• اعلام نتایج نهایی جشنواره زندگی مؤمنانه در فضای مجازی

      اعلام نتایج نهایی جشنواره زندگی مؤمنانه در فضای مجازی

      اعلام نتایج نهایی جشنواره زندگی مؤمنانه در فضای مجازی

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، هیأت داوران ضمن تشکر و قدردانی فراوان از شرکت‌کنندگان در این جشنواره و عرض امتنان و سپاس از درگاه احدیت به شکرانه آثار متعددی که برای این جشنواره ارسال شده است، نکات مد نظر و نتایج جشنواره را به شرح ذیل اعلام می‌کند.

      1. جشنواره « زندگی مؤمنانه در فضای مجازی» مبتنی بر آیات و روایات، دومین جشنواره از سلسله جشنواره های دین و فضای مجازی، تجربه ارزشمند دیگری در پرداختن به موضوع فضای مجازی از منظر دین و گامی در جهت منویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و اهداف دفتر مطالعات بوده است.
      2. در مجموع تعداد 1620 اثر اعم از آیه و روایت به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که مبتنی بر آن، حدود 5 هزار توصیه در حوزه‌های مختلف فضای مجازی ارائه گردید. حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان با تحصیلات حوزوی و 30 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند که از میان حوزویان شرکت‌کننده، بیش از 70 درصد دارای تحصیلات عالیه (سطح 3 و 4)، و بیش از 60 درصد دانشجویان دارای مدرک تخصصی ارشد و دکتری بودند که این میزان از مشارکت نخبگانی در حوزه و دانشگاه، به نوعی موفقیت برای برگزارکنندگان محسوب می‌شود.
      3. سطح علمی قابل قبول شرکت‌کنندگان موجب شد در داوری اولیه تنها کمتر از 10 درصد آثار ارسالی از دور رقابت کنار روند و بیش از 90 درصد به داوری مرحله دوم راه یافتند و همین مسئله موجب طولانی شدن روند داوری و تمدید زمان اعلام نتایج گردید.
      4. آثار رسیده به این جشنواره از طرفی نشانگر وجود نیروهای خوش ذوق و توانمند در حوزه تعامل دین و فضای مجازی و از سوی دیگر حاکی از ظرفیت‌های ناکاویده و خلأهای جدی در این عرصه است.
      5. تعداد آثار ارسالی قابل قبول، اما تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره کمتر از حد انتظار بود. از این رو شایسته است حوزه های علمیه و دانشگاه‌های مرتبط در تبیین ابعاد زندگی مومنانه در فضای مجازی تلاش بیشتری داشته باشند.
      6. با توجه به محورهای سیزده‌گانه اعلام شده، از آثار رسیده بیش از یک سوم توصیه‌های مبتنی بر آیات و روایات، مربوط به شبکه‌های اجتماعی بود و به دیگر محورهای جشنواره توجه چندانی نشده بود. این مسئله اگرچه از وجود بحرانِ سبک زندگی در فضای مجازی حکایت می‌کند، لکن نباید سبب غفلت از دیگر ابعاد و عرصه‌های فضای مجازی شود.
      7. تقریبا تمامی کاربردهای آیات و روایات در فضای مجازی که توسط بخشی از شرکت‌کنندگان مطرح شده بود، منحصر در نگاه کاربرمحور یا مصرف‌گرایانه بود؛ و تعدادی نیز منحصرا متناسب با وظایف حاکمیت، کاربردهایی را تبیین کرده بودند. این بدین معناست که عده‌ای مسئولیت زندگی مومنانه در فضای مجازی را متوجه کاربر می‌دانند و عده‌ای متوجه حاکمیت. لکن معدود شرکت‌کنندگانی نیز بودند که نگاه جامع‌تری به مسئله داشته و راهکارهایی مبتنی بر آیات و روایت برای کاربران، تولیدکنندگان، خدمات دهندگان، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران داشتند که مستحق قدردانی هستند.
      8. متأسفانه غلبه نگاه سلبی بر نگاه ایجابی در آثار ارسالی بسیار مشهود بود. این درحالی است که آیات و روایات چه در حوزه کاربری، چه در حوزه تولید محتوا و خدمات فضای مجازی و یا تولید سکو (پلتفرم‌)های مختلف و چه در حوزه تقنین و سیاست‌گذاری، مملو از ایده‌های خلاقانه است.
      9. بیش از 40 درصد کاربردهای مطرح شده، قابل استناد به آیه یا روایت مربوطه نبودند. گویا برخی از نویسندگان تنها با فحوای آن آیه یا روایت، به ارائه راهکارهای مبتنی بر دغدغه‌های ذهنی پرداخته بودند.
      10. در داوری‌ها، کمیت و کیفیت آثار ارسالی توأمان مورد بررسی قرار گرفت. لکن در موارد نزدیک به هم، غلبه کیفیت بر کمیت آثار، رویکرد متخذه داوران بود.

      با توجه به نکات یادشده هیأت داوران جناب آقای علی صالحی را به عنوان نفر اول، جناب آقای رضا صفری را به عنوان نفر دوم و سرکار خانم فاطمه مقدم شاد را به عنوان نفر سوم اعلام می‌نماید. همچنین آقایان علی استاجی، حسین فاطمی، حسین قلی‌پور، سیدعلیرضا سیدصالحی و سید مالک خادمی و خانم‌ها طاهره اورعی، الهه شقایق شندی و نرگس علی‌پور را شایسته تقدیر اعلام می نماید.




      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir