• راهبرد پژوهی/ نزدیکی پوتین به پیروزی در جنگ ترکیبی علیه آمریکا

      راهبرد پژوهی/ نزدیکی پوتین به پیروزی در جنگ ترکیبی علیه آمریکا

      راهبرد پژوهی/ نزدیکی پوتین به پیروزی در جنگ ترکیبی علیه آمریکا

      وبگاه اندیشکده امریکن اینترپرایز، اخیراً به نقل از وبگاه نشنال ریویو، به مسئله منازعات ترکیبی میان روسیه و ایالات‌متحده آمریکا پرداخته و مدعی شده که پیروزی پوتین در این نبرد بسیار نزدیک است.

      محتوای منتشر شده در این نوشتار، ترجمه کلی مطالب منبع بوده و لزوما بازتاب دهنده دیدگاه مرکز ملی فضای مجازی نیست.

      تاریخ: 9 دسامبر 2020
      ایوانا استرادنر[1]

      «درحالی‌که درگیری‌های نظامی میان قدرت‌های بزرگ راه‌حلی قدیمی و خارج از تصور به نظر می‌رسند، روسیه در سال‌های اخیر در حال تحمیل نوعی «جنگ ترکیبی»[2] خاموش علیه ایالات‌متحده بوده است. هدف رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین تحت تأثیر قرار دادن «ذهن‌های آمریکایی» است.

      کریستوفر کربز[3] -رئیس پیشین آژانس امنیت زیرساخت و فضای سایبری ایالات‌متحده[4]- بعد از روز انتخابات ریاست جمهوری اخیر اظهار کرد: «هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مخالفان خارجیِ ما توان جلوگیری از رأی دادن آمریکایی‌ها یا ایجاد تغییر در روندِ شمارش آرا را داشته باشند وجود ندارد» اما در این میان او نکته‌ی اصلی را فراموش کرد! مسئله اصلی این نیست که دشمنان آمریکا در تلاش برای جلوگیری از رأی دادن آمریکایی‌ها هستند -هرچند که این مقوله نیز در جای خودش حائز اهمیت است- اما پوتین، در راستای پیروزی کاندیدای ریاست جمهوری مدنظر خود در آمریکا، تمایل عجیبی دارد به بزرگنمایی این ادعا که نتایج انتخابات در بسیاری از ایالت‌ها با چالش‌های قانونی همراه بوده است.

      بر اساس مدارک به‌دست‌آمده از سال 2016، تلاش‌های روسیه برای دخالت در لیست‌ ثبت‌نام رأی‌دهندگان و ترویج تقلب در میانِ رأی‌دهندگان نمی‌تواند نادیده گرفته شود؛ اما بااین‌حال در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، هدف اولیه‌ی پوتین نه آسیب زدن به بایدن و نه کمک به ترامپ بود. در حال حاضر می‌توان ثابت نمود که هدف اولیه‌ی او دوقطبی کردن کشور و پاشیدن بذر بی‌اعتمادی و آشفتگی اجتماعی به‌منظور تخریب اعتماد آمریکایی‌ها به یکدیگر و فرآیند دموکراتیک کشورشان بوده است. آمریکای دوقطبی شده و غیر متحد، به پوتین کمک می‌کند تا به چیرگی آمریکا بر یک جهان تک‌قطبی پایان ببخشد و روسیه را مجدد به‌عنوان یک قدرت جهانی از نو بنا کند. عمل‌گرایان روس از استراتژی‌های قدیمی شوروی برای استثمار تفرقه‌ی نژادی و برآشفتن اعتراضات در ایالات‌متحده با فروختن اطلاعات غلط درباره‌ی بی‌عدالتی‌های نژادی آمریکا استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، کرملین در نفوذ به هر دو گروه «سفیدپوستان ملی‌گرا» و «جنبش جان سیاه‌پوستان ارزش دارد» موفق بوده است. در چنین گروه‌هایی، روسیه پشتیبانی رسانه‌ای و جرئتِ فتنه آمیزی را تأمین می‌کند که نهایتاً باعث می‌شود بسیاری از اعضای این جنبش، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و اساساً ساختار نهادهای دموکراتیک و مورد اعتماد بودنِ آن‌ها را زیر سؤال ببرند.
      پاسخ وزارت دادگستری و مقامات مجری قانون در پاسخ به این وضعیت از لحاظ قدرت، ضعیف بوده؛ تاکنون این پاسخ در حد اعمال تحریم بر چهار نماینده شناخته‌شده‌ی روس به اتهام تلاش برای دست‌کاری نتایج انتخابات و همچنین متهم کردنِ کارمند یک مرکز نشر اکاذیب[5] روسی تحت عنوان «آژانس تحقیقاتِ اینترنتی» به جرم «توطئه جنایی باهدف فریب ایالات‌متحده» (در مورد تأثیر انتخابات) بوده است.
      فراتر از این موارد، پوتین به‌وضوح در شرفِ پیروزی در جنگ ترکیبی علیه ایالات‌متحده است، چراکه آمریکایی‌ها چگونگی دست‌کاری شدن پیرامونشان را متوجه نمی‌شوند.

      یکی از سختی‌های اصلی در جلوگیری از تأثیر زیان‌بار روسیه، وجود برداشت‌های متفاوت از جنگ ترکیبی است. روسیه از جنگ ترکیبی به‌عنوان گونه‌ای از درگیری که شامل استفاده‌ی استراتژیک از عملیات اقتصادی-دیپلماتیک و به‌طور هم‌زمان استفاده از نیروهای نظامی و جاسوسی است یاد می‌کند. در مقابل، ایالات‌متحده از جنگ ترکیبی به‌عنوان اقدامات یا تدابیر استفاده‌شده در برابر یک جنگ معمولی یاد می‌کند. درحالی‌که ایالات‌متحده تصور می‌کند در حال کنترل پرخاشگری پیش از درگیری است، روسیه همین حالا هم خودش را در یک جنگ استراتژیک می‌بیند که پرخاشگری به عضوی ثابت از آن تبدیل شده.

      از انتخابات سال 2016، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به‌طور مکرّر درباره‌ی تهدیدهای کشورهای بیگانه مانند روسیه پیرامون انتخابات آمریکایی‌ها هشدار داده‌اند. ارزیابی یک هیئت اطلاعاتی در سال 2017 تلاش‌های کشورهای خارجی را که تلاش برای «تغییر سیاست‌های ایالات‌متحده، افزایش نزاع، و سست کردن اعتماد مردم آمریکا به فرآیند دموکراتیک» داشتند، برجسته ساخت. در سال 2018، بخش خبریِ NBC گزارش داد که سازمان اطلاعات ایالات‌متحده مدارک محکمی حاکی از اینکه عمل‌گرایان پشتیبانی شده توسط روس‌ها قبل از انتخابات سال 2016 به‌طور موفقیت‌آمیز سیستم‌های ثبت‌نام رأی‌دهندگان را در تمام 50 ایالت مورد حمله سایبری قرار داده‌اند. اخیراً، بیل اوانینا[6] – مدیر مرکز امنیت و ضداطلاعاتی ملی – این ادعا را که روسیه روش‌های مختلفی را برای «بدنام کردن معاون سابق رئیس‌جمهور یعنی بایدن» استفاده کرده است، فاش کرد. FBI و CISA نیز در مورد اطلاعات غلط خارجی پیش از انتخابات اخیر هشدار دادند و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده به روسیه، چین، و ایران به‌عنوان مقصرین اولیه این تلاش‌های غرض‌ورزانه اشاره کردند.

      واشنگتن باید واقعیت را در مورد عملیات جنگ ترکیبی کرملین دریابد، شروع به پیش‌بینی انگیزه‌های پوتین کند و راه‌هایی را برای دفاع از نقاط ضعف ایالات‌متحده در این حوزه‌ها شناسایی کند. علاوه بر آن، ایالات‌متحده باید به‌طور جهانی با جنگ‌های سایبری و انتشار اخبار جعلی از طرف روسیه مقابله کند. ایالات‌متحده باید با مدارکی دال بر رفتار بدخواهانه روسیه با آن‌ها روبرو شده و به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای با متحدان خود سیاستِ به اشتراک‌گذاری اطلاعات را بیش‌ازپیش دنبال کند. این اقدامات شامل کار کردن تنگاتنگ با کمیته‌ی مخصوص اتحادیه اروپا پیرامون دخالت خارجی[7]، تعامل با سرویس اقدامات خارجی اروپا[8]، و کمک کردن به بنیان‌گذاری یک آژانسِ تخصصیِ جدید برای مقابله با اطلاعات غلط روسی می‌باشد.

      وزیر سابق دفاع – مارک اسپر[9] - به‌درستی ذکر کرد که برنده شدن در فضای مجازی نیازمند یک استراتژی تهاجمی است و ایالات‌متحده نباید از به‌کارگیری توانایی‌های سایبری تهاجمی‌اش علیه روسیه پرهیز کند. گویا تحلیل‌های بنیادینِ ما نشان می‌دهند زمانی که واشنگتن پا به عرصه تهاجم می‌گذارد، کرملین عقب‌نشینی می‌کند. بهترین مثالِ این وضعیت، حمله سایبری مخفی ایالات‌متحده علیه آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه در سال 2018 در هنگام انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا است.

      اما مهم‌ترین قدمی که واشنگتن می‌تواند بردارد، آگاه‌سازی عمیق‌تر بین‌المللی باهدف توجه به استفاده‌ی خستگی‌ناپذیر روسیه از اطلاعات غلط برای دست‌کاری جوامع باز – که در آن‌ها دولت پاسخگو است و ادعا می‌کند مکانیسم‌های شفاف دارد – است. اقدامات شنیع پوتین در سکوت شکوفا می‌شوند و گفتمان غالباً ساکتِ بین‌المللی حاضر نهایتاً یک پیروزیِ بزرگ را برای کرملین رقم می‌زند. اگر روسیه چنین دخالتی را به گفته‌ی خود یک «جنگ ترکیبی» می‌پندارد، ایالات‌متحده تلاش خود را می‌کند تا به این تلاش‌ها با قدرت مناسب و با استفاده از سیاستِ اقدامِ تلافی‌جویانه در بهترین زمان پاسخ دهد.»

      مترجم: پدرام اسماعیلی
      تهیه شده در روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی



      لینک منبع:
      https://www.aei.org/op-eds/putin-is-winning-russias-hybrid-war-against-america/


      [1] Ivana Stradner
      [2] Hybrid war
      [3] Christopher Krebs
      [4] Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA)
      [5] Troll factory
      [6] Bill Evanina
      [7] the EU’s Special Committee on Foreign Interference
      [8] the European External Action Service
      [9] Mark Esper
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir