شرکت «Ipsos» در یک نظرسنجی از افراد بزرگسال در 29 کشور جهان سوال کردهاست که فکر میکنند آموزش عالی در 5 سال آینده چگونه باشد.
اکثر پاسخ دهندگان تصور میکنند شکاف بین آموزش آنلاین و حضوری که در دوران همهگیری کرونا ایجاد شدهاست، در آینده باقی میماند.
پاسخدهندگان در چین و ژاپن معتقد بودند که آموزش عالی بیشتر به صورت حضوری خواهد بود.
بیش از نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردهبودند اعتقاد دارند که آموزش حضوری ارزش هزینه کردن را دارد.
بر اساس نظرسنجی «
Ipsos» که برای فروم اقتصاد جهانی انجام دادهاست، در سال 2025، آموزش عالی ترکیبی از آموزش آنلاین و حضوری خواهد بود.
در حالی که جهان بعد از موج دوم کرونا در حال تجدید قوا بود، در ماه اکتبر، در یک نظرسنجی که در 29 کشور دنیا انجام شد، از بیش از 27500 فرد بزرگسال سوال شد که فکر میکنند در پنج سال آینده آموزش عالی در کشورشان چگونه باشد.
بیش از سه چهارم پاسخدهندگان (72%) در جواب به این سوال گفتهاند، اگر میزان آموزش مجازی بیشتر از حضوری نباشد، حداقل به همان اندازه خواهد بود.
در این همهگیری، با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و ترکیب شدن آموزش آنلاین و حضوری، 3/1 میلیارد دانشآموز و دانشجو تحت تاثیر قرار گرفتند.
حرکت به سمت آموزش آنلاین
آموزش مجازی در 5 سال آینده چگونه خواهد بود؟
آموزش عالی در پنج سال آینده تغییرات بسیاری خواهد داشت.
حدود یک چهار از پاسخدهندگان (23%) معتقدند آموزش عالی بیشتر به صورت آنلاین خواهد بود. این در حالی است که حدود نیمی از آنها (39%) فکر میکنند آموزش به صورت ترکیبی از آنلاین و حضوری خواهد بود. فقط 29% از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که آموزش بیشتر یا فقط به صورت حضوری خواهد بود.
حدود نیمی از پاسخدهندگان در چین (48%) و نیمی از پاسخدهندگان در ژاپن (47%) که کشورهایی با آمار ابتلای کرونای کمتر هستند، معتقدند آموزش به سبک سنتی و حضوری جایگاه خود را حفظ میکند.
این درحالی است که حدود یک سوم از بزرگسالان در هند (31%) که دومین کشور با بیشترین آمار ابتلا به کرونا در جهان است، همچنین کمتر از یک پنجم از بزرگسالان در برزیل (18%) سومین کشور با بیشترین آمار ابتلا، موافق آموزش حضوری هستند.
بررسی هزینهها
آیا آموزش حضوری، ارزش هزینه کردن دارد؟
آیا آموزش عالی به صورت حضوری ارزش هزینه کردن دارد؟
این نظرسنجی همچنین به دیدگاههای مختلفی درباره هزینه آموزش عالی حضوری رسیدهاست.
به طور متوسط، در این 29 کشور، بیش از نیمی از افراد (53%) موافقند که آموزش عالی به صورت حضوری ارزش هزینه کردن را دارد و بیش از یک سوم آنها (36%) با این موضوع مخالفند.
چین (81%)، سوئد (78%)، عربستان صعودی (69%)، هند (68%)، هلند (64%)، مالزی (63%)، سنگاپور (62%) و آلمان (61%) بیش از سایر کشورها موافق بودند که آموزش حضوری ارزش هزینه کردن را دارد.
در حالی که در شیلی (59%)، ایتالیا (57%)، روسیه (51%)، برزیل (51%) و کره جنوبی (51%)، بیش از نیمی از بزگسالان معتقدند آموزش حضوری ارزش هزینه کردن را ندارد.
در سطح جهان، افراد بزگسال که در بازه سنی 50-74 سال (55%) هستند و بیشترشان تحصیلات دانشگاهی دارند (59%) بیشتر معتقدند که آموزش عالی به صورت حضوری در کشورشان، ارزش هزینه کردن را دارد.
تهیه شده در گروه علوم و فناوریهای نوین پژوهشگاه فضای مجازی
لینک منبع