• بازدید مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی

      بازدید مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی

      بازدید مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با حضور در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با مدیر این دفتر دیدار کرد.

      در ابتدای این دیدار حجت الاسلام حاج حسینی ضمن تقدیر و تشکر از ایشان جهت حضور در دفتر به تبیین فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و گفت: دفتر مطالعات اسلامی با هدف ارتباط بیشتر مرکز ملی فضای مجازی با بدنه نخبگان و اندیشمندان حوزوی ایجاد گردید تا از ظرفیت غنی حوزه علمیه برای تدوین و اصلاح قوانین و تصمیمات کلان در فضای مجازی استفاده شود. در حال حاضر فضای مجازی تحت سیطره غرب با رهبری آمریکا است. برای مقابله با این حاکمیت، باید ساختار منسجم و نظام‌مندی که مبتنی برفقه اسلامی باشد ایجاد شود و برای تحقق این چشم‌انداز نیازمند ورود جدی حوزه هستیم.

      وی در ادامه افزود: در همین راستا، خلاءهای علمی و عملی رسیدن به این اهداف بررسی شده و در صدد رفع آن برآمده‌ایم. برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی، دوره‌های دانش افزایی و مهارت افزایی، برگزاری سلسله جشنواره‌های دین و فضای مجازی، پشتیبانی علمی دروس خارج برای تشکیل حلقات علمی و پژوهشی، همکاری در تدوین و تصویب رشته‌های درسی در سطوح عالی حوزه از اقداماتی است که برای رفع این خلاءها انجام گردیده است.

      حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور نیز ضمن اظهار خرسندی نسبت به فعالیت‌های دفتر مطالعات اظهار داشت: اگر حوزه در مسائل روز جامعه، حضور نداشته باشد به تدریج نقش محوری و تاثیرگذار خود را از دست خواهد داد. حوزه باید تمام ظرفیت‌های خود را وارد میدان کند و در مسائل تخصصی و پیچیده نیز ورود متناسب با وظایف خود داشته باشد. این که امروز حوزه با ابعاد وسیع در فضای مجازی حاضر شود کاملا هوشمندانه است و این امر باید مطابق با نیازهای روز جامعه، بیش از پیش تقویت شود و حرکتی رو به جلو، متناسب با جامعه و ارزش‌های انسانی داشته باشیم.

      وی افزود: ما باید در فضای مجازی هیمنه و سلطه دشمنان و ناهنجاری های اجتماعی را بشکنیم و وقتی این امر تحقق پیدا کرد و سلطنت فضای مجازی شکست، قدرت بازدارندگی پیدا خواهیم کرد و می توانیم با ایجاد قوت، به قدرت و غلبه برسیم و وقتی قدرتمند شدیم، امر به معروف و نهی از منکر ما نیز اثرگذار خواهد شد و آن وقت این فضا قابل مدیریت است.

      مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که بستر فضای مجازی، فرصت خوبی است تا از ظرفیت بانوان به نحو احسن در فعالیت‌های اجتماعی استفاده شود، بیان داشت: در همین راستا نیاز است رشته‌هایی مطابق با نیازهای اجتماعی زنان در حوزه های علمیه خواهران ایجاد شود و تربیت نخبگانی در این زمینه صورت بگیرد. مدیریت حوزه خواهران بر استمرار حرکت در این مسیر اصرار دارد و در صدد تقویت روز به روز این ظرفیت است.

      وی در ادامه با بیان این که حوزه‌های علمیه خواهران جزء مجموعه‌های پیشرفته در مباحث IT و فضای مجازی است، گفت: استفاده از فضای مجازی را به عنوان یک مزیت نسبی برای بانوان قلمداد می‌کنیم چرا که یکی از بهترین فرصت‌ها برای بروز اجتماعی آنان است. بانوان در عین حفظ حیاء، نجابت و عفت، نقش اجتماعی خود را در جامعه به خوبی ایفا می‌کنند. فضای مجازی مکان مناسبی برای رفع چالش نقش زنان در خانه و انجام تکالیف اجتماعی در جامعه باشد و می‌توانند این دو تکلیف را با هم جمع کنند. بر اساس آمار غالب خواهران طلبه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی حضور دارند.

      حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با استقبال از ایجاد و طراحی رشته‌های فضای مجازی تاکید کرد: نظام موضوعات و مسائل این دفتر، می‌تواند کمک شایانی برای انتخاب موضوع رساله‌های سطح 3و 4 طلاب خواهر باشد. در بحث آموزش نیز می‌توان رشته‌هایی در سطوح عالی حوزه خواهران طراحی کنیم تا طلاب فقیهه‌ای در فروعات مختلفِ فضای مجازی تربیت شود.

      وی در انتها با اشاره به این که حوزه‌ علمیه خواهران آماده همکاری با دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی است، ادامه داد: به لطف خدا افق روشنی پیش روی این همکاری‌ها وجود دارد که به طور حتم تأثیرگذار خواهد بود.
      هم‌چنین در این دیدار مهندس محسن شاکر مدیرکل ایجاد و گسترش‌سامانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران به تشریح فعالیت‌های این حوزه در فضای مجازی پرداخت و گفت: حوزه علمیه خواهران جز مجموعه‌های پیشرو و فعال در فضای مجازی است. یکی از نمونه‌های موفق این فعالیت‌ها تاسیس شبکه اجتماعی کوثرنت می‌باشد. در چهارمین همایش مدیران فناوری اطلاعات که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) و تحت‌نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم برگزار شد، سامانه کوثرنت از پروژه‌های برگزیده انتخاب شد.هم‌چنین این شبکه اجتماعی در سال 2016 نیز در میان بیش از 90 کشور جهان، برگزیده اجلاس جامعه جهانی ارتباطی شد.

      وی با اشاره به خدمات شبکه هوشمند کوثرنت گفت: سامانه کوثرنت علاوه بر خدمات الکترونیکی به خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پرداخته و طلاب می‌توانند دانش و اطلاعات خود را با یکدیگر در این شبکه امن و تخصصی به اشتراک بگذارند. امکان استفاده از سامانه کوثرنت در تلفن همراه نیز فراهم شده است و خواهران طلبه میتوانند با نصب نرم‌افزار تلفن همراه کوثرنت از تمامی خدمات این سامانه استفاده نمایند.

      مدیر کل ایجاد وگسترش سامانههای حوزههای علمیه خواهران کشور با بیان این‌که در سامانه کوثرنت بیش صد هزار خواهر طلبه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: قریب به بیست هزار کاربر فعال در این سامانه فعالیت می‌کنند و از خدمات این شبکه هوشمند علمی استفاده می‌نمایند.


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir