تاریخ خبر: ۱۳۹۹/۰۷/۱۰زمان خبر: ۱۵:۰۳تعداد بازدید: ۲۲۷ کتاب «دین دیجیتال» منتشر شد
کتاب «دین دیجیتال»، ترجمه مریم هاشمپور صادقیان و مجید موحد از سوی انتشارات طرح نو در ۳۱۲ صفحه منتشر و روانه بازار شد.
منظور نویسنده از دین دیجیتال، در این کتاب، استفاده ابزارها و روشهای دیجیتال در ارائه و ارتباط دینداران با یکدیگر یا به تعبیر دیگر، به خدمت گرفتن ابزار و فناوریهای نوین توسط افراد و به منظور دریافت برداشتهای دینی خودشان، است.
کتاب در دو بخش اصلی نگاشته شده است که هر کدام از این بخشها مقالاتی درباره موضوعات مطرحشده را در بر میگیرند. بخش اول کتاب، بیشتر به رویکردهای نظری در مطالعه دین دیجیتال میپردازد و شامل 5 عنوان مقاله میشود. این در حالی است که بخش دوم، رویکردهای شناختی در مطالعه دین دیجیتال را بررسی کرده و این بخش نیز از پنج مقاله با موضوعات مرتبط تشکیل شده است
.
بخش اول به مروری کوتاه بر نظریات این حوزه میپردازد و در مجموع پنج نظریه «جبرگرایی فناورانه»، «رسانهای شدن»، «میانجیگری معنا»، «میانجیگری صور مقدس» و «شکلگیری دین- اجتماعی فناوری» را معرفی و ارائه میکند و بخش دوم به جنبههای روششناختی مطالعات حوزه دین و رسانههای نوین میپردازد.
در پشت جلد این کتاب نیز آمده است: «ظهور رسانههای نوین نه تنها بستری جدید در ارتباط میان افراد به وجود آورده، بلکه در سطحی گسترده، نهادهای اجتماعی از جمله دین را به شدت تحت تأثیر و دگرگونی قرار داده است. حضور دین در فضای رسانههای دیجیتال، مفهوم بسیار تازهای از نهاد دین برساخته است.»
تهیه شده در گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی
اخبار مرتبط