• افزایش اعتیاد شهروندان آمریکا به رسانه‌های اجتماعی

      افزایش اعتیاد شهروندان آمریکا به رسانه‌های اجتماعی

      افزایش اعتیاد شهروندان آمریکا به رسانه‌های اجتماعی

      نشریه اکونومیست، اخیرا طی گزارشی آماری از افزایش شدید نرخ اعتیاد شهروندان ایالات‌متحده آمریکا به استفاده از رسانه‌های اجتماعی خبر داد.

      نشریه اکونومیست، اخیرا طی یاداشتی، به نقل از موسسه تحقیقاتی ای.مارکتر (eMarketer)، اعلام کرد که اعتیاد آمریکایی‌ها به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، شهروندان ایالات متحده آمریکا، به صورت متوسط، حدود 42 دقیقه از زمان خود را در بستر رسانه‌های اجتماعی چون فیسبوک می‌گذرانند.
      این در حالی است که جاش هاولی (Josh Hawley)، سناتور جوان جمهوری‌خواه میسوری، در تاریخ 30 جولای، از تلاش برخی نمایندگان برای تصویب دستورالعملی موسوم به «قانون فناوری کاهش اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی» خبر داد.
      بر اساس اخبار منتشر شده، این لایحه، با هدف کاهش استفاده کاربران شبکه‌های اجتماعی از این بستر، به مدت زمان 30 دقیقه در روز، مطرح شده است. قانون یادشده در صورت تصویب، تلفن‌های همراه را برای تحقق این امر به صورت پیشفرض تنظیم می‌کند و کاربران می‌توانند با تغییر این تنظیمات، محدودیت یاد شده را از بین ببرند. این دستورالعمل، علاوه بر این، ویژگی‌های اعتیادآوری چون پیمایش نامحدود در فضای مجازی و پخش خودکار ویدیو و صوت به صورت پشت هم را ممنوع می‌کند.
      پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نمایندگان سنای ایالات متحده، از پیشنهاد هاولی، چندان استقبال نخواهند کرد.
      موسسه پژوهشی پو (Pew Research Centre)، یکی از اندیشکده‌های مطرح و فعال در آمریکا، طی انتشار یک نظرسنجی عمومی در ژانویه و فوریه سال میلادی جاری، اعلام کرد که 69 درصد از بزرگسالان این کشور، کاربر فعال فیسبوک هستند و حدود نیمی از این کاربران، در طول روز، چندین بار از این وب‌سایت بازدید می‌کنند.
      علاوه بر این، وبگاه یوتیوب، گوی رقابت را از فیسبوک هم ربوده و محبوبیتی بیش از این شبکه اجتماعی یافته است. 73 درصد از بزرگسالان ایالات متحده، به صورت روزانه، در بستر یوتیوب به تماشای ویدیو می‌پردازند. این رقم برای افراد 18 تا 24 سال، حدود 90 درصد برآورد شده است.
      بر اساس گزارش موسسه پو، در حال حاضر، 37 درصد از بزرگسالان آمریکا، در اینستاگرام فعال هستند. این در حالی است که در سال 2012، اکثریت نسبی مردم آمریکا تنها در فیسبوک فعال بودند و آمار کاربران اینستاگرام در این کشور، کمتر از 10 درصد بود.


      حال در سال 2019، آمریکایی‌ها، بیش از هر زمان دیگری در گذشته، زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک سپری می‌کنند. برخی شواهد علمی، نشان می‌دهد که تغییر این روند، می‌تواند مزایای بیشماری برای افزایش نرخ سلامتی کاربران داشته باشد.
      ملیسا هانت (Melissa Hunt)، ریچل مارکس (Rachel Marx)، کورتنی لیپسون (Courtney Lipson) و جوردین یانگ (Jordyn Young,)، محققان دانشگاه پنسیلوانیا، طی مقاله‌ای مشترک، در سال گذشته، اعلام کردند که محدود کردن زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به 10 دقیقه در روز، می‌تواند سبب کاهش احساس تنهایی، افسردگی، اضطراب و ترس در کاربران شود. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی، موجب بروز پدیده‌ای نوظهور به نام مقایسه اجتماعی می‌شود. کاربران در چنین شرایطی به مقایسه خود با دیگران می‌پردازند و همین امر، سبب افزایش افسردگی در بستر جامعه می‌شود.

      لینک منبع

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir