اندرو بوسوُرث، معاون حوزه واقعیت افزوده و مجازی شرکت فیس بوک، در دسامبر سال گذشته، طی یادداشتی به انتقاد از شرکت فیس بوک در زمینه حفظ حریم خصوصی پرداخت.
اندرو بوسوُرث
[1]، معاون حوزه واقعیت افزوده و مجازی شرکت فیس بوک در دسامبر 2020 در یک یادداشت داخلی در مورد حریم خصوصی به نام »تغییر بزرگ»
[2] نوشت:
«ما باید از روشهای بهتری برای خدمت رسانی به مخاطبان خود استفاده کنیم. وی از کارمندان فیس بوک خواست در تولید محصولات خود حریم خصوصی را در اولویت قرار دهند، حتی اگر برای کاربر تجربه خوبی در پی نداشته باشد؛ چرا که رویکرد قدیمی فیس بوک در این زمینه دیگر پاسخگوی انتظارات کاربران نیست.»
بوسورث همچنین نوشت:
«احساسات جهانی به وضوح به جایی رسیده که مردم تمایل دارند برای داشتن محصول با کیفیت از برخی موارد دلخواه خود بگذرند. ما مجبوریم برای بهینهسازی، تجربه مصرف کننده را کاملا در نظر بگیریم.»
وی این یادداشت را در پایان یک سال پرتنش برای فیس بوک نوشت. سالی که تا پایان آن کمیسیون فدرال تجارت (
FTC)
[3] و ده ها دادستان در کل کشور از این شرکت شکایت کردند. مردم در بین همه برنامه های اجتماعی کمترین اعتماد را به فیس بوک داشتند. کنگره بارها مارک زاکربرگ
[4] مدیر عامل این شرکت را در این رابطه فراخواند. جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا نیز از این شبکه اجتماعی جانبداری نکرد.
پیامهای عمومی فیس بوک در مورد حریم خصوصی سال ها شبیه یادداشت بوسورث و در راستای اهمیت به حریم خصوصی شده بود، اما واقعیت آن بود که فرهنگِ صرفا مبتنی بر رشد این شرکت، مسیر خود را برای همگام شدن با وعده های خود تغییر نداد! یادداشت بوسورث از این جهت قابل توجه بود که مستقیماً این فرهنگ فیس بوک را
- که تنها راه پیشرفت آن بود- هدف قرار می داد. وی اظهار داشت: ایجاد رتبه بندی الگوریتمی شرکت و ابزارهای اشتراکی نباید برای حریم خصوصی کاربر هزینه داشته باشد. ابزارهای حریم خصوصی داخلی شرکت تا آنجا که مانع فرهنگی نداشته باشد، موثر خواهد بود.
بوسورث با 15 سال سابقه در فیس بوک، صدای قدرتمندی در این شرکت است. یادداشتهای او از جمله «زشت
[5]» در سال 2016 و «اندیشههای سال 2020
[6]» در سال 2020، رنگ و بوی فرهنگ را در فیس بوک ایجاد کرد. وی این یادداشت ها را به نسخه داخلی شرکت فیس بوک - که بسیار موردتوجه است- فرستاد. قاعدتا یادداشت «تغییر بزرگ» او نیز کار وزینی به نظر میرسد.
اکنون موفقیت بوسورث به عنوان مدیر بخش آزمایشگاههای واقعیت فیس بوک - که محصولات واقعی و مجازی این شرکت را مدیریت میکند - مستقیما به اعتبار فیس بوک در زمینه حفظ حریم خصوصی بستگی دارد. گروه وی در آستانه استفاده از عینکهای هوشمند قرار دارد که برای طرفداران حفظ حریم خصوصی بسیار مهم است.
وی در یادداشت بعدی میگوید شرکت متبوع او روند توسعه محصول خود را به صورت معکوس طی میکند. او توصیه میکند:
«به جای این که ابتدا محصولی را تصویر کرده و سپس آن را بر اساس استانداردهای مدرن حریم خصوصی و امنیت داده مرتب کنید، با این فرض شروع کنید که نمی توان هر داده ای را جمع آوری، استفاده یا ذخیره کرد. ما باید نشان دهیم چرا برای کارایی یک محصول دادههای قطعی واقعا لازم است.»
بوسورث چالش فیس بوک را به مایکروسافت در اوایل دهه 2000 تشبیه میکند. مردم به این شرکت اعتماد نمیکردند؛ زیرا محصولات آن مستعد ویروس بودند. پس از انتقادات شدید، مایکروسافت امنیت را نسبت به سایر ویژگی های محصولات خود در اولویت قرار داد. بوسورث نوشت
:
«مایکروسافت پس از طی این فرآیند، اکنون می تواند معتبرترین شرکت نرم افزاری سازمانی در جهان باشد. من فکر می کنم این الگویی برای ما در فیس بوک است. ما باید در ارائه نرم افزارهای حریم خصوصی به رهبران بلامنازع جهان تبدیل شویم.»
فیس بوک حاضر به اظهارنظر درباره پست های بوسورث نبود و حتی مدتی نیز از رویکرد خود در زمینه حفظ حریم خصوصی – که گهگاه آن را در پیش میگرفت- فاصله گرفت، اما این اواخر نادیده گرفتن عواقب این امر با توجه به عصبانیت ناظران و تهدید اقدامات قانونی بایدن، دیگر ممکن نبود.
بیاعتمادی به فیس بوک بسیار برجسته و پررنگ است. در همین حال، اپل به مشتریان خود هشدار میدهد که فیس بوک به دنبال برچسب جدید و گسترده ای با جزئیات در جمع آوری اطلاعات برای شرکت است. عملکرد این شرکت تا به امروز قابل دفاع نیست تا حدی که
FTC آن را مجبور می
کند حریم خصوصی را برای هر محصول جدید مورد بررسی قرار دهد.
مرضیه زارع (دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه مازندران)
تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
لینک منبع
[3] Federal Trade Commission