• شماره یازدهم گزارش سریع منتشر شد

      شماره یازدهم گزارش سریع منتشر شد

      شماره یازدهم گزارش سریع منتشر شد

      یازدهمین شماره از سری گزارش‌های سریع و پنجمین نسخه از سلسله گزارش‌های حکمرانی فضای مجازی در کشورهای مختلف جهان، با محوریت کشور «روسیه» در روز 12 بهمن ماه منتشر شد.

      یازدهمین شماره از سری گزارش‌های سریع و پنجمین نسخه از سلسله گزارش‌های حکمرانی فضای مجازی در کشورهای مختلف جهان، به همت پژوهشگاه فضای مجازی و با محوریت کشور «روسیه» در روز 12 بهمن ماه منتشر شد.
      هنگامی‌که از حکمرانی فضای مجازی سخن می‌گوییم، دست‌کم سه مفهوم را می‌توانیم مورد نظر قرار دهیم:
      1. حکمرانی از طریق فضای مجازی: حکومت‌ها برخی از وظایف حاکمیتی خود را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند. برای مثال، خدمات دولتی از طریق اینترنت ارائه می‌شود. مفهوم «دولت الکترونیک» در این حوزه جای می‌گیرد.
      2. حکمرانی در فضای مجازی: حکومت‌ها سعی می‌کنند حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی بازتعریف و اِعمال کنند. برای مثال، آن‌ها دامنه‌های ملی تعریف می‌کنند، در پی امنیت سایبری شهروندان خود هستند، جرائم را به حوزه سایبری بسط می‌دهند یا آن‌ها را با توجه به فضای سایبری تعدیل می‌کنند.
      3. حکمرانی بر فضای مجازی: حکومت‌ها سعی می‌کنند سیاست‌هایی را برای شکل‌دادن به فعالیت‌ها در فضای مجازی تدوین و اجرا کنند، رویه‌های عمل قانونی و مشروع را در فضای مجازی تعیین کنند و روابط میان بازیگران و گروه‌های اجتماعی مختلف را تنظیم کنند.
      سلسله گزارش‌های «حکمرانی فضای مجازی در کشورهای جهان» تلاش می‌کند تا «ساختار، مدل و سناریو حکمرانی فضای مجازی»، «اسناد سیاستی و قوانین فضای مجازی»، «مهمترین نهادها و شرکت‌های ملی فضای مجازی» و «مهمترین اقدامات حاکمیتی فضای مجازی» این کشورها را مورد بررسی قرار دهد. در این گزارش، به حکمرانی فضای مجازی در کشور روسیه خواهیم پرداخت.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir