از زمان شیوع ویروس کوید-19، خریدوفروش آنلاین در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 52 درصد و تعداد خریداران آنلاین 8/8 درصد افزایشیافته است [1]. حتی غول تجارت الکترونیک، آمازون قصد دارد 100 هزار کارمند اضافی را در ایالاتمتحده آمریکا استخدام کند و حقوق کارگران را در ایالاتمتحده آمریکا، بریتانیا و اروپا افزایش دهد تا به افزایش سفارشهای آنلاین پاسخ دهد [2]. با محدودیتهای به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کوید- 19 ازجمله محدودیتها در سفر، تیمهای فروش و بازاریابی نسبت به گذشته با مشکلاتی درزمینهی حفظ خطوط فروش خود و ادامه مسیر توسعه تجارت، ارتباطات و بهرهبرداری مواجه هستند.
MarketScale بهعنوان یک پیشرو بازار (در امر رهبری فکری و یادگیری آنلاین) در بازاریابی
B2B، لیستی از 10 شیوه برتر را که بازاریان باید در طول بحران بهداشتی و تدارکاتی ناشی از شیوع ویروس کوید-19 بهمنظور جلوگیری از کاهش اثرات تجاری، رشد و فروش بکار گیرند را ارائه کرده است [3]:
1- وحشت نکنید.
با لینکدین شروع کنید: 95 درصد از بازاریابان
B2B در حال حاضر از لینکدین برای رشد مشاغل خود استفاده میکنند [4]. شما جزئی از آن 95 درصد هستید؟! نمایشگاه تجاری یا جلسهی شما لغو شده است؟ مشتریهای رؤیایی خود را پیداکرده و با آنها در لینکدین ارتباط برقرار کنید. پس چه چیزی را به اشتراک میگذارید؟
2- در این مدت ارتباطات فروش خود را بهصورت ویدئو تبدیل و ارائه نمایید.
در حال حاضر ارتباطات تیمهای بازاریابی و فروش
B2B در نسخههای قدیمی به صورت پاورپوینت ساخته و بهصورت حضوری ارائه میشود. ویدئو تعاملها را بر روی رسانه اجتماعی هدایت خواهد کرد به صورتی که تیم فروش شما یک مکمل مهم و جایگزین را برای ارتباطات حضوری سنتی در اختیار خواهد داشت.
3- رویدادهای مجازی و پخش زنده در حال حاضر ممکن و مقرونبهصرفه هستند؛ بنابراین از آنها بهره ببرید.
شما ارائه سخنرانیهای اپل را برای سالها تماشا کردهاید. چرا شرکت شما نتواند مانند آن را انجام دهد. شما احتیاج به یک نمایشگاه تجاری برای صحبت کردن و یا ارائه یک جلسه آموزشی ندارید. باید از یک راهحل مانند پلتفرم
Brandlive (پلتفرم ویدئویی زنده که نمانامها و خرده فروشان با مخاطبان خود در زمینهی آموزش، بازاریابی و تجارت به تعامل میپردازند)، برای ارائه چشماندازهای خود و ارتباط با مشتری بهره گیرید.
4- حرکت از آموزش حضوری در کلاس درس به آموزش آنلاین
بیش از 135 کالج در سراسر آمریکا (تا تاریخ 11 مارس) به دلیل شیوع ویروس کوید-19 کلاسهای درسی خود را از روش حضوری به آموزش مجازی و آنلاین انتقال دادهاند [5]. شما هم میتوانید همین کار را انجام دهید. شما میتوانید یک راهحل آموزش آنلاین در ظرف چند روز برای کارمندان خود ایجاد نمایید که این امر هم به ثبات فعالیت شما در این برهه کمک میکند و هم کتابخانهای از محتواهای آموزشی برای سالهای پیش رو آماده میسازد.
5- یک پادکست را برای تیم فروش خود ایجاد نمایید.
پادکست سریعترین فرمت رشد محتوا در
B2B است. برای میزبانی محتوا و اندازهگیری نتایج، از یک پلتفرم برتر مانند
Backtracks (پلتفرم تبلیغاتی و تجزیهوتحلیل پادکست) استفاده کنید. 74 درصد از مردم میگویند که برای یادگیری چیزهای جدید به پادکستها گوش میدهند [6]. برای آموزش چشماندازها و ارتباط با مشتریان خود در مورد محصولات و خدماتی که ارائه خواهید داد پادکست ایجاد کنید.
6- از طریق وبینار تماس برقرار نمایید.
73 درصد از بازاریابان
B2B در حال حاضر میگویند که وبینارها بهترین راه دستیابی به تولید با کیفیت بالا هستند [7]. یک وبینار مناسب بر روی پلتفرمی همانند
Zoom ایجاد نمایید. بدین طریق نهتنها شما پیام خود را با مخاطبان بهصورت تصویری در میان میگذارید بلکه اطلاعات ارزشمندی را برای ارتباطات آینده به دست میآورید.
7- برقراری ویدئوکنفرانس برای فروش
صحبت از
Zoom، پلتفرم
ویدئوکنفرانس، آیا میدانستید که ارزش آن در طول سه ماه گذشته دو برابر شده؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری
(CDC) توصیه کرده است که کار از راه دور و کار از خانه بهعنوان یک گزینهی مناسب برای ادامه روند فعالیتها مدنظر قرار گیرد. میتوانید تیم فروش خود را از طریق ویدئوکنفرانس بهطور کامل آماده حضور در عرصه
B2B نمایید.
8- فرصت روشن نمودن تعاملات روزمره با ویدئو.
گاهی اوقات، بهترین فرصت فروش و بازاریابی از تعاملات به وجود آمده با مشتریان موجود ایجاد میشود. پرسش و پاسخ به سؤالات را با استفاده از پلتفرمی همانند
VideoAsk انجام دهید (یک ابزار بررسی ویدئوییای توسط شرکت
TypeForm است، این پلتفرم جمعآوری پاسخ از مخاطبان خود را با اعمالنفوذ قدرت از طریق ویدئو آسان و جذاب میسازد).
9
- یک ChatBot هوشمند را به وبسایت خود اضافه نمایید.
75 درصد از کاربران چت انتظار پاسخ فوری را دارند [8]. اکنون در حال حرکت به سمت بازاری هستیم که در آن 85 درصد از تعاملات مشتریها بدون نیاز به یک مکالمه انسانی میتواند صورت گیرد [9]. بههرحال چتباتها نمیتوانند دچار بیماری و ویروس شوند. فقط نیاز به هوش مصنوعی دارند.
10- فنّاوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) را بپذیرید و آن را در آغوش بگیرید.
تصور کنید این قابلیت را به مشتریان خود بدهید که بتوانند محصولات شما را تجسم نمایند و یا حتی نشان تجاری شما را از راه دور با استفاده از گوشی و تبلتهای هوشمند مشاهده کنند.
در حال حاضر و در دنیای کنونی به کار گرفتن فنّاوریها بهخصوص در کسبوکارهای تجاری امری ضروری است.
نگارنده: محمدرضا لطیفی (دانشجوی دکتری اقتصاد یزد)
تهیه شده در گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی
منابع:
- https://www.digitalcommerce360.com/2020/03/12/coronavirus-affects-online-retailers/
- https://www.cnbc.com/2020/03/16/amazon-to-hire-100000-warehouse-and-delivery-workers.html
- https://marketscale.com/industries/business-services/lessen-covid-19-impact-business/
- https://sproutsocial.com/insights/social-media-statistics/
- https://www.forbes.com/sites/lisettevoytko/2020/03/10/at-least-45-colleges-have-cancelled-in-person-classes-so-far-over-coronavirus-fears/#736e13524673
- https://www.toprankblog.com/2019/11/b2b-podcast-stats/
- https://blog.zoominfo.com/webinar-metrics/
- https://www.drift.com/wp-content/uploads/2018/01/2018-state-of-chatbots-report.pdf
- https://digitalgo.it/en/blog/socializing-with-ai-chatbot-stats-2018/