تاثیر بیماری COVID-19 بر روی روش های آموزش بر کسی پوشیده نیست. تصمیم والدین برای فرستادن فرزندان به کلاس های درس و یا نگهداشتن آن ها در خانه و آموزش از راه دور در هر دو حالت برای آموزش آن ها چالش هایی را ایجاد می کند.
اما آنچه که اکثر والدین و دانش آموزان ممکن است به آن بی توجه باشند، تصمیمات و فعالیت هایی است که کارکنان مدرسه و معلمان در طول تابستان انجام داده اند تا به بهترین شکل آماده برگزاری سال تحصیلی شوند.روزنامه
The Cross Timbers با برخی از آنها در این باره گفتگو کرده است که چه برنامه هایی را اتخاذ کرده اند، چگونه برنامه های خود را اجرا می کنند و چگونه سعی می کنند به عوامل ناشناخته و پیش بینی نشده غلبه کنند. نتایج کلی به دست آمده نشان از اهمیت تفکر خلاقانه و راه های نو دارد که در مبارزه با این دشمن نامرئی بهترین نتایج را کسب کنند.
تفاوت لجستیکی میان مناطق
مدیران مدارس چندین ماه را پس از تعطیلی مدارس در بهار به بحث و تبادل نظر برای مقابله با این شرایط اختصاص دادند. همچنین آن ها به توصیه ها و دستور عمل های ستاد مرکزی کنترل بیماری، سازمان آموزش ایالت تگزاس و مقامات ایالتی در این زمینه عمل کرده اند. اما در نهایت، این مسئولیت بر عهده مدیران مدارس و معلمان بود که چه روشی را برای مقابله با این مشکل اتخاذ کنند. به عنوان مثال
Lewisville ISD و
Argyle ISD دو رویکرد متفاوت را دنبال کردند هر دوی این مدارس آموزش مجازی و آنلاین را برای دانش آموزان فراهم کردند اما
Lewisville ISD علاوه بر این امکان برگزاری محدود کلاس هایی که امکان برگزاری آنلاین نداشتند را نیز در زمان هایی خاص برای دانش آموزان فراهم کرد.
آن ها همچنین برنامه زمانی و روش برگزاری جلسات کلاسی را در هر دو روش برای والدین و دانش آموزان تشریح کردند و برخی از معلمان و مشاوران مدارس جلساتی را در چت لایو فیسبوک با والدین در باره چالش های پیش رو در هر روش و اهداف مدنظر برگزار کرده تا والدین برای تصمیم گیری دید بهتری پیدا کنند. همچنین به طور مرتب این جلسات را در طول این دوره ادامه داده تا با مشکلات و چالش های پیش بینی نشده و نحوه بهتر شدن فرآیند آموزش بحث و تبادل نظر داشته باشند.
برای کلاس های محدود حضوری اقدامات بهداشتی شامل پوشیدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی مانند افزایش فاصله میزها و قرار دادن مانع های پلاستیکی میان دانش آموزان، ضدعفونی مرتب کلاس ها و قرار دادن مایع ضدعفونی به مقدار فراوان برای دانش آموزان از جمله این اقدامات بود.
در هر منطقه با توجه به انتخاب والدین و مدارس، تعداد معلمان مورد نیاز مشخص شده و در صورت کمبود نیرو برای جذب معلمان در این مناطق اقدام شد.
اهمیت تکنولوژی، آزمون و خطا و تمرین
هرگز در تاریخ آموزش، با رشد آموزش مجازی، تکنولوژی تا این حد اهمیت نداشته است. بزرگترین عامل در این روش آن است که دانش آموزان در خانه های خود به اینترنت و کامپیوتر در دسترسی داشته باشند.
فلاور ماوند، معلم ریاضی مدرسه
Lewisville می گوید: " اولین اقدام ما تماس با دانش آموزان و اطمینان یافتن از سلامتی آنان بود. سپس از آن ها درباره دسترسیشان به تکنولوژی، داشتن وایفای و کامپیوتر پرسیدیم و اگر آن ها از دسترسی مناسب به تکنولوژی برخوردار نبودند، راه حل های ارزان و کم هزینه را برایشان پیشنهاد میدادیم. شاید این مشکل را کامل برطرف نکند اما ما را در مسیر حل آن قرار میداد."
همچنین آموزش معلمان برای کار با تکنولوژی و دنیای دیجیتال دنبال شد. در کنار روش های معمول پیشین برای آموزش معلمان برای تدریس، یک سری متخصص دیجیتال برای آموزش معلمان و برطرف کردن مشکلات آنان در نصب نرم افزارها و کار با پلتفرم های آموزش آنلاین استخدام شدند.
دسرای گود میگوید: " در طول قرنطینه ما با تیم تکنولوژی خود تماس گرفتیم و روش های پخش آنلاین و ارتباط مجازی معلمان با دانش آموزان را تست کردیم. در نهایت تصمیم به استفاده از
Cisco WebEx گرفته شد. اما با ورود همه دانش آموزان و افزایش ترافیک شبکه ما دچار مشکلاتی در این پلتفرم شدیم... در طول فصل بهار ما با مشکلات و موانع موجود آشنا شدیم و پس از آن تصمیم به استفاده از پلتفرم گوگل به نام
Google Meet گرفتیم."
استفاده از سرویس گوگل، همچنین به آن ها کمک کرد تا با کمک گرفتن از این شرکت برای دانش آموزانی که از داشتن تکنولوژی محروم بودند، دستگاه های کروم بوک گوگل که به صورت پیش فرض دارای نرم افزارهای آموزشی گوگل بود تهیه شود. همچنین به معلمان وبکم هایی برای برقراری تماس در اتاق کار و تخته های آموزشی داده شد.
همچنین در صورتی که نیاز به تعامل با دانش آموزان و مشارکت در محتوای آموزشی وجود نداشت، جلسات آموزشی ضبط شده و در اختیار آنان قرار میگرفت تا محتوای ضبط شده را بعدا تماشا کنند. همچنین وبسایتی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تشکیل جلسات آنلاین و پاسخ به سوالات متداول ایجاد شده و در اختیار معلمان قرار گرفت.
اما موضوع برای دانش آموزان سال های اول دوره ابتدایی متفاوت بود. خود آموزی برای آن ها بسیار مشکل تر بوده و وابستگی به معلمان برای رفع اشکال و اطمینان از فهم صحیج موضوع و همچنین ایجاد یک ارتباط میان والدین و دانش آموزان اهمیت بیشتری دارد. اگر کودکان درک کنند که به آن ها اهمیت داده می شود، آن ها هر کاری برایتان انجام می دهند و اگر احساس داشتن ارتباط با معلم خود کنند، با رضایت خاطر و خوشحالی در مسیر رشد قرار میگیرند.
انطباق پذیری، انعطاف پذیری و چابک بودن کلید موفقیت در این روش است
حتی در کلاس های حضوری نیز گروه های متفاوت دانش آموزان روش های متفاوتی برای یادگیری دارند. اما در آموزش مجازی انجام فعالیت های کلاسی و پروژه های گروهی سخت تر می شود چرا که ارتباط دانش آموزان و داشتن منابع اطلاعاتی مشترک سخت تر خواهد بود. در این شرایط دانش آموزان باید هدایت و کمک بیشتری به دانش آموزان کنند تا آن ها حس کنند در این مسیر مورد حمایت قرار می گیرند. گود می گوید: "همه دانش آموزان از کروم بوک استفاده کرده و با استفاده از نرم افزار
Google Doc منابع اطلاعاتی مورد نیاز را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و همه دانش آموزان یک گروه می توانند آن چه را که می نویسند با بقیه به اشتراک گذاشته و در پر کردن یک برگه کاغذ مجازی هم کاری کنند."
" همه ما سعی می کنیم که به سرعت مشکلات را شناسایی کنیم و در برابر آن ها انعطاف پذیر باشیم و در مسیر رفع آن تلاش کنیم و به هر شکلی که هست کار را به سرانجام برسانیم و در نهایت تا شروع سال جدید در پاییز ما راهنمایی ها و برنامه ریزی های زیادی از تجارب این مدت کسب کرده ایم."
بهترین روش آموزش برای هر دانش آموز متفاوت است
شکی نیست که دانش آموزان در سیستم آموزشی فعلی به شکل یکسانی انگیزه پیدا نمی کنند. در حالیکه بعضی از آن ها در کلاس های حضوری بهترین عملکرد را دارند، برخی دیگر در خانه بهتر فعالیت می کنند. سوال اصلی این است که آیا می توان دانش آموزان را وارد فضای کلاس کرد بدون آنکه به صورت فیزیک بر روی صندلی های کلاس بنشینند؟ گود میگوید: " برخی از بچه ها در آموزش دیجیتالی بهتر یاد میگیرند. در حالیکه فضای کلاس حضوری برای آن ها به اندازه کافی سودمند نبود." گامبرت می گوید: " من فکر میکنم آموزش مجازی در آینده نیز ادامه پیدا کند چرا که برخی از دانش آموزان در کلاس من در این فضا عملکرد بهتری نسبت به کلاس های حضوری دارند. چرا که آن ها دیگر خود را با دیگران مقایسه نمی کنند و همچنین در پرسیدن سوالات خود راحت تر هستند چرا که میدانند دیگر دانش آموزان نمی دانند که آن ها دارند سوال می پرسند و این به آن ها آسایش ذهنی بیشتری می دهد و در این شرایط از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سوال پرسیدن در حضور بچه ها دارند." ، " ما باید این موضوع را درک کرده و تلاش کنیم وسایل و شرایط موردنیاز هر دانش آموز را به بهترین نحو برایشان فراهم کنیم. چرا که هر یک از آن ها شرایط، روحیات و ویژگی های خاص خودشان را دارند."
گود می گوید: " ما در این دوران مسائل زیادی را آموختیم و می دانیم که هنوز مسائل زیادی هست که باید یاد بگیریم و فکر میکنم مدارس باید ابعاد جدیدی را برای آموزششان در نظر بگیرند و ما باید دانش آموزان را به آن چه که دنبالش هستند برسانیم و ابزار و مفاهیم را در دسترس آن ها قرار دهیم حتی اگر در کلاس حضور نداشته باشند."
"برای مثال، من توانستم امکان بازدید مجازی از آزمایشگاه های علمی فراوانی را برای دانش آموزان فراهم کنم که در حالت عادی امکان بازدید حضوری وجود نداشت. همچنین روش های متنوعی را برای آموزش در شبکه های مجازی و وبسایت های اشتراک ویدیو مانند
TikTok امتحان کردیم."
در شرایطی که ویروس در بهترین حالت در سال تحصیلی 2020-2021 نیز همراه ما خواهد بود، ما اطمینان داریم که شرایط به حالت عادی برنخواهد گشت و کماکان باید اقدامات و روش های نوآورانه خود را دنبال کنیم.
تهیه شده در اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل مرکز ملی فضای مجازی
لینک منبع