چین در تلاش برای مهار گسترش ویروس کرونای جدید (کوید-19)، اقدامات پیشگیرانه جدیای را برای قرنطینه و جلوگیری خروج مردم از خانه انجام داده است. از زمان آغاز بحران در تعطیلات سال نوی چین، مراکز خرید، رستورانها، سینماها و اماکن توریستی و کارخانهها تعطیلشده است. این مسئله نگرانیهایی درزمینهی رشد اقتصاد چین ایجاد کرده است. بااینحال، همزمان بااینکه برخی از صنایع در چین به دلیل شیوع ناگهانی کوید-19 در رکود موقت قرارگرفتهاند، اقتصاد دیجیتال پررونق چین، نقش مهمی در مهار خطرات ناشی از ویروس کوید-19 و اثرات منفی آن بر اقتصاد ایفا نموده است.
در حقیقت، تحت یک اقتصاد دیجیتال بسیار توسعهیافته، افراد میتوانند بدون نیاز به خارج شدن از خانه، کار خود را ادامه دهند، مطالعه کنند و مصرف کنند. در طول شیوع ویروس کوید-19، اقتصاد دیجیتالی جامعه چین را سر پا نگهداشته است.
رشد مستمر اقتصاد دیجیتال نتیجه مزایایی است که چین درزمینهی فنآوری طی سالها به دست آورده است، فناوریهایی مانند
5G و هوش مصنوعی به تقویت تحول اقتصادی چین کمک کردهاند. شبکه گسترده تدارکات و زیرساختهای چین قادر به تضمین حملونقل و خریداری محصولات خریداریشده بهصورت آنلاین در مواجهه با شیوع این ویروس هستند. حجم تحویل چین از سال 2014 به مدت شش سال متوالی بزرگترین در جهان باقیمانده است. با ادامه جنگ چین علیه ویروس کوید-19، اقتصاد این کشور در مدتزمان کوتاهی دچار آسیب شد، اما توسعه سریع اقتصاد دیجیتال تأثیر منفی شیوع ویروس را جبران نمود [1].
در سال 2019، اقتصاد دیجیتال بهعنوان نیروی محرکه جدید در توسعه اقتصادی چین نقشآفرینی کرده بود. دولت چین و شرکتهای فناوری اطلاعات باهم همکاری کردهاند تا با کوید-19 مبارزه کنند و فناوریهای دیجیتال را با سرعتی بیشتر بهکارگیرند. در مبارزه با ویروس، فناوری دیجیتال در انتشار سریع و دقیق اطلاعات، حفظ زندگی روزمره و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، توسعه مراقبتهای بهداشتی و همچنین بازیافت صنایع و فعالیتهای اقتصادی نقش داشته است. فناوری دیجیتال توسعهیافته در این دوره فوقالعاده فرصتی برای تقویت هرچه بیشتر اقتصاد دیجیتال این کشور است. دادههای بزرگ، ارتباطات از راه دور، تجارت الکترونیکی، تلفن همراه و سایر فناوریها و خدمات دیجیتال نقش مهمی در پیشگیری از شیوع این ویروس و همچنین ازسرگیری کارها داشته است [3].
آمارها نشان میدهد که بین سالهای 2012 تا 2018، حجم اقتصاد دیجیتال چین از 2/11 تریلیون یوان به 3/31 تریلیون یوان گسترشیافته است و این کشور به دومین کشور بزرگ جهان ازلحاظ اقتصاد دیجیتال تبدیلشده است. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی این کشور طی این بازه زمانی، از 8/20 درصد تولید ناخالص داخلی به 8/34 درصد رسیده است. اقتصاد دیجیتال از زمان شیوع ویروس کوید-19 در این کشور مهمتر و باارزشتر شده است. آمار و ارقام یک پلتفرم تجارت الکترونیکی نشان میدهد که از آغاز تعطیلات سال نو چینی، فروش سبزیجات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9 برابر رشد کرده و فروش گوشت و تخممرغ 5/7 برابر بیشتر از سال گذشته است، درحالیکه مواد غذایی منجمد مانند کوفتهها و شیرینیها نیز بیش از هفت برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته فروختهشده است [1].
پلتفرم آنلاین مواد غذایی تازه جیدی [5] اعلام کرد که فروش آن در مقایسه با سال گذشته از 24 ژانویه تا 2 فوریه با 215 درصد رشد به بیش از 15000 تن محصولات تازه در سطح کشور رسیده است. مدیر انبار دینگدانگ [6]، یک پلتفرم تجارت الکترونیکی سبزیجات، گفت: مقدار هر سفارش تقریباً دو برابر و به بیش از 100 یوان (حدود 3/14 دلار آمریکا) افزایشیافته است، درحالیکه درگذشته هر سفارش تنها 60 یا 70 یوان بوده است. برخی از پلتفرمهای تحویل در مواجهه با افزایش قابلتوجه در حجم تجارت، اقداماتی را برای کاهش زمان تحویل و استفاده از ابزارهای تحویل بدون نیاز بهمواجهه رودررو اتخاذ کردهاند. بخشی از پلتفرمهای تحویل تهیه و تحویل آنلاین غذا در شرایط افزایش تقاضا بخشی از نیروی کار رستورانهای غیرفعال در زمان شیوع ویروس کوید-19 را به کار گرفتهاند. به گفته مدیرکل مدیریت عملیات شرکت فرشهیپپو [7]، اینیک حرکت برد- برد است؛ زیرا نیاز به تحویل آنلاین بهمراتب بیشتر از حد معمول است و نیاز به نیروی کار بیشتری دارد، درحالیکه بسیاری از شرکتهای تهیه غذای آفلاین عملیات را به حالت تعلیق درآوردهاند و نیروی کار آنها بیکار هستند و دو طرف در تلاش هستند تا مشکلات را پشت سر بگذارند. با توسعه سامانههای تحویل، کاهش فروش آفلاین ناشی از بیماری همهگیر در این حوزه میتواند تا حد زیادی با افزایش خرید آنلاین جبران شود [2].
با شروع شیوع ویروس در سال نو چینی، رستورانها، هتلها، پارکهای تفریحی، موزهها و تئاترها در دوره اوج خود بهشدت مورد آسیب قرار گرفتند و جلسات و انجمنهای بیشماری که برای ماه فوریه برنامهریزیشده بود به تعویق افتاد. در این میان اقتصاد دیجیتال نقش تثبیتکنندهای در مصرف و اقتصاد کلان داشته است. برای مثال در طول شیوع ویروس کوید-19 در چین، 40 درصد از رستورانها برای گسترش تجارت آنلاین خود بهسختی کارکردهاند، درحالیکه نیمی از این رستورانها قبلاً خدمات آنلاین ارائه نمیدادند. آنها توانستند این کار را به لطف یک شبکه زیرساختی قوی انجام دهند که امکان خرید آنلاین، تحویل و پرداخت از طریق موبایل را فراهم میآورد [4].
درزمینهی تفریح و سرگرمی نیز، پارکهای تفریحی، موزهها و تئاترها شاهد کاهش 90 درصدی و حتی بیشتر در کار خود هستند. درعینحال، مشاهده فیلمهای آنلاین، نمایشهای تلویزیونی و فیلمهای کوتاهمدت رشد چشمگیری را تجربه کرده است، درحالیکه آموزش آنلاین شاهد رشد 300 درصدی بوده است. آمارها نشاندهنده رشد «اقتصاد خانگی- فعالیتهای اقتصادی در خانه»[8] به دلیل رونق در پخش ویدئو، بازیهای آنلاین و خدمات آموزش آنلاین است. بهعنوانمثال، بازی آنلاین محبوب چینی «
Arena of Valor» در طول جشنواره بهار روزانه 120 میلیون تا 150 میلیون کاربر فعال (حدود 10 درصد از جمعیت چین) داشته است. معاملات موجود در این بازی در سال 2019 جهش بزرگی را نشان داد و تنها در شب سال نو چین به رکورد 2 میلیارد یوان (290 میلیون دلار آمریکا) رسید. اینکه اقتصاد دیجیتال چین همچنان زیر سایه شیوع این ویروس رشد میکند، نشاندهنده پتانسیل عظیم بازار چین است. اگرچه مردم از بیرون رفتن، خرید، مسافرت و تفریح خودداری کردند، اما تقاضای بازاری که 4/1 میلیارد نفر جمعیت دارد همچنان وجود دارد و مصرف آن در حال رشد است [1].
همچنین محبوبیت اپلیکیشنهای ارتباط از راه دور برای تسهیل کار کارمندان در خانه باعث توسعه اقتصاد دیجیتال چین شده است. بارگیری برنامههای ارتباط از راه دور مانند دینگ تاک [9] و ویچتورک [10] در فروشگاه اپلیکیشن اپل [11] رتبه بالایی دارد. طبق اعلام این شرکت، بیش از 10 میلیون شرکت و سازمان از زمان پایان تعطیلات جشنواره بهار از ابزار دفتر کار تلفن همراه علیبابا استفاده کردهاند [2].
با کمک اقتصاد دیجیتال، چین اطمینان دارد که از شیوع این بیماری جان سالم به در برده و اقتصاد خود را در مسیر رشد بلندمدت و پایدار نگه میدارد.

نگارنده: نفیسه صالح نیا (دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران)
تهیه شده در گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی
منابع:
- https://www.chinadaily.com.cn/a/202002/04/ws5e390a64a310128217274c4e.html
- https://www.xinhuanet.com/english/2020-02/07/c_138764342.htm
- https://global.chinadaily.com.cn/a/202003/23/ws5e78629aa31012821728148a.html
- https://www.straitstimes.com/asia/digital-economys-stabilising-role-in-mitigating-coronavirus-impact-china-daily-contributor
- https://www.jd.com
- Dingdong Maicai
- Freshhippo
- In-House Economy
- Dingtalk
- Wechat Work
- Apple