• بازدید رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی

      بازدید رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی

      بازدید رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم به همراه هیأتی از مسئولین این مرکز، با حضور در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی ضمن بازدید از آثار پژوهشی دفتر مطالعات، با حجت الاسلام رضا حاج حسینی مدیر این دفتر دیدار کردند.

      در ابتدای این دیدار حجت الاسلام حاج حسینی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت فضای مجازی، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری مدیریت فضای مجازی است که اگر از آن غفلت شود، شاهد فراگیری حکمرانی امریکایی در تمامی ساحات زندگی مسلمانان خواهیم بود. یکی از راه‌های مقابله با مدیریت غرب استفاده از اندیشمندان و نظریه‌پردازان اسلامی در این موضوع است. نخبگان و اساتید حوزه می‌توانند با روحیه بسیجی و مجاهدانه خود دسیسه‌ها و برنامه‌های دشمن را در این زمینه خنثی کنند.

      وی افزود: غفلت جوامع مسلمین از مدیریت و حکمرانی فضای مجازی، موجب ورود بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های آمریکایی و غربی به ارائه خدمات و تولید محتوا ویژه مسلمانان شده است که علاوه بر درآمدزایی، اهداف فرهنگی، سیاسی و امنیتی را نیز دنبال می‌کنند؛ به طور نمونه برخی از افراد و شرکت‌هایی که نرم‌افزارها و سایت‌های ویژه کودکان مسلمان را تولید و پشتیبانی می‌کنند، حامی و سرمایه‌گذار برخی از فیلم‌های مستهجن و غیراخلاقی نیز هستند.

      مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی، با تبیین سه نوع مواجهه در تقابل با حکمرانی غرب بر فضای مجازی، گفت: سه نوع مواجهه فعال با فضای مجازی وجود دارد؛ مواجهه فعال متناسب با بسترهای وارداتی از جمله سایت‌ها، سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مثل توییتر، اینستاگرام، مواجهه فعال تقلیدی یا بومی‌سازی فناوری‌ها و خدمات فضای مجازی، مثل کلوب، ایتا، آپارات و...

      اما سومین مواجهه فعال با فضای مجازی، مواجهه اصولی و مبتکرانه است که بر اساس آن، مبتنی بر فقه و مبانی اسلامی فضای مجازی جدیدی خلق خواهد شد. این مواجهه سبب قوت و عزت در فضای مجازی خواهد بود.
      فقه و دین، در هر سه نوع مواجهه فعال و به ویژه نوع سوم مواجهه، نقش تعیین کننده دارد که فلسفه شکل‌گیری دفتر مطالعات اسلامی، پرداختن به این مهم بوده است.

      در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اظهار خرسندی نسبت به فعالیت‌های انجام شده دفتر مطالعات اسلامی، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجام شده در دفتر مطالعات اسلامی با توجه به مدت زمان کمی که از تاسیس آن می‌گذرد، نشان‌دهنده پویایی و فعالیت مجاهدانه اعضای آن است.

      وی با بیان اینکه جنگ فعلی ما جنگ نرم است، اظهار داشت: هر جا که در حال انجام خدمت‌ هستیم باید خودمان را در جبهه انقلاب بدانیم، حفظ کنیم و مقابل دشمن بایستیم. یکی از مهم‌ترین مراکز رویارویی با دشمن در جنگ نرم، فضای مجازی است. در بحث فضای مجازی آنچه ما را برتر می‌کند، توان ایدئولوژیک ماست که با مطالعات و پژوهش‌های اسلامی در این زمینه بایستی ترسیم و تبیین شود. امیدواریم حاصل این زحمات منجر به طراحی الگویی اسلامی- ایرانی در فضای مجازی شود.

      رییس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم افزود: باید در این راه از ظرفیت غنی و عظیم حوزه‌های علمیه به نحو احسن استفاده شود و گفتمانی در این زمینه در محافل حوزوی شکل بگیرد. در این زمینه باید فلسفه فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد و مسائل آن به صورت عینی‌ و مصداقی مورد بررسی اسلامی قرار گیرد. همچنین به یک وضعیت‌شناسی و نقشه راه نیاز است تا چشم‌اندازی ترسیم شود و قدم به قدم به سمت آن حرکت کنیم.

      وی با تبیین انواع فعالیت در فضای مجازی تصریح کرد: ما دو نوع فعالیت در فضای مجازی داریم؛ یکبار از فضای مجازی برای نشر محتواهای دینی استفاده می‌کنیم که بحمدالله نیروهای انقلابی و متدین در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. اما مطلب مهم‌تر و البته مغفول، مطالعه درباره خود فضای مجازی است که کمتر کار شده است. اینکه مجموعه‌ای از طلاب و فضلای نخبه و انقلابی در این زمینه ورود کرده‌اند امر مبارکی است و باید تقویت و حمایت شود.

      حجت الاسلام والمسلمین نبوی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، تاکید کرد: این مرکز آمادگی دارد تا حلقه وصلی بین دفتر مطالعات اسلامی و اساتید و نخبگان حوزوی باشد تا بیش از پیش از حضور فرهیختگان حوزوی استفاده شود.
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir