• کرونانوشت/ اپیدمی کرونا و تغییر مسیر شرکت‌های بلاک‌چین

      کرونانوشت/ اپیدمی کرونا و تغییر مسیر شرکت‌های بلاک‌چین

      کرونانوشت/ اپیدمی کرونا و تغییر مسیر شرکت‌های بلاک‌چین

      اپیدمی ویروس کرونا بیشتر جنبه‌های بازار بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است. بیش از نیمی از کنفرانس‌های ارز دیجیتال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ لغو شده یا به تعویق افتادند و تولیدکنندگان تجهیزات استخراج مجبور بودند تولید تجهیزات خود را در چین متوقف کنند.


      در همین زمان، سایر شرکت‌ها با دیجیتالی کردن فرآیندهای تجاری و فعالیت کارمندان خود به صورت آنلاین، توانسته‌اند بر فرصت‌های جدید تسلط داشته باشند. در ادامه برخی از پیامدهای کار پروژه‌ها با فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال و اینکه چگونه اپیدمی کرونا برروی نقشه‌ها و برنامه‌های عرضه آنها تأثیر گذاشته است، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

      عامل جغرافیایی

      آخرین اخبار مربوط به ابتکارات دیجیتال نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، میزان تغییرات در پروژه به طور مستقیم با میزان گسترش ویروس کرونا در یک کشور خاص مرتبط است.

      به عنوان مثال، چین که طبق گزارشات، انتشار شیوع این ویروس را در خاک خود متوقف کرده است، اعلام کرد که شبکه بلاک‌چین ملی خود را در آوریل سال ۲۰۲۰، همان‌طور که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، راه‌اندازی خواهد کرد. شرکت‌های استخراج چینی پس از تعطیلی اخیر دفاتر و تأسیسات خود، کارشان را از سر گرفتند.

      در عین حال، روسیه که با رشد سریع تعداد موارد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ روبه‌رو است، تصویب قانونی در زمینه ارزهای دیجیتال را برای مدت زمان نامحدودی به تعویق انداخت. پیش از این نیز کوین تلگراف گزارش کرده بود که دولت روسیه بودجه توسعه فناوری‌های بلاک‌چین را نصف کرده است. شهر نیویورک که تعداد زیادی از موارد تأئید شده ابتلا به ویروس کرونا را تجربه می‌کند، تقریباً همه شرکت‌های محلی بلاک‌چین از جمله کوین تلگراف، دفاتر خود را تعطیل کرده‌اند.

      وضعیت عرضه های جدید

      به نظر می‌رسد نقشه‌های راه ۲۰ پروژه ارز دیجیتال برتر از نظر سرمایه گذاری از ویروس کرونا بی‌تأثیر نبوده است. این را می‌توان با این واقعیت توضیح داد که راه‌اندازی اصلی‌ترین به روزرسانی‌های مهم برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۰ توسط بلاک‌چین انجام می‌شود، نه توسط افراد و کارمندانی که به شیوه‌ای غیرمتمرکز کار می‌کنند.

      علاوه بر این، اتوماسیون فرآیندها باعث شده بیت کوین کش (BCH) و استیمیت (
      STEEM) با موفقیت فورک خود را انجام دهند، در حالی که تتر (
      USDT)، استیبل کوین خود را در شبکه بیت کوین کش راه اندازی کرده است. به نظر می رسد این بیماری همه گیر تاریخ مورد انتظار برای رویداد هاوینگ بیت کوین را تحت تأثیر قرار نداده است مگر اینکه ماینرها در سراسر جهان تجهیزات خود را به یکباره خاموش کنند.
      توسعه پلتفرم بلاک چین کاردانو (
      ADA) نیز پیش بینی می شود که با وجود اپیدمی ویروس کووید ۱۹ ادامه پیدا کند. علاوه‌بر این، توسعه دهندگان این بلاک‌چین به سرمایه گذاران و کاربران اطمینان دادند که این پروژه پیشرفت قابل توجهی در به‌روزرسانی شبکه آتی خود به نام شلی انجام داده است و تعدادی از اشکالات گزارش شده توسط کاربران شبکه آزمایشی در طی چند هفته گذشته، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

      توکن ها در انتظار فروش


      محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا باعث شده که هیچ سرمایه‌گذاری‌ای بر روی بسیاری از توکن‌های فروشی صورت نگیرد. بسیاری از پروژه ها، پروپوزال‌های خود را به طور نامحدودی به تعویق انداخته‌اند. جسی اووزل (Jesse Uzzell)، مدیرعامل و بنیان گذار Climate Futures عنوان کرد که این پروژه باید فروش توکن‌های خود و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز برنامه ریزی شده خود را کنسل کند.

      نگارنده: محمدمهدی رضاپور
      تهیه شده در گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی

      لینک منبع


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir