• هوش مصنوعی و تاثیر بر اراده انسانی

      هوش مصنوعی و تاثیر بر اراده انسانی

      هوش مصنوعی و تاثیر بر اراده انسانی

      هوش مصنوعی می‌تواند از نقاط ضعف عادت‌ها و الگوهای تصمیم‌گیری افراد سوءاستفاده کند. مطالعه جدید دیتا61 نشان می‌دهد، هوش مصنوعی می‌تواند بر تصمیم‌گیری انسان تأثیر بگذارد

      یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز دیتا61[1] سازمان عمومی تحقیقات علمی و صنعتی(CSIRO) [2] (واقع در استرالیا) با همکاری دانشگاه ملی استرالیا و محققان آلمانی، نشان داده است که هوش مصنوعی می‌تواند در تصمیم‌گیری انسان تأثیر بگذارد.

      این مطالعه که با هدایت امیر دزفولی، دانشمند CSIRO، صورت گرفت، شامل سه آزمایش بود که در آن شرکت‌کنندگان در برابر یک کامپیوتر بازی می‌کردند.

      در دو آزمون اول، شرکت‌کنندگان بر روی جعبه‌های قرمز یا آبی برای برنده‌شدن پول جعلی کلیک می‌کردند. در آزمایش سوم، به شرکت‌کنندگان دو پیشنهاد داده می‌شد که چگونه می‌توانند مقداری پول جعلی سرمایه‌گذاری کنند. در این سناریو، شرکت‌کنندگان نقش سرمایه‌گذار را بازی می‌کردند درحالی‌که هوش مصنوعی نقش معتمد را بازی می‌کرد.
      با پیش رفتن هر سه بازی، هوش مصنوعی الگوهای انتخابی شرکت‌کنندگان را فرا گرفت که درنهایت مشاهده شد بازیکنان را به سمت گزینه‌های خاص هدایت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در سومین بازی، هوش مصنوعی در حال یادگیری این بود که چطور کاری کند تا شرکت‌کنندگان، پول بیشتری به آن بدهند.

      دزفولی گفت: این مطالعه تأکید می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند با سوءاستفاده از نقاط ضعف عادت‌ها و الگوهای فرد، در تصمیم‌گیری انسان تأثیر بگذارد.

      وی گفت:

      «اگرچه این تحقیق نظری بود، اما درک ما را از نحوه انتخاب افراد ارتقا می‌بخشد. این دانش ارزشمند است چراکه به ما امکان می‌دهد تا آسیب‌پذیری‌های خود را کاهش دهیم؛ بنابراین می‌توانیم سوءاستفاده بالقوه هوش مصنوعی را هم بهتر شناسایی کنیم و هم از آن‌ها جلوگیری کنیم.»

      وی افزود که نحوه عملکرد هوش مصنوعی آینده، به سازندگان آن وابسته خواهد بود.

      دزفولی گفت:

      «اطمینان از اینکه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به‌عنوان یک نیروی خوب استفاده می‌شوند – تا وضع جامعه را بهبود دهد - درنهایت به میزان مسئولیت‌پذیری ما در وهله اول بستگی دارد.»

      این مطالعه در مجله آکادمی ملی علوم[3] منتشر شده است.

      در اواخر سال گذشته، محققان دیتا61 یک سامانه ایمنی کنترل‌پذیر و تشخیص‌دهنده تشنج ساختند که قابلیت کاشت در بدن داشت. این سامانه برای جلوگیری از اختلالات تشنج بیمارانی که تحت عمل جراحی فشرده‌سازی مغز قرار گرفته‌اند، طراحی شده است.

      این سامانه تشخیص، با استفاده از داده‌های مختل آسیب مغزی، از دانشگاه موناش[4] توسعه و آموزش داده شد. این سامانه برای نظارت بر فعالیت مغز در مورد تشنج، طراحی شد و قبل از اینکه با تشخیص تشنج مجدداً فعال شود، در حالت آماده‌به‌کار قرار دارد.

      دکتر آموت گاونک[5]، محقق CSIRO در آن زمان گفت:

      «نظارت بر فعالیت مغز پس از جراحی به‌ویژه برای بهبودی بیمار بسیار مهم است؛ زیرا تشنج می‌تواند به‌طور منظم رخ دهد که اغلب منجر به صرع در بیماران می‌شود.»

      «تشخیص این تشنج‌ها اغلب دشوار است. با استفاده از تکنیک‌های کنترل فعلی، فقط می‌توان در بیمارستان از دستگاه‌های حجیم برای کمتر از 24 ساعت استفاده کرد و تصویر مختصری از فعالیت مغز را فقط در این مدت ارائه داد.»

      «این روش جدید می‌تواند به‌طور مداوم فعالیت مغز را به‌صورت بی‌سیم کنترل کند، به بیمار اجازه می‌دهد تحرک، راحتی و فعالیت اجتماعی بیشتری داشته باشد.»

      محمدسجاد زارع میرک‌آباد (دانشجوی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران)
      تهیه‌شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی

      لینک منبع



      [1] Data61: یک شبکه‌ تحقیقات دیجیتال در استرالیا است.
      [2] The Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation
      [3] Proceedings of the National Academy of Sciences journal
      [4] Monash University
      [5] Umut Guvenc
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir