• جلسه ششم شورای گروه مطالعات اخلاقی برگزار شد

      جلسه ششم شورای گروه مطالعات اخلاقی برگزار شد

      جلسه ششم شورای گروه مطالعات اخلاقی برگزار شد

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، ششمین جلسه شورای گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی، برگزار شد.

      با ظهور فناوری‌های حوزه سایبر، اعم از ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و شبکه‌های اجتماعی، مسائل فلسفی، اخلاقی و اجتماعی جدیدی مطرح شده است. این فناوری‌ها الگوی معنایی جهان را برای ما تغییر داده‌اند و آنچه که ما می‌توانیم ببینیم، درباره‌اش فکر کنیم و در جهان انجام دهیم را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

      اگرچه گریزی از زیستن در چارچوب این فناوری‌ها نیست، اما می‌توانیم با تحلیل‌های فلسفی-اخلاقی، الگوی معنایی علم و فناوری مدرن را آشکار کنیم و از اینکه این الگو به تنهایی نحوه بودن ما در جهان[1] (اصطلاح کلیدی در ادبیات هایدگر) را تعیین کند، جلوگیری کنیم. این فناوری‌ها اگرچه در بسیاری از حوزه‌ها به بشر در چاره‌جویی از مشکلات کمک کرده‌اند، اما خود به ایجاد برخی از بحران‌ها متهم هستند. یکی از این بحران‌ها، بحران مراقبت[2] است که به طور خاص، در حوزه پزشکی خود را نمایان می‌کند.

      در این راستا گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی پروژه‌ای را با عنوان «مطالعه و بررسی مسئله مراقبت در عصر فضای مجازی و ارائه راهبردهایی سیاستگذارانه برای مواجهه با آن» در مرکز ملی فضای مجازی به تصویب رساند تا مسئله مراقبت در دنیای کنونی و نحوه مواجهه با آن را مورد بررسی قرار دهد.

      مجری این پروژه سعیده بابایی دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی است. این پروژه اکنون در فاز چهارم و پایانی خود است.

      جلسه ششم شورای گروه مطالعات اخلاقی به بررسی اجمالی خروجی‌های این پروژه و ارائه پیشنهادهایی از طرف اعضای شورا در خصوص هرچه عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر کردن پروژه اختصاص یافت. این جلسه با حضور سعیده بابایی مجری پروژه، دکتر مسعود صادقی، دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم و استادیار و عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دکتر سعید نریمان، دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و استادیار پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر جواد درویش، دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه شریف، ابوطالب صفدری، دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه شریف و عضو اندیشکده مهاجر، نفیسه صالح‌نیا، دانش‌آموخته دکتری اقتصاد سلامت دانشگاه تربیت مدرس، سبحان جلیلیان، کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه شریف و پژوهشگر حوزه فلسفه و اخلاق فناوری و محمدمهدی نصر هرندی، کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی، به صورت مجازی برگزار شد.


      [1] being-in-the-world
      [2] Quality of Care Crisis
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir