• نخستین نشست دانش‌افزایی فضای مجازی دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد

      نخستین نشست دانش‌افزایی فضای مجازی دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد

      نخستین نشست دانش‌افزایی فضای مجازی دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد

      دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، نخستین نشست دانش‌افزایی در این زمینه را در تاریخ 14 آبان ماه 1398 برگزار کرد.

      اولین نشست دانش‌افزایی فضای مجازی با موضوع «شیوه‌شناسی رصد و تحلیل‌های رصدی فضای مجازی» 14 آبان 1398 در سالن کنفرانس دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) قم برگزار شد. نشست‌های دانش‌افزایی فضای مجازی، سلسه نشست‌هایی است که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور افزایش سطح دانش پژوهشگران این دفتر بصورت دوهفته یکبار در قم برگزار می‌گردد. در این نشست که با حضور مدیر و کارشناسان دفتر مطالعات اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین کهوند پس از بیان تجربیات خود در حوزه رصد فضای مجازی، به نقد شیوه‌های رصدی موجود پرداخت.
      ایشان در ادامه بیان داشت: پس از چند سال تلاش طاقت‌فرسا در حوزه رصد فضای مجازی، به نتایج بسیار متفاوتی از تحلیل های رصدی موجود دست یافتیم.
      قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی سپس به بررسی آمار و ارقام مرتبط پرداخته و اصول و تغایرهای رصدی آن را نسبت به سایر پژوهش‌های رصدی تببین نمودند. ایشان با اشاره به اینکه بسیاری از تحلیل‌گران فضای مجازی در تحلیل‌های رصدی خود تعداد اعضای کانال‌های شبکه‌های اجتماعی را ملاک سنجش قرار می‌دهند افزود: «این یک اشتباه رصدی است که منجر به شکل‌گیری تحلیل‌های غلط می‌شود.»
      به اعتقاد ایشان، به جای توجه به تعداد اعضای کانال‌ها، باید به تعداد بازدید کاربران از پست‌های آن کانال توجه کرد؛ چرا که بسیاری از کانال‌ها (مثل بسیاری از کانال‌های خبری) اعضای فراوانی دارند اما تعداد بازدید آن‌ها بسیار کمتر از اعضای آن‌هاست! در مقابل برخی از کانال‌ها مثلاً در حدود 2000 عضو بیشتر ندارند اما آمار بازدید برخی از پست‌هایشان به چند میلیون هم می‌رسد!

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir