مقدمه
ناباورانه ویروس کرونا زمینه پیوند دو نهاد خانواده و فضای مجازی را بیش از هر زمان دیگر فراهم کرده است. این وضعیت به خوبی اهمیت نهاد خانواده به عنوان نهادی توانمند برای پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس را بر همکان روشن کرده است.
اگر چه این پیوند می تواند مبارک و دارای مزایای نسبی باشد اما مسئولان و اعضاء خانواده ها به ویژه والدین، نباید از این حقیقت غافل شوند که اگر فضای مجازی از طرف آنان به درستی مدیریت نشود مزیت های فن آوری ارتباطات در این موقعیت می تواند به تهدیدی جدی برای جامعه به ویژه نهاد خانواده تبدیل شود و علاوه بر این که آثار مخرب بالفعلی داشته باشد برای دوران پساکرونایی نیز مخاطرات بسیاری در پی داشته باشد.
بی تردید با قرنطینه خانگی و تدابیر مسئولان سرانجام ویروس کرونا مهار و نهایتا ریشه کن خواهد شد. اما نباید فراموش کنیم که آنچه باقی می ماند پیامدهای خطرناکی است که رهاشدگی فضای مجازی و اعتیاد به آن بر جای خواهد گذاشت. بنابراین لازم است همگان به ویژه نهاد خانواده مدیریت فضای مجازی را بیش از گذشته جدی بگیرند.
با توجه به وضعت کرونایی و ضرورت توسعه فضای مجازی، مقرر شد نقش خانواده ها را در مدیریت فضای مجازی در چهار بخش ذیل در قالب چهار کرونانوشت پی گیریم که در این بخش، گزینه (ب) مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
الف) خانواده؛ وضعیت کرونایی و فضای مجازی.
ب) خانواده و لزوم فراگیری سواد رسانه ای.
ج) خانواده و لزوم سلامت ارتباطی.
د) خانواده و مدیریت فضای مجازی.
ب) خانواده و لزوم فراگیری سواد رسانه ای
موضوع سواد رسانه ای یکی از ضروریات زندگی در عصر ارتباطات است. که باید متناسب با توسعه فن آوری ارتباطات و توسعه آن سواد رسانه ای نیز گشترش یابد یابد. باید توجه داشت که همچنان که توسعه فضای مجازی در این وضعیت فرایندی دارد که هر دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به فضای مجازی را شامل می شود.
بنابر این وقتی از سواد رسانه ای سخن به میان می آید باید از لزوم آن برای دولتمردان و مسئولان غافل نشویم چرا مدیریت تولید و توزیع بخشهای زیر ساختی و قسمت های عمده ای از مدیریت فضای مجازی به عهده حکومت است. پس افزون بر این که مسئولان خود باید مجهز به سواد رسانه ای باشند و به تناسب آن را ارتقاء دهند در توسعه سواد رسانه ای همگام با توسعه فن آوری ارتباطات در بین خانواده ها باید جدی باشند.
روشن است که با توجه به ضرورت توسعه فضای مجازی در وضعیت کرونایی باید دو نهاد حکومت و خانواده به کمک همدیگر در مدیریت و سلامت فضای مجازی هماهنگی و هم افزایی کامل داشته باشند و سواد رسانه ای و مهارتهای اعضاء خانواده به ویژه والدین را برای تدبیر هر چه بهتر در مقابل تهدیدات نهاد رسانه افزایش دهند. برخی از نکاتی که نسبت به سواد رسانه ای در وضعیت کرونایی قابل توجه است عبارتند از:
- تغییرات اساسی در نظام ارتباطات اجتماعی
در زمان گذشته و دوران ابزارهای ساده ارتباطی، انسان در سایه ارتباطات واقعی، اطلاعات خود را در مغز یا به سختی و کندی با کتابت ذخیره میکرد و عملیات تولید، ارسال و دریافت پیام را خود مستقیماً به عهده داشت، از این رو، میتوانست اعضا و جوارح خود را به سرعت و سادگی مهار کند و بر آنها نظارت داشته باشد.
امروزه بشر با توسعه فناوری ارتباطات، این چهار عمل اصلی یعنی: تولید، توزیع، ارسال و دریافت پیام را به دست ابزارهای نوینی سپرده شده که اگرچه به تعبیر «مک لوهان» امتداد اعضاء و حواس خود انسان است، ولی از اختیار وی خارج اند.
- ویژگی منحصر به فرد فن آوری ارتباطات
فناوری ارتباطات، ابزارهایی انسانگونهاند که انسان در سایه توسعه فناوری، این چهار عمل اصلی حوزه ارتباطاتی خود را به آنها سپرده است
. استفاده از این فناوری به شیوههای متعدد با زندگی روزمره ما به ویژه در محیط خانواده عجین شده است و هر روز با سرعت بیشتری در زوایای زندگی ما توسعه مییابد.
اگر چه در عصر حاضر، وابستگی به این فناوری انسانگونه، در ابعاد فردی و اجتماعی به شدت ادامه داشت، اما وضعیت کرونایی باعث شده است رغبت به فضای مجازی به صورت چشمگیری بیشتر شود. این روی آوری اگر چه از روی ناچاری و تا حدودی مقطعی است اما روشن است که اگر فضای مجازی به درستی و به موقع مدیریت نشود پیامدهای بسیار مخرب و جبران ناپذیری برای خانواده ها پس از اتمام جولان کرونا ویروس خواهد داشت.
- خانواده و خطرات اعتیاد رسانه ای
اعضاء خانواده ها در این وضعیت و ضرورت بهره گیری از فضای مجازی گویا با انسانی صنعتی، مأنوس و قرین شده می شوند ،به راحتی با آن ارتباط برقرار میکنند، به قصههایش گوش میدهند، از گفتههایش متأثر میشوند، درباره عملکردش قضاوت میکنند، آن را در بهترین نقطه منزل یا محل زندگی خودجای میدهند، به آن احترام میگذارند، بودن با آن را به هر کاری ترجیح میدهند و برخوردهایی از این دست که انسان فقط با بهترین و دلنشین ترین عزیزانش دارد.
مک لوهان زمینههای وابستگی و اعتیاد به رسانهها را این گونه تحلیل میکند:
انسان چون میخواهد به طور مدام از حضور خودش مطمئن باشد، عادت خاصی را پذیرا میشود. برای مثال، همیشه سعی میکند تا دستگاههای رادیو و تلویزیون در دسترس خود را روشن نگه دارد. این نیاز و گرایش، کاملاً مستقل و بدون توجه به محتوای برنامهها و حتی زندگی حسی فرد عمل میکند. نتیجه آنکه میتوان گفت فناوری، بخشی از بدن آدمی است.
[1]
همین رسانههای جمعی هستند که قهرمانان فرهنگی میآفرینند و دیدگاههای مردم را درباره امور سیاسی و اجتماعی و حتی خود واقعیت شکل میدهند. درواقع همچنانکه مک لوهان گفته است: «رسانهها به تدریج به رسالت بدل میشوند».
[2]
البته باید توجه داشت که انسان در مقابل فن اوری ارتباطات کاملا منفعل نیست. بشر در مسیر فن آوری ارتباطات در چند مقطع اساسی حضور دارد که اگر به صورت فعال این حضور را حفظ کند می تواند تکنولوژی رسانه را به نفع زندگی خود حفظ نماید. انسان در تولید، توسعه و بهره برداری از فن آوری ارتباطات و محصولات بر آمده از آن نقش اساسی دارد.
«فراموش نکنیم که فناوری، مخلوق ماست و باید تحت کنترل و نظارت ما باقی بماند. همانگونه که در پرورش، هدایت و حفظ سلامت مغز خود میکوشیم و حیطه، جهت و محتوای خود را در دست داریم، همینگونه هم باید فناوری و رسانههای جمعی را در شکل و محتوا تحتنظر بگیریم».[3]
- ملاکهای توسعه فضای مجازی
نباید فراموش کرد که فناوری ارتباطات در کنار فرصتها و مزایایی که برای زندگی سعادتمندانه انسان فراهم میکند، با ایجاد خلأهایی میتواند تهدیدی جدی برای حیات وی باشد. از این رو، اندیشمندان همواره نسبت به توسعه آن دغدغههایی داشته و دارند. این نگرانیها، از چالشهایی سرچشمه میگیرد که این فناوری در دو حوزه ساختاری و محتوایی برای خانواده ها ایجاد میکند
بی تردید فن آوری ارتباطات نیز مانند سایر بخش های تکنولوژی، مزایا و معایب نسبی برای خانواده ها دارد. بنابر این هم مسئولان و هم خانواده ها در هر جایگاهی که قرار دارند باید در توسعه و بهرهگیری از فناوری ارتباطات به ویژه در وضعیت کرونایی به ملاکهای ذیل بیشتر ملتزم باشیم:
ـ سودمند بودن برای فرد و جامعه؛
ـ بیشتر بودن منافع توسعه آن از ضررهایش؛
ـ سازگاری با اصول اعتقادی و ارزشهای دینی؛
ـ شناخت کافی از پیامدهای توسعه این فناوری؛
ـ کسب دانش مناسب برای بهرهگیری درست از آن؛
ـ دوراندیشی و تدبیر برای پیشگیری از آسیبهای احتمالی؛
ـ مدیریت جبران خلأهایی که در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی پدید میآورد.
- تهدیدات فضای مجازی
اُنس با شیوه ارتباطات سنتی و پیامدهایی که رسانههای نوین به دنبال دارند، یکی از موانع برای توجه ویژه به این ابزارهای نوین ارتباطی و فضای مجازی است. «شاید چون هنوز عرف مردم با این وسایل ـ نودعوت به خیر ـ مأنوس نشدهاند در پاسخ درنگ کنند و بگویند اجازه بدهید فکر کنیم، ولی این درنگ، ناشی از آشنایی تازه با این ابزارها و وسایل ـ نودعوت ـ است».
[4]
برخی از نگرانیهای مربوط به توسعه فناوری ارتباطات، به حوزه عملیات و ساختار ذاتی آنها و برخی به عملکرد خانواده ها مربوط میشود. برای شناخت بیشتر فضای مجازی توجه به موارد ذیل ضروری است.
1-5. تمایز دنیای واقعی و مجازی
ارتباط در فضای واقعی با طبیعت انسان سنخیت دارد و مشکلی در نوع ادراک و روحیات انسان پدید نمیآورد. میزان و مقدار ادراک از عمق حقیقت، وابستگی عمیق و گستردهای با ابزار بیانی و وسایل تبادلی فرهنگ دارد. فرهنگهای شفاهی، مکتوب، تصویری، توهمی و تخیلی، هرکدام ساختار و عمق ویژهای از مفاهیم ارائه میکنند که مرتبهای از محدودیتها را با خود دارند و دامنه کاربرد و میزان آنها را تعیین میکند. بیگمان فرهنگ شفاهی، فطریترین و سالمترین شکل ارتباطی بوده و میباشد.
[5]
بیجهت نیست که در اسلام عموماً عبادات جنبه اجتماعی دارند و مشارکت اجتماعی و معاشرت با همنوعان، در شکلها و فرصتهای مختلف همواره مورد تأکید دین است. در ارتباط سنتی انسان مستقیماً با مخاطب روبرو میشود، تبادل احساسات به خوبی صورت میگیرد، بازخورد و پسفرست سریع اتفاق میافتد، تفاهم و مشارکت معنایی راحتتر شکل میگیرد، پیام بیواسطه و بدون تحریف منتقل میشود، ارتباط تبلیغی با فرهنگ مردم بسیار نزدیک و هماهنگ است و در یک کلمه، همهچیز در فضای طبیعیِ واقعی روی میدهد.
یکی از چالشها در این زمینه، آوردن مفاهیم و مناسک دینی از فضای واقعی به فضای مجازی است که موجب اثرپذیری آن مفاهیم و دستکاری مناسک میشود. برای نمونه، بردن مفاهیم دینی در قالبهای تفریحی و سرگرمی، چهبسا سبب افت قداست آنها و طرح آنها، در قالب آموزشی و ارشادی باعث افت مخاطب میشود.
چالش دیگر توسعه فضای مجازی این است که با توجه به تأثیرات گوناگون رسانهها و کجکارکردهای فردی و اجتماعی آنها، برخی اندیشمندان نگران توسعه و بهرهگیری حداکثری از آنها، بدون برنامهریزی و ایجاد بسترهای لازماند. از مهمترین پیامدها میتوان به کاهش مشارکتهای اجتماعی اشاره کرد که میتواند سبب کمرنگ شدن اخلاق اجتماعی و خلوت شدن اجتماعات دینی شود.
محدودیت، سادگی و کندی، سه ویژگی برجسته نظام ارتباطات سنتی و واقعی بوده که هر سه ویژگی دستخوش دگرگونیهای عمیق و گسترده شده است. امروزه در نظام ارتباطات نوین، شاهد نامحدودی، سرعت و پیچیدگی شگفتانگیزی شدهایم. این دگرگونیها، نقطه عزیمت انسان به سوی تحولات فرهنگی ژرفی شده است.
جهانی که همهچیز در آن ممکن است و تحقق بسیاری از اتفاقات آن در دنیای واقعی امکانپذیر نیست. اما امروزه به کمک فناوری ارتباطات تا اندازه ای در عالم بیرون قابل تحقق است. بهترین تشبیهی که میتواند واقعیت دنیای مجازی را تا حدودی برای ما مجسم کند، این است که بگوییم دنیای مجازی، حلقهای میان دنیای واقعی و دنیای خیال است به ما کمک میکند عالم خیال را به تصویر بکشیم و آن را ـ البته فقط به صورت مجازی ـ عینیت ببخشیم و حتی برای رسیدن به آمال خود در آن زندگی کنیم.
2-5. غرقگی در گرداب اطلاعات
ویژگیهای فناوری ارتباطات، یعنی محدود نبودن، سرعت انتقال و امکان دسترسی کاربران به انبوهی از اطلاعات، در صورت بیتدبیری میتواند به صورت گردابی هولناک آنان را در خود غرق کند. بسیاری میگویند از این دریانوردی و موجسواری بر دریای اطلاعات لذت میبرند، ولی گاه احساس میکنیم مانند شاگرد جادوگری هستیم
[6] و نمیتوانیم نیروهایی را که در خدمت گرفتهایم، مهار کنیم و گرفتار ترس غرق شدن در سیلی میشویم که خود آن را به راه انداختهایم. این اطلاعات از کجا میآید و چه بر سر ما میآورد؟
[7]
طبع اولیه آدمی بگونه ای است که میخواهد کاملاً آزاد باشد و هر آنچه اراده میکند، محقق شود. قرآن کریم درباره آزادیخواهی انسان میفرماید:
(
بَلْ یرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیفْجُرَ أَمَامَهُ)
[8]
[انسان شک در معاد ندارد]، بلکه او میخواهد [آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت] در تمام عمر گناه کند.
دنیای مجازی، برای آدمی بستر کاملاً آزادی فراهم میکند تا با سهولت تمام هر آنچه را اراده میکند، به دست آورد. از این رو، در سایه فناوری ارتباطات هر کس میتواند هر پیامی را به هر مقدار، در هر جا، در هر زمان، با هر قالب، هرچند بار و بدون هیچ محدودیتی برای هر کس بفرستد یا متقابلاً از فردی دریافت کند.
این وضعیت، از عدم محدودیت و توسعه زمانی، مکانی و محتوایی فضای مجازی سرچشمه میگیرد. با این حال، انسان قادر میشود آنچه را اراده میکند، تنها با فشردن دکمهای به راحتی انجام دهد. اما با توجه به نیازها و ویژگیهای انسان، مصالح و مفاسد ارتباطاتی و اطلاعاتی او را چگونه و چه کسی باید در این فضای بیپایان ارتباطات و اطلاعات ردوبدل شده، مدیریت کند؟ آیا انسانی که خودش گرفتار جذابیتهای دنیای مجازی است و تمایلاتش او را به هر سو میکشاند، میتواند در این آبشار اطلاعاتی، خیر و شر خود را تشخیص دهد و آن را مدیریت کند؟
- چالشهای محتوایی فناوری ارتباطات
بیتردید توسعه فناوری ارتباطات، پیامدهای مثبت و منفی در پی داشته و تعارضهای آن با فرهنگ اسلامی، موجب دغدغههایی برای متولیان فرهنگی شده است. اکنون به برخی از تعارضهای آن با عناصر فرهنگ، یعنی باورها، ارزشها، هنجارها، نمادها و مصنوعات
میپردازیم.
1 ـ 6. تعارض در سطح باورها
در هر فرهنگ باورها، اساس ارزشها، و هنجارها زاییده ارزشهای آن هستند. از این رو، در ادیان آسمانی بر باورهای توحیدی تأکید بسیاری شده است. در سایه فناوری ارتباطات و نظریههایی چون آزادی اطلاعات، هر نوع باوری بیمهابا در رسانهها مطرح میشود.
اسلام در مرحله نخست، اساس آموزههای خود را بر توحید، و در مرحله دوم، بر اخلاق و ملکات فاضله قرار داده است و نیز برای عموم کارهای فردی و اجتماعی دستوراتی داده و حدودی قائل شده است. آزادی به معنایی که در تمدن جدید ارائه میشود، در اسلام وجهی ندارد، بلکه این دین آسمانی، حدود دیگری برای آن در نظر گرفته است.
[9]
در هدف زندگی و حدود آزادی اسلام و از نظر مکاتب مادی و انسانمحور، فاصله بسیاری دیده میشود. در تمدن جدید، چون پایه و اساس کار بر حداکثر بهرهبرداری از مادیات قرار دارد، همه افراد از قید معارف و عقاید دینی آزادند و هر عملی بخواهد، مجازند به جا آورند.
بهیقین از نگاه دین، اینگونه آزادی، روح انسانیت و ملکات فاضله را در انسان میکشد و او را تا حد حیوانات و حتی پستتر، تنزل میدهد
[10] و از تکاملی که خداوند برای آدمی در نظر گرفته، بازمیدارد؛ اما با توجه به ویژگیهای فناوری ارتباطات، طرح باورهای بیاساس، الحادی و خرافی در رسانههای مختلف، موضوعی عادی است.
2 ـ 6. تعارض در سطح ارزشها
طبیعی است که هر فرهنگ بر اساس ارزشهای خود دست به تولید و توزیع اطلاعات میزند و ارزشهای خود را در قالب برنامههای رسانهای میریزد. با توجه به عدم محدودیت توزیع برنامهها در دیگر فرهنگها، عیناً همان برنامهها به صورت گسترده و عمومی پخش میشود که خود، یکی از عوامل تعارضهای اخلاقی و متزلزل شدن ارزشهای اسلامی است.
پستمن که خود فرهنگ غرب را در دوره «تکنو پولی»
[11] و نابود شده میبیند، خطر اطلاعات را اینگونه ترسیم میکند:
اطلاعات بسیار خطرناکاند، اگر جایگاهی معّین برای آنها وجود نداشته باشد؛ اگر متکی بر نظریه و تئوری مخصوص خود نباشند؛ اگر طرح و نقشه جامعی نداشته باشند که آنها جزئی از آن نقشه جامع را تشکیل دهند؛ و بالاخره اگر هدف و مفهوم و معنایی مافوق همه اینها نباشد که آنها را در خدمت خود قرار دهد و به استخدام خود درآورد ... بدین ترتیب است که اطلاعات نقش و چهره متافیزیکی پیدا میکند و ارزشی ماورای طبیعی مییابد و خود را جانشین هدف، وسیله و ثمره خلاقیت و اثر وجودی انسان میکند. در زیر لوای حکومت «تکنو پولی»، به آنجا کشانده میشویم که عمر خود را در راه تلاش برای راهیابی و دسترسی به اطلاعات سپری کنیم. این دیگر به ما مربوط نمیشود که بپرسیم چرا اینچنین است و بالاخره حدومرز این تلاشها تا کجاست؟
[12]
برخی از تعارضها در اخلاق فردی و اجتماعی، از ساختار وضعیت این فناوری برمیخیزد. در موقعیت تعارض ارزشها، رسانههای جمعی گاه به دلیل مزایای احترام به سنت اخلاق عمومی و حفظ نظام، گزارش دقیق رویدادهای مهم را قربانی میکنند.
نکته دیگر، ضرورت اطلاعرسانی و مرز بسیار ظریف آن با اشاعه منکرات است. این در حالی است که متولیان فضای مجازی و کاربران آن در مراحل مختلف، به رعایت اصول اخلاقی مقید باشند، وگرنه، درجایی که مروج بداخلاقی و بیبندوباری و اباحهگری باشند، مشکلاتش ناگفته پیداست.
3 ـ 6. تعارض در سطح هنجارها
وجه دیگر تعارض فناوری ارتباطات را باید در کارکردهای آن جست و جو کرد. رسانهها با توجه به ویژگی اطلاعرسانی و جذابیتشان، از طرفی افراد را به شدت به خود وابسته میکنند و از طرف دیگر، هنجارهای مقبول متعارف را در فرهنگهای دیگر تغییر میدهند . این هنجارشکنیها ازنظر اخلاق اجتماعی میتواند بر پیکره جامعه، ضررهای جبرانناپذیری وارد کند.
ازآنجا که دین اسلام، دینی کاملاً اجتماعی است و احکام فقهی و اخلاقی آن عموماً رویکرد اجتماعی دارد، با انزوا و فردگرایی که حاصل وابستگی به رسانههاست، مخالف است. فردیت که تنها گوشهای از پیامدهای منفی فناوری ارتباطات است، سبب کمرنگ شدن تعاملات اجتماعی و در نهایت، تعطیل ماندن اخلاق اجتماعی میشود.
با سست شدن هنجارهای اسلامی انتخاب سبک زندگی که از طرفی، دقیقاً منطبق بر فرهنگ الهی و از طرف دیگر، همسو با علایق و ارزشهای اجتماعی باشد، مشکلتر میشود.بدین ترتیب، شخص در پیوندهای اجتماعی خود سختگیرتر میگردد و دیگران نیز مشکلپسندتر میشوند. نتیجه تغییر هنجارها و جایگزینی معیارهای غیر دینی، سبب میشود سبک زندگی ما در ابعاد مختلف دچار دگرگونی عمیقی شود.
«تمام وسایل ارتباطجمعی بر ما نفوذ دارند و روی ما کار میکنند. نتایج تأثیر آنها از جهات شخصی، سیاسی، اقتصادی، زیباشناسی، روانی، اخلاقی، قولی و اجتماعی، آنچنان شدید است که هیچ گوشهای از وجود فیزیکی و روحانی ما را دستنخورده به حال خود رها نمیکنند».
[13]
4 ـ 6. تعارض در سطح محصولات
فناوری ارتباطات در کنار فرصتها و مزایایی که برای زندگی سعادتمندانه انسان فراهم میکند، با ایجاد خلأهایی میتواند تهدیدی جدی برای حیات وی باشد. از این رو اندیشمندان اسلامی همواره درخصوص پیامدهای منفی توسعه آن دغدغههایی دارند. این نگرانیها از چالشهایی سرچشمه میگیرد. برخی از چالشهای ساختاری فناوری ارتباطات را میتوان در محصولاتی دانست که در فضای مجازی تولید، توزیع و مصرف می شود که چه بسا با فرهنگ اسلامی در تعارض باشد.
محصولاتی که در فناوری ارتباطات تبلیغ و اطلاع رسانی می شوند، متناسب با ارزشها، باورها و هنجارهای هر فرهنگ و جامعه است. این محصولات فرهنگی به وفور در حال تولید، توزیع و دریافت است. بخش بسیار زیادی از این محصولات، در قالبهای مختلف به وسیله ابزارهای مدرنِ ذخیرهسازی و به راحتی بین افراد رد و بدل میشود. بیگمان مصرف بیمحابای این محصولات، به سلامت ارتباطی فرد و جامعه آسیب میزند.
اسلام درخصوص نگهداری، تولید، ارسال و دریافت پیامها، معیارها و توصیههای مهمی دارد. این در حالی است که انسان امروزی و مدرن با تسهیلاتی که فناوری ارتباطات برای تمایلات نفسانی او فراهم میکند، از انسانیت میگریزد و در گرداب محصولات رسانهای، اصالت خویش را به فراموشی میسپارد و به ورطه حیوانیت سقوط میکند.
5 ـ 6. تعارض در سطح نمادها
بعد دیگر محتوایی و فرهنگی فناوری ارتباطات، نمادهایی است که به وفور نگهداری، تولید و فرستاده میشود. تولید و توزیع کلیپ ها، پیامها و برنامههایی که با نهادهایی غیر اسلامی و گاه انسانی بدون لحاظ معیارهای فرهنگ اسلامی به مصرفگرایی، حرص، رقابت ویرانگر، و مشکلات اعتقادی و فکری میانجامد. نمونه هایی از نمادهایی است که با فرهنگ اسلامی در تعارض است.
پخش برنامههایی مبتنی بر اندیشههای غیردینی با نمادهای متناسب با همان فرهنگها در لابهلای اخبار مهم، استثمار انسانها و بهرهبرداری نامشروع از توجه آنان را در پی دارد. پیامهای تند با تصاویر مبتذل، هم اخلاق عمومی را تخریب میکند و هم نیازمندی کاذب انسانها را افزایش میدهد.
در فضای مجازی، برنامههای هیجانانگیز، تخیلی، وحشت، خشونت و پورنوگرافی بروز میکند. آیینها و نمادهایی که برخلاف باورها، ارزشها و هنجارهای فرهنگ دینی است افزون بر آنکه موجب تضعیف نمادها و آیینهای دینی میگردد، سبب مشکلات روحی- روانی و رفتاری مختلفی میشود.
نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین حجت الله بیات (عضو هیأت علمی و معاون گروه روانشناسی و ارتباطات دانشگاه قرآن و حدیث)
تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
[1]. برای درک رسانهها، ص80.
[2]. نک: جوان مسلمان و دنیای متجدد، ص345.
[3]. برای درک رسانه، ص 45.
[5]. نک: موجودیت غرب و رسانههای نوین، ص153.
[6]. اشاره است به اثری از «پل دوکا» آهنگساز فرانسوی که شرح شاگرد جادوگری است که در غیاب استاد خود، ورد آب آوردن را میخواند. آنگاهکه نزدیک به غرق شدن در امواج آب میشود، یادش میآید که ورد بند آوردن آب را بلد نیست.
.[7] «اطلاعات و واقعیت در پایان سده»، جستارهایی در دین و رسانه(1)، ص215.
[9]. نک: خلاصه تعالیم اسلام، ص40– 41.
[11]. تکنوپولی نام یکی از کتابهای اوست. وی در این کتاب که نوع تعامل فرهنگ غرب را با فناوری به چالش کشیده است. نیل پستمن تاریخ بشر را در برخورد فرهنگ با تکنولوژی، به سه دوره ابزار، تکنوکراسی و تکنوپولی تقسیم میکند و معتقد است جوامع غربی بهویژه آمریکا در دوران تکنوپولی به سر میبرند. پستمن این واژه را از ترکیب دو واژه تکنولوژی و منوپولی ابداع کرده به معنای «فرهنگ در انحصار تکنولوژی». او معتقد است چنین جوامعی دچار ایدز فرهنگی شدهاند و فرهنگ آنها قدرت دفاعی خود را از دست داده است.
[12]. نک: تکنو پولی، ص105 و 109.
[13]. آیینه جیبی آقای مک لوهان، ص29.