چند روز بعد از اینکه واتساپ ضوابط و شرایط اپلیکیشنش را تغییر داد و از کاربران خواست دادههایشان را با فیسبوک به اشتراک بگذارند، طی اشتباهی عجیب، حریم خصوصی افراد را به خطر انداخت و گروههای خصوصی چت کاربران واتساپ در موتور جستجوی گوگل نمایه و برای عموم قابل دسترسی شدند!
این مشکل، که نقض حریم خصوصی کاربران به حساب میآمد، در روز یکشنبه گزارش شده است. در این روز، لینک دعوت گروههای خصوصی واتساپ و همچنین پروفایلهای بعضی از کاربران به نتایج سرچ گوگل درز پیدا کرد. طوری که هرکسی میتوانست وارد چتهای خصوصی دیگران شود، گفتگوهای آنان را بخواند و به شمارهتلفنهایشان دسترسی داشته باشد.
واتساپ خیلی سریع این مشکل را برطرف کرد و لینکها را از نتایج گوگل ناپدید کرد، اما این اولین باری نبود که چنین اشتباهی مرتکب میشده است. در اوایل سال 2020 نیز این شرکت با افشای غیرعمد چتها و اطلاعات کاربرانش از قوانین حریم خصوصی سرپیچی کرده بود.
واتساپ در بیانیه خود تاکید داشته است که امنیت اپلیکیشن نسبت به افشاسازی سال پیش بهبود یافته است و بهخاطر لو رفتن لینک چتهای گروهی کاربران را مقصر دانست.
طبق آنچه که این نرمافزار اجتماعی به گجت 360
[1] گزارش کرده بود، واتساپ از مارس سال 2020 روی دیپ لینکهای خود تگ «نو ایندکس» زده، تا کاربران
لینکهای دعوت به گروه را در مکانهای عمومی منتشر نکنند و به این ترتیب، از راه یافتن آنها به موتورهای گوگل جلوگیری کنند.
به گفته آنها، «
درست مانند محتواهای دیگری که درکانالهای عمومی به اشتراک گذاشته میشوند، لینکهای دعوت هم اگر بهصورت عمومی در اینترنت پست شوند در دسترسی کاربران دیگر واتساپ قرار میگیرند. پس اگر کاربران بخواهند چتهای گروهیشان را محرمانه نگه دارند و فقط افرادی که میشناسند را به آن راه دهند، نباید آن را در وبسایتهای عمومی قرار دهند.»
این موضوع، درست پس از معرفی ضوابط جدید و بسیار بحثبرانگیز واتساپ اتفاق افتاد که از کاربران میخواست که بهصورت اجباری دادههای خصوصیشان را با شرکت مادر واتساپ، یعنی فیسبوک به اشتراک بگذارند و در غیر این صورت، پلتفرم را ترک کنند. ادعایی که واتساپ در این رابطه داشته به این صورت بوده که این دادهها برای کارکرد بهتر اپلیکیشن، درک بهتر کاربران، ارائه، ارتقا و شخصیسازی خدمات و بازاریابی آنها به کار گرفته میشود.
قوانین جدید موجب شد کاربران واتساپ به صورت دستهجمعی از این اپلیکیشن خارج شوند و به پیامرسانهای رقیب آن، یعنی تلگرام و سیگنال روی بیاورند. درنتیجه، تعداد کاربران آنها تا حد زیادی افزایش یافته است. البته اینکه سال دیگر خبری مبنی بر خرید سیگنال توسط فیسبوک سرخط خبرها شود پیشبینی دور از انتظاری نیست!
تهیه شده در گروه علوم و فناوریهای نوین پژوهشگاه فضای مجازی
لینک منبع