجوانان در برابر سنا مورد بازخواست قرار گرفت.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، منشأ این اتفاق با افشاگری یکی از اعضای سابق شرکت فیس‌بوک بازمی‌گردد. او در اواخر تابستان سال جاری تصمیم گرفت تا تخلفات قابل‌توجه شرکت فیس‌بوک در تضییع حقوق کاربران را افشا کرده و در همین راستا با دو تن از نمایندگان مجلس ایالات‌متحده آمریکا به شکل محرمانه وارد مذاکره شد و درنهایت حاضر به شهادت علیه شرکت فیس‌بوک گردید.

      شهادت فرانسیس هاگن ، افشاگر فیس‌بوک، در کمیته‌ی سنا مبنی بر این بود که فیس‌بوک بیشتر به فکر سود است تا ایمنی و حریم خصوصی کاربران خود. اسناد فاش شده توسط او بیان می‌کرد که این شرکت همواره می‌دانسته که به‌سلامت روان کاربرانش آسیب‌ وارد می‌کند. مدت کوتاهی پس از افشای این اسناد، موسری اعلام کرد که اینستاگرام ساخت پلتفرم اینستاگرام مخصوص کودکان را موقتاً متوقف می‌کند. چالش‌های آتی موسری پس‌ازآن صورت می‌گیرد که سناتور ریچارد بلومنتال نامه‌ای به مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا (فیس‌بوک سابق) نوشت و از او یا موسری خواست که برای توضیح در مجلس سنا حاضر شوند.

      ماه گذشته، اینستاگرام شروع به آزمایش یک ویژگی به نام «استراحت کن» کرد که به کاربران یادآوری می‌کند در صورت استفاده مستمر تا 30 دقیقه از برنامه دور باشند و استراحت کنند. این ویژگی همراه با اعلام این‌که اینستاگرام اولین مجموعه کنترل‌های والدین خود را در مارس 2022 راه‌اندازی می‌کند، درست یک روز قبل از شهادت موسری راه‌اندازی شد. این کنترل‌ها به والدین اجازه می‌دهد زمان صرف شده‌ی کودکانشان در برنامه را نظارت کرده و محدود کنند، اما از کنترل‌های قدرتمندتر برخوردار نیست. موسری شب قبل از جلسه استماع ویژگی‌های جدید دیگری را هم در اینستاگرام اعلام کرد ازجمله: خصوصی کردن حساب‌های نوجوانان به‌طور پیش‌فرض و محدود کردن تبلیغاتی که آن‌ها مشاهده می‌کنند.

      سناتور بلومنتال در بیانیه آغازین خود، گفت که دو ماه قبل و هم‌چنین قبل از جلسه بازخواست، کارکنان او با استفاده از یک حساب جعلی به‌عنوان یک دختر 13 ساله، آزمایشی را برای کشف محتوای خطرناک در اینستاگرام انجام دادند. او نتیجه را این‌طور اعلام کرد «... در عرض یک ساعت، محتوای بی‌اشتهایی و اختلال در خوردن به این حساب پیشنهاد شد.» دفتر مارشا بلکبرن ، سناتور جمهوری‌خواه نیز یک حساب آزمایشی برای یک نوجوان ایجاد کرد و خاطرنشان کرد که این حساب به‌طور پیش‌فرض خصوصی نشده و «عمومی» است، درحالی‌که اینستاگرام می‌گوید حساب‌های کاربران زیر 16 سال به‌طور پیش‌فرض خصوصی هستند. موسری اعتراف کرد که اینستاگرام نتوانسته این مرحله ایمنی را به‌خوبی پیاده‌سازی کند.

      بلکبرن در بیانیه‌های آغازین خود در جلسه بازخواست از موسری گفت: «اکنون این چهارمین بار در دو سال گذشته است که با شخصی از متا صحبت می‌کنیم و احساس می‌کنم این مکالمه باحالت تهوع‌آوری تکرار می‌شود؛ هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند، هیچ‌چیز.»

      موسری در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها در مورد ماهیت اعتیادآور اینستاگرام که اکثر کاربران می‌توانند آن را تأیید کنند، اظهار داشت: «با احترام، من معتقد نیستم که محصولات ما اعتیادآور هستند.»

      در جلسه بازخواست سناتورها از رئیس اینستاگرام، موسری استدلال رسمی شرکت را تکرار کرد که بچه‌ها در حال حاضر از این پلتفرم علیرغم شرایط سنی آن استفاده می‌کنند و ساختن یک اپلیکیشن مخصوص کودکان لایه‌‌ی محافظی ایجاد می‌کند که در حال حاضر وجود ندارد. موسری گفت: «ما می‌دانیم که کودکان 10 تا 12 ساله آنلاین هستند... می‌دانیم که آن‌ها می‌خواهند در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام حضورداشته باشند. ولی اینستاگرام برای آن‌ها طراحی نشده است.» سناتور بلومنتال از او خواست برای همیشه پروژه‌ی اینستاگرام کودکان را لغو کند ولی موسری به شکل قاطع از این کار اعلام امتناع کرد.

      موسری همچنین از این جلسه برای پیشنهاد یک سازمان جدید استفاده کرد که بهترین شیوه‌های فناوری را در مورد موضوعاتی مانند تأیید سن، کنترل‌های والدین و طراحی محصول برای کودکان و نوجوانان را مقرر می‌کند. موسری همچنین اظهار داشت که اینستاگرام مایل است از قوانین چنین سازمانی پیروی کند. او معتقد بود شرکت‌های فناوری بزرگ باید این سازمان را رهبری و هدایت کنند. بلومنتال به پیشنهاد موسری برای خودتنظیمی انتقاد کرد و به رئیس اینستاگرام تأکید کرد که اگر چنین سازمانی ایجاد شود باید توسط دولت هدایت شود. موسری با پیشنهاد بلومنتال مبنی بر اینکه دادستانی کل ایالات‌متحده ناظر اجرای آن باشد، مخالفت کرد. بلومنتال در پایان جلسه گفت: «خودتنظیمی مبتنی بر اعتماد است و دیگر اعتمادی میان ما و شما وجود ندارد.»

      در پایان از موسری درخواست شد تا مستقیماً با والدینی که کودکانشان در اینستاگرام یا به‌واسطه‌ی آن به خود آسیب زدند یا جان خود را گرفته‌اند صحبت کند. موسری در پاسخ گفت که به‌عنوان پدر سه پسر، «نمی‌توانم تصور کنم که درد پدر و مادری که تابه‌حال فرزندی را ازدست‌داده یا فرزندش به خود آسیب رسانده است، چگونه خواهد بود. به‌عنوان رئیس اینستاگرام، مسئولیت من این است که تمام تلاشم را برای حفظ امنیت مردم انجام دهم، من سال‌ها به این امر متعهد بوده‌ام و به این کار ادامه خواهم داد.»

      به زودی مشروح این خبر در سایت پژوهشگاه فضای مجازی منعکس خواهد شد

      امیرعباس رکنی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی
      تهیه‌ شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی

      پیوند منبع 1

      پیوند منبع 2
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir