موسسه انتشاراتی دانشگاه کلمبیا ، اخیرا اقدام به انتشار کتابی موسوم به «رسانههای اجتماعی و منافع عمومی: قوانین رسانهای در عصر اطلاعات غلط» کرده است.
نویسنده کتاب یاد شده، فیلیپ ناپولی
[1]، استاد رشته سیاستگذاری عمومی در دانشکده سنفورد
[2] از دانشگاه دوک
[3] در مورد تازهترین اثر مکتوب خود در تاریخ چاپش به 27 اوت امسال بازمیگردد، گفت:
«فیسبوک یک بستر ایجاد شده از سوی دانشجویان حاضر در یک اتاق خوابگاه دانشگاه هاروارد است که شیوه مصرف اخبار، نحوه مشارکت سیاسی و درک میلیونها نفر از مردم جهان را دگرگون کرده است. شرکتهایی چون فیسبوک، گوگل و توییتر، گرچه بسیاری از نقشهای مفروض برای یک خبرنگار را پذیرفتهاند، اما در عمل ملزم به پذیرش قواعد کلی مربوط به نهادهای رسانهای و کدهای اخلاقی مرسوم نیستند.»
کتاب رسانههای اجتماعی و منافع عمومی، به بررسی چگونگی و چرایی تبدیل رسانههای اجتماعی به بستری برای توزیع و مصرف اخبار میپردازد و در پی بررسی چالشهای دسترسی کاربران به اطلاعات در این قبیل بسترها است. ناپولی معتقد است که تحولات اخیر، روزنامهنگاران را به عنوان مرجعی برای گزینش و داوری اخبار، حذف کرده و نظارت را بر صحت دادههای منتشر شده از بین برده است.
سرفصلهای اصلی این کتاب عبارت است از:
- مرتبسازی وب و ظهور اخبار الگوریتممحور
- نظارت الگوریتممحور و دگرگونی نهادهای خبری
- اخبار جعلی و حبابهای گزینشی
- الگوی بازار الگوریتممحور ایدهها
- اصل منافع عمومی در حاکمیت رسانه: از گذشته تا به حال
[2] Sanford School of Public Policy