• دیدار مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی با آیت الله رجبی

      دیدار مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی با آیت الله رجبی

      دیدار مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی با آیت الله رجبی

      آیت الله رجبی، در دیدار با مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی:
      «علامه مصباح (ره) مکرراً می‌فرمودند: خدای جبهه‌ها، خدای صنعت و تکنولوژی و فضای مجازی نیز هست.»

      به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، حجت‌الاسلام رضا حاج‌حسینی مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، با آیت‌الله رجبی رئیس هیئت‌امنای مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در دفتر ایشان دیدار کرد.

      در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام حاج‌حسینی به تشریح جایگاه، اهداف و فعالیت‌های دفتر مطالعات پرداخت و گفت:
      «هدف از ایجاد دفتر مطالعات اسلامی، ارتباط و بهره‌گیری از نخبگان و اندیشمندان حوزوی برای ایفای نقش حوزه در عرصه‌های حاکمیتی و سیاستگذاری است. بسیاری از مسائل نظری و بنیادی فضای مجازی که مقدمه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حاکمیت است، نیازمند پاسخ علمی از طرف حوزه علمیه است.»

      وی بزرگ‌ترین تهدید در موضوع فضای مجازی را مسئله حکمرانی دشمنان انقلاب اسلامی بر فضای مجازی دانست و گفت:

      «استکبار جهانی به دنبال تغییر شیوه‌های سلطه خود بر دنیا است و در این دوران گذار اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، مدیریت کشورها از توان دولت‌ها خارج و به دست شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بزرگ در عرصه فناوری، تغییر پیدا می‌کند. در دنیای آینده، تنها دولت‌هایی قابلیت حیات و بقاء را دارند که به حکمرانی فضای مجازی دست پیدا کرده‌اند.»

      ایشان ضمن تاکید بر ضرورت و اراده‌ی ج.ا.ایران جهت دستیابی به حکمرانی فضای مجازی، حوزه علمیه را پیشران این تحول عصری قلمداد کرد.

      در ادامه این دیدار آیت‌الله رجبی فضای مجازی را یک عرصه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برای نظام اسلامی خواند و گفت:

      «فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید؛ ازاین‌حیث که سریع‌ترین، آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای تولید محتوای منطبق با دین و شریعت است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد و معارف ناب اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) را به مردم دنیا برسانیم. از طرفی همین فضای مجازی با همه این قابلیت‌ها تهدید است و یکی از تهدیدات بزرگ آن همین عدم مدیریت این فضا می‌باشد که با وجود تأکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی‌بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات، عزم جدی و برخاسته از احساس مسئولیت در این زمینه از طرف مسئولان مربوطه مشاهده نمی‌شود.»

      وی لازمه موفقیت در این عرصه را، کار جهادی دانست و گفت:

      «برای تحقق حکمرانی و مدیریت فضای مجازی، با کار معمولی و عادی نتیجه اثربخشی حاصل نخواهد شد و طبق تجربه باید در این زمینه هم کاری جهادی و انقلابی صورت پذیرد تا بر مشکلات فائق آییم و در مدت نه‌چندان طولانی به‌وسیله امدادهای الهی مایه شگفتی شویم. مرحوم علامه مصباح (ره) مکرراً می‌فرمودند: خدای جبهه‌ها، همان خدای صنعت و تکنولوژی و علوم روز ازجمله فضای مجازی نیز هست.»

      عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با ابراز خوشحالی نسبت به تأسیس این دفتر خاطرنشان کرد: هرچقدر از اهمیت موضوع فضای مجازی گفته شود، کم است و حوزه علمیه نسبت به این موضوع وظیفه دینی و شرعی دارد. مرحوم علامه مصباح (ره) بر این مسئله تأکید داشتند و از همین رو کمیته‌ای در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با عنوان «شورای فضای مجازی» ایجاد کردند.

      وی با اشاره به حکم انتصاب اعضای هیئت‌مدیره مؤسسه امام خمینی (ره) توسط رهبر معظم انقلاب، یکی از منویات ایشان را ترویج معارف اسلامی در سطح بین‌الملل عنوان کرد و افزود:

      «برای اینکه بتوانیم در عرصه بین‌الملل تأثیرگذار باشیم باید به سمت حکمرانی اسلامی بر فضای مجازی حرکت کنیم؛ چراکه دیگر کشورها دلسوز انقلاب اسلامی نیستند و بر اساس منافع خود با جمهوری اسلامی ایران تعامل یا تقابل دارند. در این موضوع اگر زمینه هم وجود ندارد باید خلق زمینه کرد و هیچ کوتاهی در این عرصه قابل توجیه نیست.»


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir