• دیدار اعضای دفتر مطالعات اسلامی با آیت الله فرحانی

      دیدار اعضای دفتر مطالعات اسلامی با آیت الله فرحانی

      دیدار اعضای دفتر مطالعات اسلامی با آیت الله فرحانی

      اعضای دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، با آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، دیدار کردند.

      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، صبح امروز 21 مهر 1399 مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی با آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و تولیت مدرسه تخصصی فقه امیرالمؤمنین در دفتر ایشان دیدار کرد.


      «برگزاری دروس خارج فقه فضای مجازی نشان از اهمیت آن در حوزه علمیه است.»


      در این دیدار ابتدا حجت الاسلام حاج حسینی به تشریح فعالیت‌های دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دفتر ترویج مباحث نظریِ فضای مجازی در حوزه‌های علمیه است که طلاب و فضلای اندیشمند در این زمینه محافل علمی برگزار کنند و نسبت به مسائل فقهی فضای مجازی قلم بزنند.
      وی ادامه داد: در همین راستا با زحمات فضلا و پژوهشگران حوزه، تدوین نظام مسائل جامع فضای مجازی در حال تکمیل است و در این زمینه، هم در حوزه پژوهش‌های داخلی و هم بین المللی، وضعیت‌شناسی خوبی صورت گرفته است که مسیر را برای محققان و پژوهشگران برای رسیدن به رهیافت‌های جدید آماده می‌کند.
      مدیر دفتر مطالعات اسلامی با اشاره به افزایش دروس خارج فقه فضای مجازی در حوزه، خاطر نشان کرد: بحمدلله دروس خارج فقه فضای مجازی در حال افزایش است و برخی علمای مطرح حوزه به برگزاری دروس مباحث روز فضای مجازی نظیر رمزارزها مبادرت کرده‌اند. تصویب رشته درسی «دین و فضای مجازی» در حوزه نیر نشان از اهمیت و ضرورت این مطلب در میان مدیران ارجمند حوزه علمیه است.
      وی نقش حوزه و بزرگان حوزوی را در زمینه سیاست‌نگاری در عرصه‌های کلان حاکمیتی، نقشی بسیار پراهمیت دانست و گفت: با همکاری‌های خوبی که با مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفته است بسیاری از اسناد تصمیم‌ساز قبل از ابلاغ یا تصویب، توسط پژوهشگران و متخصصان حوزوی بررسی فقهی می‌شود تا مفاد آن با مباحث اسلامی مغایرتی نداشته باشد.


      رویکرد فقهی امام راحل(ره) با قرائت رهبر معظم انقلاب «فقه عمیق و اساسی با نگاه تحولی» است


      در ادامه آیت الله عبدالکریم فرحانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد دفتر مطالعات اسلامی برای ارتباط بیشتر با بدنه حوزه اظهار داشت: فقه حکومتی که از اجزا آن فقه فضای مجازی است، یکی از اموری است که باید بر اساس فقه جواهری و با الگویی که حضرت امام(ره) به جا گذاشته است بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
      وی ادامه داد: با جستجو در فرمایشات مقام معظم رهبری چند رویکرد در فقه وجود دارد؛ رویکرد «فقه متحجرانه»، رویکرد «فقه التقاطی و انحرافی»، رویکرد «فقه سطحی و غیر علمی» و رویکرد «فقه عمیق و اساسی با نگاه تحولی»؛ فقهی که حضرت امام(ره) به دنبال آن بود همین فقه تحول‌آفرین، همراه با حفظ روش فقه سنتی حوزه و به تعبیر خود ایشان «فقه جواهری» بود، فقهی که در متن اصول و قواعد حاکمیتی و کلان، تاثیرگذار باشد.
      آیت الله فرحانی با اشاره به قرائت‌های متعدد از فقه امام خمینی(ره)، قرائت رهبر معظم انقلاب از فقه ایشان را بهترین روش خواند و افزود: رهبر معظم انقلاب به دنبال تولید فکر در این زمینه است؛ فکری منبعث از نگاه فلسفی اسلامی به مسائل جامعه که برخاسته از منابع اصیل و بومی است و به همین جهت تولید فکر را دشوارتر از تولید علم می‌دانند. تولید علم هم غیر از تبحر علمی در مسائل است چرا که تبحر علمی پمپاژ اطلاعات غربی‌ها و مقدمه‌ای است برای اینکه خود ما بر اساس فکر اصیلی که تولید کرده‌ایم به رهیافت‌های جدید علمی برسیم.
      وی در انتها ضمن استقبال از تداوم همکاری‌ها در زمینه مطالعات اسلامی فضای مجازی بر ایجاد کارگروه‌هایی در این زمینه تأکید و خاطر نشان کرد: اساس ایجاد مرکز تخصصی فقهی امیرالمؤمنین، بررسی فقه حکومتی امام راحل(ره) با قرائت رهبر معظم انقلاب است که باید به مباحث فقهی(فقه اصغر)، اصولی(فقه اوسط) و فلسفی(فقه اکبر) در این زمینه به طور ویژه پرداخت.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir