• بایدها و نبایدهای طراحی روبات‌های مراقبتی

      بایدها و نبایدهای طراحی روبات‌های مراقبتی

      بایدها و نبایدهای طراحی روبات‌های مراقبتی

      علی‌رغم سیاق پیچیده و حساسی که این روبات‌ها در آن به خدمت گرفته می‌شوند، درباره این روبات‌ها به قدر کافی تأمل اخلاقی صورت نگرفته است تا از آسیب‌هایی که استفاده از این روبات‌ها می‌تواند به کرامت انسانی بیماران بزند، پیشگیری شود. اخلاق مراقبت، یکی از نظریات اخلاقی است که می‌تواند چارچوبی را برای تحلیل مخاطرات و مزایای این روبات‌ها در اختیار ما قرار دهد.

      روبات­های مراقبتی دسته­ای از روبات­ها هستند که برای کمک و مراقبت از افراد بیمار، معلول و آسیب­پذیر طراحی می­شوند. اخیراً در بسیاری از فعالیت­های مراقبتی روزمره مانند جابجا کردن بیمار، حمام کردن او، غذا دادن به او و ... روبات­های مراقبتی مورد استفاده قرار می­گیرند و در بسیاری از کشورها روبات­های مراقبتی به عضوی از رابطه میان بیمار و پزشک/پرستار تبدیل شده­اند. چرا که به گزارش سازمان بهداشت جهانی، با کاهش تعداد افراد توانمند و نیروی کار جوان برای مراقبت از جمعیتی که رو به سالمند شدن پیش می­رود، مواجه هستیم (WHO, 2010). طراحی این روبات­ها با توجه به سیاق خاصی که قرار است در آن به کار روند انجام می­گیرد.
      علی­رغم سیاق پیچیده و حساسی که این روبات­ها در آن به خدمت گرفته می­شوند، درباره این روبات­ها به قدر کافی تأمل اخلاقی صورت نگرفته است تا از آسیب­هایی که استفاده از این روبات­ها می­تواند به کرامت انسانی بیماران بزند، پیشگیری شود. اخلاق مراقبت، یکی از نظریات اخلاقی­ای است که می­تواند چارچوبی را برای تحلیل مخاطرات و مزایای این روبات­ها در اختیار ما قرار دهد.
      ایمی واینزبرگ یکی از اخلاق­دانانی است که پیرامون چالش­های اخلاقی این روبات­ها مطالعه کرده است. او معتقد است که نظریه «طراحی حساس به ارزش» چارچوب مناسبی برای طراحی روبات­های مراقبتی است. چرا که هم ارزش­باری فناوری را به رسمیت می­شناسد و هم ابزارهایی را در اختیار ما قرار می­دهد تا بتوانیم تحلیل کنیم که طراحی­های فعلی چه تأثیراتی را روی ارزش­های اخلاقی در آینده خواهند گذاشت. روبات­های مراقبتی یکی از انواع فناوری­هایی هستند که می­توانند در ارتقاء ارزش مراقبت در حوزه مراقبت سلامت مساهمت کنند.
      واینزبرگ (2013)، معتقد است که طراحی حساس به ارزش نیازمند بصیرت­های اخلاقی جدیدی است و اخلاق مراقبت می­تواند منبع خوبی برای این بصیرت­ها باشد. مراقبت مفهومی است که از زمان یونان باستان مورد بحث بوده و همه ما تصوری از مفهوم مراقبت را در ذهن خود داریم. ما با مراقبت از دیگری، به او ارزش می­دهیم و سعی در برآوردن نیازهای او داریم. به باور جوآن ترونتو (1993)، نظریه­پرداز برجسته اخلاق مراقبت، ما هنگامی که از کسی مراقبت می­کنیم، هم نوعی دغدغه و نگرانی را نسبت به او حس می­کنیم و هم مهارت­هایی را برای انجام عمل مراقبت از او به کار می­بندیم. در ادبیات اخلاق مراقبت، چهار ارزش هستند که ذیل ارزش کلی­تر مراقبت قرار می­گیرند و تحقق آنها می­تواند به شکل­گیری یک کارورزی مراقبت منجر شود:
      • توجه[1]: مراقبت­گر باید تشخیص دهد که مراقبت­شونده چه نیازهایی دارد.
      • مسئولیت[2]: مراقبت­گر باید بتواند مسئولیت رفع نیازهای مراقبت­شونده را بر عهده بگیرد.
      • کفایت[3]: مراقبت­گر باید کفایت و مهارت لازم را برای انجام اعمال مناسب در جهت رفع نیازهای مراقبت­شونده داشته باشد.
      • عمل متقابل[4]: مراقبت­شونده باید درباره تغییراتی که در وضعیت خود می­بیند به مراقبت­گر بازخورد دهد و مراقبت این تغییرات را شناسایی کند تا بر اساس آن رویکرد خود را اصلاح کند.
      برای اینکه بتوانیم روبات مراقبتی را به درستی طراحی کنیم، باید ارزش­هایی از جمله امنیت بیمار، رضایت او، علاقه­مندی او به مراقبت، کرامت انسانی او و رفاه فیزیکی و روانی او را در طراحی روبات مراقبتی جای­دهی کنیم. تحقق چنین ارزش­هایی توسط روبات مراقبتی مستلزم این است که فهم سیاقمندی از خصوصیات فردی بیمار و نوعی مراقبتی که او بر حسب نوع بیماریش نیاز دارد را داشته باشیم. نیازهای بیمار اموری پیچیده و پویا هستند و به مثابه راهبر اصلی طراحان روبات­های مراقبتی عمل می­کنند. فهم سیاق و نیازهای بیمار ما را هدایت می­کند تا دریابیم که چگونه مراقبت از بیمار را به زبان ویژگی­های تکنیکی برای روبات ترجمه کنیم و رفتارها و امکانات آن را متناسب با شرایط و نیازهای بیمار تنظیم کنیم.
      برای مثال، عمل لمس کردن نشانگر ارزش­هایی مانند احترام، اعتماد و صمیمیت است و تعبیه کردن چنین امکانی در روبات مراقبتی می­تواند تا حدی به شکل­گیری رابطه­ای مراقبتی میان روبات و بیمار کمک کند. ارزش­هایی مانند همدلی، احترام و اعتماد در روابط درمانی بسیار مهم و ضروری هستند و فناوری­هایی مانند روبات­های مراقبتی نباید به گونه­ای طراحی شوند که تحقق این ارزش­ها را مختل و کرامت انسانی بیمار را مخدوش کنند.
      به عقیده واینزبرگ در طراحی هر نوعی از روبات مراقبتی باید پنج مؤلفه را در نظر گرفت:
      1. سیاق: ابتدا باید شناسایی کنیم که روبات بناست در چه بستری به کار گرفته شود؛ اعم از خانه، بیمارستان، بستر فرهنگی، اعتقادات و ....
      2. کارورزی: روبات مراقبتی برای چه منظوری قرار است طراحی شود: حمل بیمار، حمل دارو، ارتباط شخصی، حمام بردن و ....
      3. عامل[5]­های درگیر: چه عامل­­هایی در کارورزی درگیر هستند و چه نسبتی با یکدیگر دارند؛ اعم از عامل­های انسانی و غیر انسانی. نقش­ها و مسئولیت­های هر یک چیست و با ورود روبات، مسئولیت­ها چگونه تغییر می­کنند.
      4. نوع روبات: روبات­ها را بر حسب نوع کاربردی که دارند یا میزان تعاملی که با انسان­ها برقرار می­کنند به انواع مختلفی دسته­بندی می­کنند از جمله روبات­های صنعتی، نظامی، خدماتی، شخصی و .... اما بهتر است روبات­های مراقبتی را در این سه دسته قرار دهیم:
        • روبات­های توانمندساز[6]
        • روبات­های جایگزین[7]
        • روبات­های کمکی[8]
      5. بروز مؤلفه­های اخلاقی: ارزش­های اخلاقی مختلف باید بر حسب سیاق مورد نظر اولویت­بندی و تفسیر شوند.
      برای روشن شدن اهمیت مؤلفه­های پیش­گفته مثالی را مطرح می­کنیم. فرض کنید با بیماری مواجه هستیم که برای بلند شدن از تخت نیاز به کمک دارد. واضح است که انجام چنین عملی برای پرستار مخاطراتی دارد. اگر پرستار از وسیله­ای مانند بالابر برای جابجایی بیمار استفاده کند، ممکن است حواس او به بالابر متوجه شود و تماس فیزیکی و چشمی میان بیمار و پرستار از بین برود. در حالی که می­دانیم برای شکل­گیری رابطه­ای مراقبتی میان این دو، عواملی از این دست لازم­اند تا رابطه­ای مبتنی بر اعتماد و احترام به کرامت انسانی شکل بگیرد. بنابراین، جابجایی بیمار را نمی­توان به یک جابجایی فیزیکیِ صرف تقلیل داد و لازم است که ارزش­های دیگری نیز طی این کارورزی محقق شوند. پرستار باید متوجه واکنش­های بیمار باشد و فعالیت­هایی مانند تماس چشمی با او برقرار کند تا بیمار، که در حال انجام فعالیتی است که در آن احساس آسیب­پذیری می­کند، بتواند به پرستار اعتماد کند و از نگرانیش کاسته شود.
      بنابراین، مهندسین و طراحانی که قصد ساختن روبات­های مراقبتی را دارند، باید چشم­اندازی کل­گرایانه به ماجرا داشته باشند، چرا که عمل مراقبت را نمی­توان به یک عمل فیزیکی و تکنیکی صرف تقلیل داد. مراقبت­گری از بیمار کارورزی بسیار حساسی است که مستلزم احترام به کرامت انسانی بیمار در دوره­ای از زندگی اوست که بسیار آسیب­پذیر و شکننده است. به همین دلیل است که مباحثات اخلاقی در طراحی روبات­های مراقبتی، پیش­بینی مخاطرات احتمالی این روبات­ها و اندیشیدن در باب بهترین و اخلاقی­ترین شیوه برای طراحی آنها ضروری به نظر می­رسد.

      نگارنده: سعیده بابایی (دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی)
      تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی



      منابع

      • Tronto, J. C. (1993). Moral Boundaries: A Political Argument for an Ethic of Care. New York, NY: Routledge.
      • Van Wynsberghe, Aimee. “Designing robots for care: care centered value sensitive design.” Science and Engineerin Ethics (2013) 19: 407-433.
      • WHO. (2010). Health topics: Ageing. Available from: http://www.who.int/topics/ageing/en/.


      [1] attentiveness
      [2] responsibility
      [3] competency
      [4] reciprocity
      [5] agent
      [6] enabling
      [7] replacement
      [8] assistive
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir