• اقتصاد دیجیتال؛ مرز میان مرگ و زندگی کسب‌وکارها

      اقتصاد دیجیتال؛ مرز میان مرگ و زندگی کسب‌وکارها

      اقتصاد دیجیتال؛ مرز میان مرگ و زندگی کسب‌وکارها

      بسیاری از شرکت‌ها به کمک اقتصاد دیجیتال، از مرحله ای که صرفا در آن زنده مانده بودند به مرحله ی رشد و شکوفایی و پیشرفت رسیدند.

      همه گیریِ جهانیِ کووید ۱۹ بدون شک از بزرگترین معضلاتِ زندگیِ بشر است اما این بیماری بطورِ خاص چالش های اقتصادی زیادی را به وجود آورده و سبب ایجاد خلل های بسیاری در ساختارِ تجارت و بحرانی شدنِ زیرساخت های دولتی در سراسر جهان شده است.
      کارشناسانی که در وبینار[1] اخیر اف‌آی‌تی‌سی[2] با عنوان رهبری اقتصاد دیجیتال حضور پیدا کردند، راه حل‌هایی برای افزایش رشد در دوره‌ی وجودِ بیماری کووید ۱۹ ارائه دادند. کارشناسانی که هریک از بخش های مختلف اقتصادی برای این وبینار انتخاب شده بودند، تاکید کردند که صاحبان مشاغل به منظور پیشرو بودن در فضای رقابتی، باید به دنبال راه هایی باشند که نه تنها ابزارهای تکنولوژیکی که در اختیارشان هست را بهینه کنند، بلکه باید بتوانند تمامیِ منابع موجود را هم بهینه سازی کنند.
      به عنوان مثال، «فاتوماتا کوکر[3]» رئیس هیت مدیره اوراق بهادار غرب آفریقا[4]، با توجه به ظهور هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و اینترنتِ اشیا[5]، صاحبان مشاغل در نیجریه را موظف کرده تا به منظور رشد کسب و کارِشان، خود را با استفاده از این فناوری ها با زمانها و شرایطِ سخت و بحرانی سازگار کنند. به گفته وی، سازمانهایی که قصدِ رشدِ ماندگار و رقابت در این شرایط را دارند باید از این ابزارها که طیِ مسیر و سادگی و سهولتِ رقابت را تضمین میکنند استفاده کنند.
      وی گفت:
      «صاحبان مشاغل همزمان که فرآیندهای سازمانِ خود و اولویت هایش را منظم می کنند، باید این را هم بررسی کنند که سازمان در چه مرحله ای از آمادگی قرار گرفته است؟ چه کمبودها و نقص هایی در این روندها وجود دارد؟ و چگونه می توان این نقص ها را برطرف کرد؟ پاسخ به این سوالات مشخص خواهد کرد که آیا آنها در حال سازگار شدن با شرایط جدید هستند یا جبراً به مرور مختل خواهند شد.»
      بنیانگذار و مدیرعامل شرکت بلوچیپ تکنولوژی[6] ، کاظم توگارد، در این وبینار، طی سخنرانی خود با عنوان: تاثیرات فناوری دیجیتال در آینده سازمان ها، این تاثیرات را به معنای «تغییر و تحولاتی دانست که هنگامی رخ می دهند که فناوری دیجیتال و مدل های تجاری جدید بر ارزش کالاها و خدمات موجود تاثیر بگذارند.
      وی گفت:
      «یک نکته مهم برای سازمان ها این است که از دیدگاه رادیکالی که خواهان دگرگونی و انقلابِ بنیادین و اقدامات تند و سخت در این راستا است دوری کنند؛ زیرا در این صورت تمام ساختارها به طور کامل تخریب خواهند شد. برای رهبران و مدیران تجاری نکته ای که اهمیت دارد این است که ساختار سازمان ها را به گونه ای و تا اندازه ای بازسازی کنند که این بازسازی بتواند از حرکت آنها در جهت سازگاری سریعتر با تکنولوژی ها پشتیبانی کند.»
      در ادامه مدیر عامل شرکت منابع نرم افزاری آینده، کمدلیم بژو[7]، در مورد لزوم پیشرفتِ تفکر کارآفرینان، توضیح داد که:
      «شرکت ها باید مشتاقانه از فناوری و اتوماسیون به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک بهره ببرند و از داده ها و نگرش های جدید برای ایجاد ارزش افزوده استفاده کنند.»
      او گفت:
      «مشاغلی که می خواهند در این دوره زنده بمانند باید انعطاف پذیر باشند و توانایی انطباق سریع و هدایت خود در یک مسیر جدید را داشته باشند. آنها باید بوروکراسی را به حداقل برسانند و با قوی تر ساختن خود به نوعی مردم را توانمند کنند. این مشاغل باید فرهنگی را ایجاد کنند که کارآفرینان را تشویق به نوآوری و ایجاد حاکمیتی کند که در آن قادر به تصمیم گیریِ سریعتر باشند. آنها باید با دیگران در اکوسیستمِ خودشان همکاری کنند تا قابلیت های دیجیتالی جدیدی بدست آورند و مشتریان را در روند پیشرفتِ خود درگیر نگه دارند.»
      مدیر عامل اف‌آی‌تی‌سی خانم چیزر مالیزا هم شرح داد که "کارآفرینان برای اینکه در عرصه رقابت پیشتاز باشند باید به دنبال راه هایی باشند که نه فقط فناوری هایی که در اختیارشان هست، بلکه تمام منابع موجود را بهینه کنند ". طبق گفته وی:
      «این سمینار برای حل شکاف های علمی و با تمرکز به پاسخ به این مسئله که "مشاغل چه طور می توانند از مرحله ای که صرفا در آن زنده مانده بودند به مرحله ی رشد و شکوفایی و پیشرفت برسند؟" برگزار شده.»
      وی گفت:
      «رهبران در یک وضعیت اقتصادی مانند آنچه که ما اکنون با آن روبرو هستیم، باید بسیار چابک و دیجیتالی باشند تا بتوانند عملیات و فرآیندهای خود را بازسازی کنند و روش های جدیدی را به کار گیرند که نه تنها موقعیت سازمان خود را در وضعیت عادی و نرمال نگه دارند بلکه زمینه های رشد و شکوفایی آن را نیز فرآهم آورند.»
      وی خاطر نشان کرد:
      «شرکت هایی که خود را با زمان ها و شرایطِ مختلف تطبیق می دهند، کارایی و بهره وری‌شان افزایش می یابد، تصمیم گیری های بهتر و سریعتری می کنند، نوآوری میکنند و خدمات جدید ارائه می دهند، سبب ایجاد تجربه بهتر در مشتری و بهبود تعاملات ذینفعان می شوند و از همه مهمتر فضایی را به وجود می آورند که کارمندان بتوانند آزادانه روی فعالیت هایی که ارزش افزوده به همراه دارند تمرکز کنند.»
      درباره اف‌آی‌تی‌سی می‌توان اشاره کرد که این موسسه در سال 1981 تأسیس و به‌عنوان یک سازمان غیردولتی با ضمانت ایجاد ظرفیت و قطب دانش برای بخش خدمات مالی نیجریه تأسیس شده است. اعضای این مؤسسات عضو کمیته بانکداران نیجریه، متشکل از بانک مرکزی نیجریه، شرکت بیمه سپرده‌گذاری نیجریه و کلیه بانک‌های دارای مجوز در نیجریه هستند.

      مترجم: راهله حزب الهی (کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌های اقتصادی)
      تهیه شده در گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی

      لینک منبع



      [1] وبینار مخصوص اصطلاحِ web Based seminar است که به معنی سمینارِ بر پایه‌ی وب است. وبینارها در چارچوب نرم‌افزارهای کامپیوتریِ ارتباط‌جمعی برگزار می‌شود.
      [2] FITC
      [3] Fatumata Coker
      [4] Afrinvest
      [5] مثلاً اینترنتِ وسایلِ آشپزخانه
      [6] Bluechip Technology
      [7] Nkemdilim Begho
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir