• گفتگویی کوتاه با دکتر احد فرامرز قراملکی در باب اخلاق فضای مجازی

      گفتگویی کوتاه با دکتر احد فرامرز قراملکی در باب اخلاق فضای مجازی

      گفتگویی کوتاه با دکتر احد فرامرز قراملکی در باب اخلاق فضای مجازی

      دکتر احد فرامرز قراملکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد تمام این دانشگاه است. ایشان دارای مدرک دکتری فلسفه اسلامی از این دانشگاه بوده و از متخصصان حوزه اخلاق حرفه‌ای است که سابقه زیادی در مشاوره اخلاقی برای شرکت‌های کسب و کار و بنگاه‌های صنعتی داشته و کتاب‌هایی نیز تاکنون در این زمینه به انتشار رسانده است از جمله اخلاق حرفه‌ای، اخلاق سازمانی و اخلاق در اطلاعات و فناوری. دکتر قراملکی در اردیبهشت ماه سال 1398 انجمنی با نام انجمن اخلاق کاربردی ایران تأسیس کرده که مشتمل بر تعداد زیادی از متخصصان و فعالان حوزه اخلاق، دین، فلسفه، مدیریت، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی می‌باشد و تمرکز آن بر روی اموری است که دانشگاه‌ها به آن نمی‌پردازند. در این گروه دپارتمانی نیز با نام اخلاق کسب و کارهای مجازی در حال تاسیس است که قرار است به طور خاص بر اخلاق این کسب و کارها در فضای مجازی بپردازد. گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی پژوهشگاه در راستای گفتگو با نخبگان این حوزه این بار به گفتگو با ایشان نشسته است که خلاصه‌ای از این گفتگو در ادامه از نظر می‌گذرد:

      رئیس انجمن اخلاق کاربردی ایران در این گفتگو اظهار داشت: برای تولید کدهای اخلاقی ابتدا باید این نکته را در نظر گرفت که نباید به اصطلاح از وسط قطار بالا پریده شود. برای این منظور باید در وهله اول مبدأ یعنی وضعیت اخلاقی موجود در فضای مجازی را مشخص کرد. پیش از ارائه توصیه اخلاقی برای جامعه باید بدانیم که جامعه ما اکنون در چه وضعیتی قرار دارد. در مرحله بعد باید مقصد را مشخص کرد. آیا کدهای اخلاقی قرار است در حد حفظ زیست اخلاقی یعنی سلامت (Healthy) باشند و یا رشد اخلاقی یعنی سرآمدی (Excellence) را برای جامعه به ارمغان آورند. در اولی از بد به خوب می‌رویم و آن را حفظ می‌کنیم. در دومی از خوب به عالی می‌رویم. مشخص شدن این مسئله ضروری است؛ زیرا کدهای اخلاقی این دو گروه با یکدیگر تفاوت دارد.

      عضو گروه فلسفه، اخلاق و آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد تفاوت بین کد اخلاقی (Code of Ethics) و کد رفتاری (Code of Conduct) است. کد اخلاقی در واقع خط مشی است. اندیشمندان حوزه اخلاق و فلسفه در نحوه استخراج کدهای اخلاقی با بکدیگر تفاوت‌هایی دارند. اصول‌گراها (Principlists) این کدها را از اصول اخلاقی (Ethical Principles) که راهبردی هستند، اقتباس می‌کنند. به عنوان مثال حرفه پزشکی 4 اصل اخلاقی دارد که کدهای اخلاقی این حرفه از آن برگرفته می‌شوند. اما ضداصول‌گراها (Anti-Principlists) قائل به اخلاق اقتضائی هستند؛ یعنی اینک در این‌جا این تصمیم اتخاذ شود. کد اخلاقی بیان‌گر مسئولیت‌های اخلاقی فرد یا سازمان در حرفه خود در قبال محیط و بر پایه اصول اخلاقی، فضیلت، ... است. در مقابل، کد رفتاری یک رفتار جزئی، مشخص و قابل اجراست. به عنوان مثال اصل اخلاقی حفظ حریم خصوصی تبدیل به کد اخلاقی حفظ حریم خصوصی کاربر در فضای مجازی شده که این کد اخلاقی می‌تواند تبدیل به چندین کد رفتاری شود. تبدیل اصل به کد اخلاقی و کد اخلاقی به کد رفتاری تخصص خود را می‌خواهد. کتاب‌هایی با عنوان Understanding Ethics نحوه استخراج کدهای اخلاقی و رفتاری را توضیح داده‌اند.

      استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ادامه پس از اشاره به مخاطبین کدهای اخلاقی و رفتاری در فضای مجازی گفت: تولید کنندگان و کاربران اقسام مختلفی دارند. در مورد تولیدکنندگان باید این لحاظ شود که تولیدکننده مخاطب توصیه‌های اخلاقی، فرد است یا سازمان؛ زیرا عوامل محیطی آن‌ها مانند احزاب سیاسی، منافع ملی، تامین‌کنندگان، رقبا، کاربران، ... با یکدیگر فرق دارد و این اختلافات می‌تواند موجب تفاوت در کدهای اخلاقی آن‌ها شود.

      تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir