تازهترین تحقیقات آماری نشان میدهد که حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی در مورد اشاعه اخبار جعلی و تبعات احتمالی آن نگران هستند.
مرکز تحقیقاتی پو
[1] در تازهترین پژوهش آماری خود به این نتیجه رسیده است که اخبار جعلی موجود در شبکههای اجتماعی، امروزه به نگرانی حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی بدل شده است. به عبارت دیگر، 51 درصد شهروندان بالغ آمریکا، در مورد صحت اخبار منتشر شده در رسانههای اجتماعی تردید دارند.
این در حالی است که در حال حاضر 55 درصد از بزرگسالان امریکایی اخبار روزانه را از طریق شبکههای اجتماعی پیگیری و دریافت میکنند. با این وجود اکثر آنها از امکان کامل یا صحیح نبودن اخباری که در این بستر میخوانند، آگاه هستند.
بر اساس گزارش یاد شده، حدود 90 درصد از آمریکاییها بر این عقیدهاند که شرکتهای صاحب رسانههای اجتماعی دست کم برخی از اخبار را پیش از نمایش برای کاربران کنترل کرده و تغییر میدهند.
اکثر افراد بررسی شده در این پژوهش آماری، معتقدند که رسانههای اجتماعی بیش از حد بر اخبار موجود بر بستر خود نظارت دارند. 82 درصد مصاحبهشوندگان بر این باوراند که شرکت های فعال در حوزه شبکههای اجتماعی با برخی خبرگزاریها متفاوت از دیگر نهادها برخورد میکنند. در حالی که 79 درصد معتقدند که علاوه بر این مورد یاد شده، این شرکتها با افراد مختلف نیز که سلایق سیاسی مختلف دارند، متفاوت رفتار میکند.
این تحقیق میتواند نشانگر کاهش تدریجی اعتماد عمومی کاربران به رسانههای اجتماعی و کاسته شدن از میزان نفوذ این شرکتها در میان شهروندان باشد. بیشک مردم به اندازه سابق به فیسبوک و گوگل اعتماد ندارند و همین امر میتواند سبب بروز دردسرهایی تازه برای انحصارگران صنعت فناوری آمریکا شود.
لینک منبع