• مروری بر برنامه «پیمان جدید دیجیتال» دولت کره جنوبی

      مروری بر برنامه «پیمان جدید دیجیتال» دولت کره جنوبی

      مروری بر برنامه «پیمان جدید دیجیتال» دولت کره جنوبی

      دولت کره جنوبی با نگاهی فرصت‌ساز به بحران کرونا، حدود هفت ماه پس از اعلام شروع همه‌گیری در این کشور، از برنامه‌ای به ارزش بیش از 130 میلیارد دلار آمریکا رونمایی کرد، که ضمن کمک به این کشور برای مهار همه‌گیری، طی پنج سال اقتصاد این کشور را برای آینده‌ی پیش رو آماده خواهد کرد.

      تا کنون در بین کشورهای جهان، کره جنوبی یکی از بهترین عملکردها را در واکنش به همه‌گیری بیماری کووید-19، از خود نشان داده است (جون-هو کیم[1] و دیگران، 2020). فراتر از این، در حالی که کشورهای جهان تلاش می‌کنند تا اقتصادهای خود را از رکود ناشی از این همه‌گیری نجات دهند، دولت کره جنوبی با نگاهی فرصت‌ساز به این همه‌گیری در 14 جولای 2020 (24 تیر 1399)، یعنی ظرف مدت کمتر از هفت ماه از اعلام شروع همه‌گیری در این کشور، از برنامه‌ای به ارزش 160 تریلیون وون کره جنوبی (بیش از 130 میلیارد دلار آمریکا[2]) رونمایی کرد که ضمن کمک به این کشور برای مهار همه‌گیری، طی پنج سال اقتصاد این کشور را برای آینده‌ی پیش رو آماده خواهد کرد (وزارت امور اقتصادی و مالی کره جنوبی[3]، 2020). این برنامه، که با الهام از عنوان برنامه اصلاحات اقتصادی ایالات متحده بعد از رکود اقتصادی بزرگ[4] سال‌های دهه‌ی 1930، «پیمان جدید کره جنوبی»[5] نامیده شده است که مشتمل بر سه زیربرنامه پیمان جدید دیجیتالی[6]، پیمان جدید سبز[7] و برنامه حمایت‌های اجتماعی و تقویت سرمایه انسانی است. در حالی که تمرکز پیمان جدید سبز بر گذار کره جنوبی به اقتصادی سبز با خالص آلایندگی صفر است، پیمان جدید دیجیتال بنیان‌های اقتصاد دیجیتالی را ایجاد خواهد کرد که رشد اقتصادی و نوآوری را شتاب خواهد بخشید.

      در حال حاضر، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در حال متحول کردن اقتصاد جهانی هستند. اقتصاد دیجیتال جدیدی که در حال شکل‌گیری است مبتنی بر فناوری‌هایی نظیر نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، کلان‌داده و هوش مصنوعی است. برآورد شرکت آی‌اچ‌اس مارکیت[8] نشان می‌دهد که تا سال 2035 ارزش زنجیره ارزش جهانی شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم بالغ بر 3.6 تریلیون دلار آمریکا خواهد شد و از 22.3 میلیون فرصت شغلی پشتیبانی خواهد کرد (کمپبل[9] و دیگران، 2019). انتظار بر این است که هوش مصنوعی (برای نمونه، رجوع کنید به گزارش رائو و ورویج[10] (2017)) و کلان‌داده (برای نمونه، رجوع کنید به یادداشت (کندی[11]، 2020)) نیز تاثیرات اقتصادی مشابه‌ای داشته باشند. در واقع، هدف دولت کره جنوبی از اجرای برنامه پیمان جدید دیجیتال خود این است که زیرساخت‌های لازم برای رقابت‌پذیری در این حوزه‌ها را فراهم کند.

      برای بهره‌برداری از داده‌های فراوان و دستیابی به سرعت پردازشی که برای عینیت بخشیدن به قابلیت‌های کامل کلان‌داده و هوش مصنوعی لازم است، توسعه زیرساخت‌های لازم برای نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی بسیار ضروری است. کره جنوبی از کشورهای پیش‌رو در حوزه نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی بوده است. کره جنوبی اولین کشوری بود که این فناوری را مورد استفاده قرار داد و از نظر سطح پوشش جزء کشورهای پیش‌رو در جهان است (شرکت ویاوی سلوشنز[12]، 2020). شرکت کره‌ای سامسونگ یکی از تولیدکنندگان پیش‌رو در حوزه تجهیزات شبکه نسل پنجم است (والدک[13]، 2020) و شرکت‌های اپراتور شبکه تلفن همراه کره جنوبی تا حد زیادی قادر هستند شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم خود را با استفاده از تجهیزات ساخت این کشور توسعه دهند. دولت کره جنوبی امیدوار است با اجرای برنامه پیمان جدید دیجیتال، کره جنوبی کماکان در نسل پنجم شبکه مخابراتی پیش‌رو باقی بماند. بر اساس برنامه مذکور، دولت این کشور در قالب سومین متمم بودجه پیشنهادی خود برای سال 2020، برای ساخت زیرساخت‌های شبکه نسل پنجم و رایانش ابری برای کاربری‌های دولتی 50 میلیارد وون هزینه خواهد کرد. همچنین، 660 میلیارد وون دیگر را صرف تشویق همگرایی صنعتی[14] بین شبکه نسل پنجم و هوش مصنوعی خواهد نمود.

      در حالی که کره جنوبی جزء کشورها پیش‌رو در توسعه نسل پنجم ارتباطات است، در حوزه هوش مصنوعی از کشورهای پیش‌رو در این حوزه عقب افتاده است (استانگارونه[15]، 2020). در واقع، فعالیت‌های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی در کره جنوبی در مقایسه با کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا فاقد رقابت‌پذیری است. همچنین، این کشور در میان کشورهای برتر برای پژوهشگران هوش مصنوعی یا پژوهشگران در حال آموزش در این حوزه نیست (تارنمای اندیشکده ماکرو پولو[16]، 2020).[17] در نمونه‌ای دیگر، بر اساس گزارش آکسفورد اینسایتز[18]، کره جنوبی از نظر آمادگی دولت برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی در رتبه بیست و ششم قرار گرفته است (میلر و استیرلینگ، 2019).[19]

      در سال 2019، دولت کره جنوبی برای حمایت از توسعه هوش مصنوعی در این کشور از راهبرد ملی برای حوزه هوش مصنوعی[20] رونمایی کرد (دولت کره جنوبی، 2019). دولت کره قصد دارد تا سال 2030 اقتصاد این کشور را به سومین اقتصاد رقابت‌پذیر جهان تبدیل کند و بخش قابل ملاحظه‌ای از شکاف موجود بین این کشور و ایالات متحده آمریکا را کاهش دهد. در چهارچوب این راهبرد نیز طی 10 سال آینده برای پشتیبانی از توسعه صنایع نیمه‌رسانای هوش مصنوعی[21] 1 تریلیون وون هزینه خواهد شد (شین[22] و دیگران، 2020). همچنین، کره جنوبی در نظر دارد تا سال 2022 در زمینه تقویت ظرفیت‌های مربوط به پژوهش در حوزه هوش مصنوعی، از جمله توسعه شش مدرسه تحصیلات تکمیلی، 2.2 تریلیون وون سرمایه‌گذاری کند (کیهئون[23]، 2018). بخش خصوصی در کره جنوبی نیز نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند. برای نمونه، در ابتدای سال جاری، گروه موسوم به اِی‌آی وان تیم[24] (تیم متحد هوش مصنوعی)، که تحت زعامت شرکت کُر‌ییا تلکامینیوکیش[25] است، با هدف تجمیع منابع شرکتی و دانشگاهی در حوزه فناوری هوش مصنوعی و تقویت مهارت‌ها ایجاد شد (لیم و چو[26]، الف2020). خود کریا تلکامینیوکیش به تنهایی امیدوار است تا سال 2022، 1500 متخصص در حوزه هوش مصنوعی را تعلیم دهد (لیم و چو، ب2020). در واقع، پیمان جدید دیجیتال کره جنوبی با هدف تکمیل اقدامات مذکور از طریق حمایت از همگرایی صنعتی با هوش مصنوعی و ایجاد یک صندوق سرمایه خطرپذیر[27] هوش مصنوعی با سرمایه 1 تریلیون وون طراحی شده است (وزارت امور اقتصادی و مالی کره جنوبی ، 2020).

      کره جنوبی در حوزه کلان‌داده نیز با چالش مشابه‌ای روبرو است. اگرچه این کشور در میان کشورهای پیش‌رو در حوزه تولید داده‌های جدید قرار دارد، اما نتوانسته است به شکل کارا از داده‌های جمع‌آوری شده استفاده کند (چاکراورتی[28] و دیگران، 2019). برای نمونه، در شاخص مهارت‌های جهانی کورسرا[29] در سال 2020، این کشور در حوزه علم داده در رتبه چهل و ششم جهان قرار گرفته است (تارنمای کورسرا، 2020).[30] در چارچوب پیمان جدید دیجیتال، قرار است با ایجاد نوعی انباره داده[31] برای جمع‌آوری داده از منابع عمومی و خصوصی و سپس استاندارد کردن این داده‌ها به شکلی که بتوان آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، به موضوع استفاده‌پذیری داده‌ها پرداخته شود (وزارت امور اقتصادی و مالی کره جنوبی، 2020). بر اساس این برنامه، برای ایجاد 15 بن‌سازه[32] کلان‌داده جدید نیز 560 میلیارد وون اختصاص خواهد یافت.

      بر اساس سند منتشر شده توسط وزارت امور اقتصادی و مالی کره جنوبی (2020)، گسترش فراگیری (شمولیت) دیجیتال[33] یکی دیگر از محورهای پیمان جدید دیجیتال است. این محور شامل سرمایه‌گذاری به ارزش 110 میلیارد وون برای توسعه اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی و گسترش وای‌فای[34] در اماکن عمومی است. ذیل همین محور، 750 میلیارد وون نیز برای تشویق توسعه راهکارهای مرتبط با یادگیری از راه دور و دورکاری صرف می‌شود.

      در حالی که اغلب برنامه‌های محرک در اقصی نقاط جهان روی کمک به بنگاه‌ها برای جان سالم به در بردن از رکود ناشی از جهان‌گیری کووید-19 متمرکز شده‌اند، هدف از طراحی پیمان جدید کره جنوبی سرمایه‌گذاری روی ارتقای ظرفیت اقتصاد کره جنوبی در بلندمدت است. دولت کره جنوبی قصد دارد تا اواخر سال 2022، 13.4 تریلیون وون در چارچوب پیمان جدید دیجیتال سرمایه‌گذاری کند. با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های جدید مربوط به پیمان جدید سبز، انتظار بر این است که 550 هزار شغل جدید ایجاد شود. از این میان، 100 هزار شغل در حوزه‌های هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی نرم‌افزار ایجاد خواهد شد. به این ترتیب، هم اشتغال در کره جنوبی افزایش خواهد یافت و هم این کشور برای رقابت در عرصه اقتصاد دیجیتال بهتر آماده خواهد شد.


      نگارندگان: امیر عزیزی (دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران) و ریحانه لاریجانی (دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز)
      تهیه شده در گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی



      منابع
      1. Campbell, K., Cruz, L., Flanagan, B., Morelli, B., O'Neil, B., Teral, S., et al. (2019). The 5G Economy: How 5G Will Contribute to the Global Economy. IHS Markit.
      2. Chakravorti, B., Bhalla, A., & Chaturvedi, R. S. (2019, January 24). Which Countries Are Leading the Data Economy? Retrieved January 23, 2020, from Harvard Business Review: https://hbr.org/2019/01/which-countries-are-leading-the-data-economy
      3. Coursera. (n.d.). Global Skills Index. Retrieved November 23, 2020, from Coursera: https://www.coursera.org/gsi
      4. Kennedy, J. (2020). Big Data’s Economic Impact. Retrieved from Committee for Economic Development: https://www.ced.org/blog/entry/big-datas-economic-impact
      5. Kiheon, K. (2018, June 5). Korea AI, 1.8 years behind the US and overtaking China... the government catches up with 2.2 trillion won. Retrieved November 11, 2020, from Korea JoongAng Daily: https://news.joins.com/article/22625271
      6. Kim, J.-H., Ah-Reum An, J., & Jackie Oh, S. (2020, June 30). Emerging Covid-19 Success Story: South Korea Learned the Lessons of MERS. Retrieved November 9, 2020, from Exemplars in Global Health: https://www.exemplars.health/emerging-topics/epidemic-preparedness-and-response/covid-19/south-korea
      7. Lim, Y.-s., & Cho, J. (2020, January 5). KT sets out on internal training program to groom 1,500 AI specialists by 2022. Retrieved November 11, 2020, from Pulsenews: https://pulsenews.co.kr/view.php?sc=30800018&year=2020&no=577358
      8. Lim, Y.-s., & Cho, J. (2020, January 1). KT-led alliance for AI development adds more corporate big shots. Retrieved November 11, 2020, from Pulsenews: https://pulsenews.co.kr/view.php?sc=30800018&year=2020&no=559172
      9. MarcoPolo. (2020). The Global AI Talent Tracker. Retrieved November 11, 2020, from MarcoPolo: https://macropolo.org/digital-projects/the-global-ai-talent-tracker/
      10. Miller, H., & Stirling, R. (2019). Government Artificial Intelligence Readiness Index 2019. Retrieved November 11, 2020, from Oxford Insights: https://www.oxfordinsights.com/ai-readiness2019
      11. Ministry of Economy and Finance. (2020). Economic Policies, H2 2020. Ministry of Economy and Finance.
      12. Ministry of Economy and Finance. (2020). GOVERNMENT ANNOUNCES OVERVIEW OF KOREAN NEW DEAL. Ministry of Economy and Finance.
      13. Rao, A. S., & Verweij, G. (2017). Sizing the Prize: What's the Real Value of AI for Your Business and How Can You Capitalise? PricewaterhouseCoopers.
      14. Shin, C.-o., Hwang, S.-m., & Minu, K. (2020, May 6). S. Korea doubles down development of AI chips to cement chip leadership. Retrieved November 11, 2020, from Pulse News: https://pulsenews.co.kr/view.php?year=2020&no=462152
      15. Stangarone, T. (2020, June 25). South Korea's Digital New Deal. Retrieved November 1, 2020, from The Diplomat: https://thediplomat.com/2020/06/south-koreas-digital-new-deal/
      16. The Government of the Republic of Korea. (2019). National Strategy for Artificial Intelligence. The Government of the Republic of Korea.
      17. VIAVI Solutions. (2020). The State of 5G Deployments. VIAVI Solutions.
      18. Waldeck, Y. (2020, June 2). Market share of Samsung in the global 5G market as of the 3rd quarter of 2019. Retrieved November 11, 2020, from Statista: https://www.statista.com/statistics/1121539/samsung-5g-market-share/


      [1] June-Ho Kim
      [2] در این یادداشت، منظور از وون، وون کره جنوبی است. هر 10 هزار وون تقریباً معادل 9 دلار آمریکا است.
      [3] Ministry of Economy and Finance
      [4] Great Depression
      اصطلاح «پیمان جدید» به مجموعه‌ای از برنامه‌ها، پرژه‌های بخش عمومی، اصلاحات در قوانین و مقررات، به ویژه قوانین و مقررات حوزه مالی، اطلاق می‌شود که طی سال‌های 1933 تا 1939 توسط دولت فرانکلین روزولت در ایالات متحده آمریکا و در واکنش به رکود بزرگ اقتصادی سال‌های دهه‌ی 1930 در این کشور طراحی و اجرا شد.
      [5] Korean New Deal
      [6] Digital New Deal
      [7] Green New Deal
      [8] IHS Markit
      [9] Campbell
      [10] Rao and Verweij
      [11] Kennedy
      [12] Viavi Solutions
      [13] Waldeck
      [14] Industrial convergence
      [15] Stangarone
      [16] Macro Polo
      [17] بر اساس اطلاعات پروژه «ردگیری جهانی استعدادهای حوزه هوش مصنوعی» اندیشکده مارکوپولو، ایران مقصد 3 درصد از پژوهشگران سطح بالای حوزه هوش مصنوعی است و از این نظر، در جایگاهی بهتر از کره جنوبی قرار دارد.
      [18] Oxford Insights
      [19] در همین گزارش، ایران در رتبه 72 جهانی قرار گرفته است. رتبه ایران در بین کشورهای منطقه آسیا – اقیانوسیه نیز 18 بوده است.
      [20] National Strategy for Artificial Intelligence
      [21] AI semiconductor industry
      [22] Shin
      [23] Kiheon
      [24] AI One Team
      [25] Korea Telecommunications
      [26] Lim and Cho
      [27] Venture capital
      [28] Chakravorti
      [29] Coursera Global Skills Index
      [30] به دلیل فقدان اطلاعات، جایگاه ایران در رتبه‌بندی فوق مشخص نشده است.
      [31] Data dam
      [32] platform
      [33] Digital inclusiveness
      [34] WiFi
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir