• کرونانوشت/ رمزینه‌پول‌ها و تحقیق پیرامون ویروس کرونا

      کرونانوشت/ رمزینه‌پول‌ها و تحقیق پیرامون ویروس کرونا

      کرونانوشت/ رمزینه‌پول‌ها و تحقیق پیرامون ویروس کرونا

      کورویو ، بزرگ‌ترین استخراج‌کننده آمریکایی زنجیره بلوکی اتریوم، توان پردازش 6 هزار تراشه کامپیوتری تخصصی خود را به تحقیقات برای یافتن درمانی برای بیماری کووید19 معطوف کرده است. این واحدهای پردازش گرافیکی در خدمت برنامه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا موسوم به فولدینگ‌ات‌هوم قرار خواهد گرفت. برنامه تحقیقاتی فولدینگ‌ات‌هوم برای انجام شبیه‌سازی‌های مولکولی پویایی‌های پروتئینی از رایانش توزیع‌شده بهره می‌گیرد. به عبارت دیگر، برنامه تحقیقاتی فولدینگ‌ات‌هوم به جای استفاده از سوپرکامپیوترهای عظیم برای انجام تحقیقات خود، از توان رایانش اشخاصی که از سراسر جهان می‌خواهند در آن مشارکت کنند، بهره می‌گیرد.

      کورویو[1]، بزرگ­‌ترین استخراج­‌کننده آمریکایی زنجیره بلوکی اتریوم، توان پردازش 6 هزار تراشه کامپیوتری تخصصی خود را به تحقیقات برای یافتن درمانی برای بیماری کووید19 معطوف کرده است. این واحدهای پردازش گرافیکی[2] در خدمت برنامه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا موسوم به فولدینگ­‌ات­‌هوم[3] قرار خواهد گرفت. برنامه تحقیقاتی فولدینگ­‌ات­‌هوم برای انجام شبیه­‌سازی­‌های مولکولی پویایی­‌های پروتئینی از رایانش توزیع­‌شده بهره می­‌گیرد. به عبارت دیگر، برنامه تحقیقاتی فولدینگ­‌ات­‌هوم به جای استفاده از سوپرکامپیوترهای عظیم برای انجام تحقیقات خود، از توان رایانش اشخاصی که از سراسر جهان می­‌خواهند در آن مشارکت کنند، بهره می­‌گیرد.
      برنامه تحقیقاتی فولدینگ­‌ات­‌هوم در 27 فوریه سال جاری از پروژه­ای مختص توسعه تحقیقات پیرامون ویروس کرونا با رویکردی منحصر به فرد نسبت به توسعه داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری مذکور رونمایی کرد. ویروس کرونا دارایی پروتئین­‌هایی است که ویروس با استفاده از آنها سیستم­‌های دفاعی انسان­‌ها را مختل و از کار می­‌اندازند و خود را بازتولید و تکثیر می­‌کنند. برنامه تحقیقاتی فولدینگ­‌ات­‌هوم در حوزه ویروس کرونا تلاش می­‌کند تا نحوه فعالیت این پروتئین­‌ها را شناسایی و بر مبنای این دانش، روش­‌های درمانی دارویی مناسب را طراحی کند. شبیه­‌سازی این پروتئین­‌ها و سپس، بررسی آن‌ها از زوایای مختلف به محققان کمک می­‌کند که به درک بهتری از نحوه فعالیت پروتئین­‌های مذکور دست یابند و به این ترتیب، احتمال دستیابی به درمان افزایش یابد. افزایش توان رایانش پروژه مذکور شناسایی نحوه فعالیت پروتئین­‌ها و فرآیند یافتن درمان را تسریع می­‌کند.
      در چهارچوب پروژه مختص کرونای برنامه تحقیقاتی فولدینگ­‌ات­‌هوم نیز هزاران کامپیوتر در سراسر جهان به هم متصل می­‌شوند و نوعی ابرکامپیوتر توزیع­‌شده را ایجاد کنند. مانند استخراج بیت­‌کوین، کاربران می­‌توانند برای مساله در دست بررسی، «راه­کاری» پیدا کنند و این اطلاعات را با سایر اعضای گروه به اشتراک بگذارند.
      بهره­‌گیری از واحدهای پردازش گرافیکی شرکت کورویو، که طراحی آن‌ها به گونه­‌ای بوده است که محاسبات تکراری را انجام دهند، توان کل شبکه مورد استفاده در پروژه مختص توسعه تحقیقات پیرامون ویروس کرونا فولدینگ­‌ات­‌هوم دو برابر شده است. بر اساس اعلام شرکت کورویو، 6 هزار واحد پردازش گرافیکی مذکور حدود 0.2 درصد از نرخ هش کلی اتریوم را ایجاد و روزانه حدود 28 اتریوم درآمد کسب می­‌کنند، که ارزش آن در زمان تنظیم گزارش حدود 3600 دلار است.
      استخراج­‌کنندگان سایر رمزینه­‌پول­‌ها[4]، نظیر تولیپ.تولز[5] نیز اعلام کرده­‌اند حاضر هستند توان رایانش خود را در اختیار برنامه تحقیقاتی فلودینگ­‌ات­‌هوم قرار دهند. البته باید توجه داشت، از نظر فنی، تمام استخراج­‌کنندگان رمزینه­‌پول­‌ها نمی­‌توانند در چنین برنامه­‌ها و پروژه­‌هایی مشارکت کنند. اگرچه واحدهای رایانش گرافیکی انعطاف‌پذیر هستند و می­‌توان از توان رایانش آن‌ها در برنامه­‌ها و پروژه­‌های تحقیقاتی مختص کرونا استفاده کرد، اما نمی‌توان از مدارهای یکپارچه با کاربرد خاصی[6] طراحی شده برای استخراج رمزینه­‌پول­‌ها در چنین برنامه­‌ها و پروژه­‌هایی استفاده کرد، هرچند که توان رایانش آن‌ها از واحدهای رایانش گرافیکی بیشتر است. زیست­‌بوم استخراج اتریوم یکی از بزرگ­‌ترین منابع پردازش مبتنی بر واحدهای رایانش گرافیکی را در اختیار دارد و قادر است آن را در اختیار برنامه­‌هایی نظیر فولیدنگ­‌ات­‌هوم قرار دهد.

      نگارنده: امیر عزیزی (دانشجوی دکتری اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصادی اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران)
      تهیه شده در گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی


      منابع

      Chodera, J. (2020, March 10). Folding@home update on SARS-CoV-2 (10 Mar 2020). Retrieved March 31, 2020, from Folding@home: https://foldingathome.org/2020/03/10/covid19-update/
      Hertig, A. (2020, March 27). Thousands of These Computers Were Mining Cryptocurrency. Now They’re Working on Coronavirus Research. Retrieved March 31, 2020, from Coindesk: https://www.coindesk.com/thousands-of-these-computers-were-mining-cryptocurrency-now-theyre-working-on-coronavirus-research


      [1] CoreWeave
      [2] Graphic processing unit
      [3] Folding@home
      [4] Cryptocurrency
      [5] Tulip.tools
      [6] Application-specific integrated circuits
      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir