علیرغم سیاق پیچیده و حساسی که این روباتها در آن به خدمت گرفته میشوند، درباره این روباتها به قدر کافی تأمل اخلاقی صورت نگرفته است تا از آسیبهایی که استفاده از این روباتها میتواند به کرامت انسانی بیماران بزند، پیشگیری شود. اخلاق مراقبت، یکی از نظریات اخلاقی است که میتواند چارچوبی را برای تحلیل مخاطرات و مزایای این روباتها در اختیار ما قرار دهد.
روباتهای مراقبتی دستهای از روباتها هستند که برای کمک و مراقبت از افراد بیمار، معلول و آسیبپذیر طراحی میشوند. اخیراً در بسیاری از فعالیتهای مراقبتی روزمره مانند جابجا کردن بیمار، حمام کردن او، غذا دادن به او و ... روباتهای مراقبتی مورد استفاده قرار میگیرند و در بسیاری از کشورها روباتهای مراقبتی به عضوی از رابطه میان بیمار و پزشک/پرستار تبدیل شدهاند. چرا که به گزارش سازمان بهداشت جهانی، با کاهش تعداد افراد توانمند و نیروی کار جوان برای مراقبت از جمعیتی که رو به سالمند شدن پیش میرود، مواجه هستیم (
WHO, 2010). طراحی این روباتها با توجه به سیاق خاصی که قرار است در آن به کار روند انجام میگیرد.
علیرغم سیاق پیچیده و حساسی که این روباتها در آن به خدمت گرفته میشوند، درباره این روباتها به قدر کافی تأمل اخلاقی صورت نگرفته است تا از آسیبهایی که استفاده از این روباتها میتواند به کرامت انسانی بیماران بزند، پیشگیری شود. اخلاق مراقبت، یکی از نظریات اخلاقیای است که میتواند چارچوبی را برای تحلیل مخاطرات و مزایای این روباتها در اختیار ما قرار دهد.
ایمی واینزبرگ یکی از اخلاقدانانی است که پیرامون چالشهای اخلاقی این روباتها مطالعه کرده است. او معتقد است که نظریه «طراحی حساس به ارزش» چارچوب مناسبی برای طراحی روباتهای مراقبتی است. چرا که هم ارزشباری فناوری را به رسمیت میشناسد و هم ابزارهایی را در اختیار ما قرار میدهد تا بتوانیم تحلیل کنیم که طراحیهای فعلی چه تأثیراتی را روی ارزشهای اخلاقی در آینده خواهند گذاشت. روباتهای مراقبتی یکی از انواع فناوریهایی هستند که میتوانند در ارتقاء ارزش مراقبت در حوزه مراقبت سلامت مساهمت کنند.
واینزبرگ (2013)، معتقد است که طراحی حساس به ارزش نیازمند بصیرتهای اخلاقی جدیدی است و اخلاق مراقبت میتواند منبع خوبی برای این بصیرتها باشد. مراقبت مفهومی است که از زمان یونان باستان مورد بحث بوده و همه ما تصوری از مفهوم مراقبت را در ذهن خود داریم. ما با مراقبت از دیگری، به او ارزش میدهیم و سعی در برآوردن نیازهای او داریم. به باور جوآن ترونتو (1993)، نظریهپرداز برجسته اخلاق مراقبت، ما هنگامی که از کسی مراقبت میکنیم، هم نوعی دغدغه و نگرانی را نسبت به او حس میکنیم و هم مهارتهایی را برای انجام عمل مراقبت از او به کار میبندیم. در ادبیات اخلاق مراقبت، چهار ارزش هستند که ذیل ارزش کلیتر مراقبت قرار میگیرند و تحقق آنها میتواند به شکلگیری یک کارورزی مراقبت منجر شود:
- توجه[1]: مراقبتگر باید تشخیص دهد که مراقبتشونده چه نیازهایی دارد.
- مسئولیت[2]: مراقبتگر باید بتواند مسئولیت رفع نیازهای مراقبتشونده را بر عهده بگیرد.
- کفایت[3]: مراقبتگر باید کفایت و مهارت لازم را برای انجام اعمال مناسب در جهت رفع نیازهای مراقبتشونده داشته باشد.
- عمل متقابل[4]: مراقبتشونده باید درباره تغییراتی که در وضعیت خود میبیند به مراقبتگر بازخورد دهد و مراقبت این تغییرات را شناسایی کند تا بر اساس آن رویکرد خود را اصلاح کند.
برای اینکه بتوانیم روبات مراقبتی را به درستی طراحی کنیم، باید ارزشهایی از جمله امنیت بیمار، رضایت او، علاقهمندی او به مراقبت، کرامت انسانی او و رفاه فیزیکی و روانی او را در طراحی روبات مراقبتی جایدهی کنیم. تحقق چنین ارزشهایی توسط روبات مراقبتی مستلزم این است که فهم سیاقمندی از خصوصیات فردی بیمار و نوعی مراقبتی که او بر حسب نوع بیماریش نیاز دارد را داشته باشیم. نیازهای بیمار اموری پیچیده و پویا هستند و به مثابه راهبر اصلی طراحان روباتهای مراقبتی عمل میکنند. فهم سیاق و نیازهای بیمار ما را هدایت میکند تا دریابیم که چگونه مراقبت از بیمار را به زبان ویژگیهای تکنیکی برای روبات ترجمه کنیم و رفتارها و امکانات آن را متناسب با شرایط و نیازهای بیمار تنظیم کنیم.
برای مثال، عمل لمس کردن نشانگر ارزشهایی مانند احترام، اعتماد و صمیمیت است و تعبیه کردن چنین امکانی در روبات مراقبتی میتواند تا حدی به شکلگیری رابطهای مراقبتی میان روبات و بیمار کمک کند. ارزشهایی مانند همدلی، احترام و اعتماد در روابط درمانی بسیار مهم و ضروری هستند و فناوریهایی مانند روباتهای مراقبتی نباید به گونهای طراحی شوند که تحقق این ارزشها را مختل و کرامت انسانی بیمار را مخدوش کنند.
به عقیده واینزبرگ در طراحی هر نوعی از روبات مراقبتی باید پنج مؤلفه را در نظر گرفت:
- سیاق: ابتدا باید شناسایی کنیم که روبات بناست در چه بستری به کار گرفته شود؛ اعم از خانه، بیمارستان، بستر فرهنگی، اعتقادات و ....
- کارورزی: روبات مراقبتی برای چه منظوری قرار است طراحی شود: حمل بیمار، حمل دارو، ارتباط شخصی، حمام بردن و ....
- عامل[5]های درگیر: چه عاملهایی در کارورزی درگیر هستند و چه نسبتی با یکدیگر دارند؛ اعم از عاملهای انسانی و غیر انسانی. نقشها و مسئولیتهای هر یک چیست و با ورود روبات، مسئولیتها چگونه تغییر میکنند.
- نوع روبات: روباتها را بر حسب نوع کاربردی که دارند یا میزان تعاملی که با انسانها برقرار میکنند به انواع مختلفی دستهبندی میکنند از جمله روباتهای صنعتی، نظامی، خدماتی، شخصی و .... اما بهتر است روباتهای مراقبتی را در این سه دسته قرار دهیم:
- روباتهای توانمندساز[6]
- روباتهای جایگزین[7]
- روباتهای کمکی[8]
- بروز مؤلفههای اخلاقی: ارزشهای اخلاقی مختلف باید بر حسب سیاق مورد نظر اولویتبندی و تفسیر شوند.
برای روشن شدن اهمیت مؤلفههای پیشگفته مثالی را مطرح میکنیم. فرض کنید با بیماری مواجه هستیم که برای بلند شدن از تخت نیاز به کمک دارد. واضح است که انجام چنین عملی برای پرستار مخاطراتی دارد. اگر پرستار از وسیلهای مانند بالابر برای جابجایی بیمار استفاده کند، ممکن است حواس او به بالابر متوجه شود و تماس فیزیکی و چشمی میان بیمار و پرستار از بین برود. در حالی که میدانیم برای شکلگیری رابطهای مراقبتی میان این دو، عواملی از این دست لازماند تا رابطهای مبتنی بر اعتماد و احترام به کرامت انسانی شکل بگیرد. بنابراین، جابجایی بیمار را نمیتوان به یک جابجایی فیزیکیِ صرف تقلیل داد و لازم است که ارزشهای دیگری نیز طی این کارورزی محقق شوند. پرستار باید متوجه واکنشهای بیمار باشد و فعالیتهایی مانند تماس چشمی با او برقرار کند تا بیمار، که در حال انجام فعالیتی است که در آن احساس آسیبپذیری میکند، بتواند به پرستار اعتماد کند و از نگرانیش کاسته شود.
بنابراین، مهندسین و طراحانی که قصد ساختن روباتهای مراقبتی را دارند، باید چشماندازی کلگرایانه به ماجرا داشته باشند، چرا که عمل مراقبت را نمیتوان به یک عمل فیزیکی و تکنیکی صرف تقلیل داد. مراقبتگری از بیمار کارورزی بسیار حساسی است که مستلزم احترام به کرامت انسانی بیمار در دورهای از زندگی اوست که بسیار آسیبپذیر و شکننده است. به همین دلیل است که مباحثات اخلاقی در طراحی روباتهای مراقبتی، پیشبینی مخاطرات احتمالی این روباتها و اندیشیدن در باب بهترین و اخلاقیترین شیوه برای طراحی آنها ضروری به نظر میرسد.
نگارنده: سعیده بابایی (دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی)
تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
منابع
- Tronto, J. C. (1993). Moral Boundaries: A Political Argument for an Ethic of Care. New York, NY: Routledge.
- Van Wynsberghe, Aimee. “Designing robots for care: care centered value sensitive design.” Science and Engineerin Ethics (2013) 19: 407-433.
- WHO. (2010). Health topics: Ageing. Available from: http://www.who.int/topics/ageing/en/.