در شرایط به وجود آمده کنونی غولهای فناوری چینی تلاشهای خود را در زمینه فناوری مراقبتهای سلامتی (health care) با استفاده از رایانش ابری و هوش مصنوعی تسریع کردهاند.
مقدمه
در شرایط به وجود آمده کنونی غولهای فناوری چینی تلاشهای خود را در زمینه فناوری مراقبتهای سلامتی (
health care) با استفاده از رایانش ابری و هوش مصنوعی تسریع میکنند
.
در حالی که شرکتهای فن آوری ایالات متحده از اپل تا مایکروسافت علناً و بارها درباره تصمیمات خود در زمینه ورود جدی به فناوری سلامت صحبت کردهاند، شرکتهای چینی با آرامش و در پس زمینه کار کردهاند.
اما با شیوع کرونا، پکن از غولهای فناوری این کشور خواسته است تا برای مبارزه با این بیماری گام بردارند. بنگاههای فنی تواناییهای نظارت خود را برای کمک به دولت در ردیابی افرادی که به طور بالقوه در تماس با کرونا ویروس قرار دارند، گسترش دادهاند و اکنون غولهای فناوری چینی با تمرکز بر ارائه ابزارهایی برای کمک به صنعت پزشکی، تلاش خود را به سمت مراقبتهای بهداشتی و درمانی افزایش می دهند. در ادامه فعالیتهای این شرکتها مرور شده است.
علی بابا (Alibaba)
علی بابا صاحب بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیکی در چین، یک تجارت رایانش ابری مترقی، یک شبکه لجستیک و یکی از بزرگترین برنامههای پرداخت تلفن همراه
Alipay از طریق شرکت تابعه
Ant Financial است.
این شرکت برای معرفی برخی از ویژگیهای مراقبتهای بهداشتی، به برنامههای مذکور تکیه زده است. در ماه ژانویه، علی بابا سرویس کلینیک آنلاین را در برنامههای
Alipay و
Taobao برای کاربران خود در استان هوبی راه اندازی کرد، جایی که گمان می رود که کورونا منشا گرفته و منطقه ای با بیشترین تعداد موارد است. این سرویس به مردم امکان می داد که با پزشکان مشاوره آنلاین انجام دهند و بعدها به ساکنان پکن نیز افزایش یافت.
در ماه فوریه، این شرکت خدمات تحویل دارو را برای افرادی که برای درمان بیماریهای مزمن نیاز به دارو دارند، راه اندازی کرد. این درحالی است که بیمارستانها با وجود بیماران فراوان کروناویروس بیش از حد سنگین شدهاند، و گاهی اوقات برای کمک به مبتلایان به سایر بیماریهای مزمن که نیاز به درمان فوری دارند، منابع کمی دارند.
بازوی تحقیقاتی علی بابا همچنین الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی را برای تحلیل اسکنهای توموگرافی کامپیوتری (
CT) تهیه کرده است. این شرکت ادعا می کند که با استفاده از هوش مصنوعی خود می تواند "تفاوت تصاویر بین پنومونی با تظاهر بالای درگیری به کروناویروس، با شک پائین درگیری به کورونا ویروس و پنومونی با علتهای غیر از کرونا ویروس را طی 20 ثانیه شناسایی کند، با (یک) میزان دقت تا 96٪".
علی بابا گفت: این الگوریتم در 26 بیمارستان در 16 استان و شهرداری استفاده شده است. و این فناوری "طی هفتههای آینده" در بیش از 100 بیمارستان در چین برای معالجه مبتلایان به کروناویروس ارائه خواهد شد.
واحد ابر علی بابا بسترهای نرم افزاری خود را در اختیار موسسات تحقیقاتی جهانی قرار داد تا به آنها در تسریع تلاشهای خود در یافتن توالی ژن مربوط به کرونا ویروس کمک کند. این بستر همچنین می تواند به دانشمندان کمک کند سریعتر واکسن بسازند.
بایدو (Baidu)
بایدو بزرگترین موتور جستجوی چین است اما قابلیتهای هوش مصنوعی را نیز توسعه داده است. این شرکت در حال حاضر یک بستر مشاوره آنلاین با پزشک را اجرا کرده و هزینه پرس و جو در آن را نیز رایگان کرده است. بایدو گفت که این پلتفرم بیش از 15 میلیون سؤال از کاربران و میزبان بیش از 100000 پزشک برای پاسخ به سؤالات بوده است.
بایدو الگوریتمی را که آنرا "
LinerFold" می نامد به آژانسهای آزمایش ژن، مراکز کنترل بیماری همه گیر و مؤسسات تحقیقاتی در سطح جهان بصورت رایگان ارائه می دهد. این الگوریتم قادر است دانشمندان را در درک ساختار ژنتیکی تشکیل دهنده کورونا ویروس و همچنین ساخت واکسن کمک کند.
وی گفت: "وضعیت ویژه این بیماری همه گیر باعث افزایش تقاضا برای خدمات و اطلاعات پزشکی آنلاین شده است. یانگ مینگلو، مدیر کل واحد مراقبتهای سلامتی بایدو به
CNBC گفت: عموم مردم از اینترنت استفاده کردهاند تا در مورد آخرین وضعیت گسترش شیوع بیماری و خدمات پیشرفته مراقبت سلامت، اطلاعات به دست آورند.
"در آینده، مراقبتهای سلامتی بایدو به تمرکز خود بر تحقیقات و توسعه فناوری و همچنین سیستم مراقبتهای سلامتی هوشمند، ایجاد یک پلت فرم خدمات مدیریت سلامت کامل و شرکت فعالانه در توسعه بهداشت عمومی چین خواهد پرداخت."
تنسنت (Tencent)
تنسنت یکی از بزرگترین شرکتهای بازیهای ویدئویی در جهان است اما محبوب ترین پلتفرم پیام رسانی چین،
WeChat را نیز اجرا می کند. این شرکت خدمات مشاوره سلامت آنلاین رایگان را از طریق پنج پلتفرم آنلاین مراقبتهای بهداشتی از طریق
WeChat راه اندازی کرده است. همچنین یک به اصطلاح "
chatbot" وجود دارد که به کاربران امکان می دهد سؤال بپرسند و تشخیص اولیه را دریافت کنند.
chatbot یک سرویس پیام رسانی خودکار است.
به گزارش سی ان ان، تنسنت همچنین مرکز ابر رایانه خود را برای کمک به محققان در یافتن درمان برای ویروس، افتتاح کرده است. ابر رایانهها می توانند فرایندها را خیلی سریعتر از رایانههای معمولی اجرا کنند.
هواوی (Huawei)
هواوی به فعالیت در حوزه ارتباطات مخابراتی و تجهیزات شبکه شهرت دارد. این شرکت همچنین دارای یک تجارت ابری کوچک اما رو به رشد است.
واحد ابر آن، به همراه شرکتی به نام
GrandOmics Biosciences، ابزاری را برای درک ساختارژنتیکی کروناویروس ایجاد کردند.
محققان همچنین از فناوری
Huawei برای بررسی داروها استفاده می کنند تا بتوانند داروهایی را که برای درمان کروناویروس مناسب باشد را پیدا کنند.
سکوی محاسبات ابری این شرکت نیز برای آنالیز
CT Scan استفاده می شود که می تواند به شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کمک کند.
سخنگوی این شرکت درگفتگویی به خبرگزاری سی ان بی سی گفت: "فناوری سلامت برای پیشرفت صنعت پزشکی و بهداشتی از اهمیت فزاینده ای برخوردار است، ما در هواوی بر آنیم تا با استفاده از فناوری و راه حلهای خلاقانه، به صنایع، برای تسریع در تحقیقات و برنامههای هوش مصنوعی کمک کنیم."
دیدی (DiDi)
دیدی بزرگترین سرویس تاکسی و ماشین اینترنتی در چین است که در حوزهی محاسبات ابری نیز فعالیت تجاری دارد.
این شرکت امکانات ابری خود را به صورت رایگان برای پروژههای تحقیقاتی و امدادی مربوط به کورونا ویروس افتتاح کرد. دیدی به
CNBC گفته است که برخی "سازمانهای تجزیه و تحلیل دادههای پزشکی شروع به استفاده از این سرویس کرده اند"
دیدی همچنین در بیانیه ای گفت: "سازمانهای پزشکی و امدادی، از جمله سازمانهای تحقیقاتی، نیاز به منابع محاسباتی برای تجزیه و تحلیل دادهها و شبیه سازی، و پشتیبانی لجستیکی و سازمانی ملی و منطقه ای به ویژه در مورد وضعیت شیوع سریع در حال پیشرفت دارند."
نگارنده: محمدمهدی رضاپور
تهیه شده در گروه علوم و فناوریهای نوین پژوهشگاه فضای مجازی
لینک منابع
1
2
3