• پیش‌نشست اول همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      پیش‌نشست اول همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی

      پیش‌نشست اول همایش زندگی معنادار در عصر فضای مجازی
      نوع رویداد: سمینار
      سطح برگزاری: سراسری
      آدرس محل برگزاری: پژوهشگاه فضای مجازی
      محورهای رویداد:
      به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، گفتگو پیرامون موضوع‌ و محور‌های همایش «زندگی معنادار در عصر فضای مجازی» با حضور محمد سبحان جلیلیان (دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر فلسفه در اندیشکده جامعیت و دبیر علمی همایش) و محمد مهدی نصر هرندی (مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و دبیر اجرایی همایش) برگزار شد.

      گفتگو پیرامون موضوع‌ و محور‌های همایش «زندگی معنادار در عصر فضای مجازی» با حضور محمد سبحان جلیلیان (دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر فلسفه در اندیشکده جامعیت و دبیر علمی همایش) و محمدمهدی نصر هرندی (مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و دبیر اجرایی همایش) در روز چهارشنبه مورخ 24 فروردین 1401 برگزار شد.

      این جلسه با هدف روشن ساختن موضوع و محورهای چهارگانه همایش برگزار شد، از این روی، مباحثی چون «معنای زندگی»، «نظریه اخلاقی»، «فلسفه و اخلاق فناوری» و «زندگی معنادار در عصر فضای مجازی» مورد بحث قرار گرفت. درباب محور نخست، یعنی معنای زندگی، محمد سبحان جلیلیان به تشریح زمینه طرح پرسش از معنای زندگی و بحران معنا و نیز تقسیم‌بندی‌ نظریات معناداری پرداخت. وی از نگرش فلسفی در مسئله معنای زندگی دفاع کرد و تأملات فلسفی را در مسیر نظریه‌پردازی درباره معنای زندگی مفید قلمداد نمود. در ادامه جلسه، جایگاه نظریه اخلاقی در اخلاق و فلسفه اخلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بحث، مهمان برنامه از تمایز بین اخلاق (به مثابه دانش مرتبه اول) و فلسفه اخلاق (به مثابه دانش مرتبه دوم) صحبت کرد و ضمن برشمردن شاخه‌های فلسفه اخلاق، از نظریه اخلاقی و جایگاه و هدف آن بحث نمود. محور سوم همایش «فلسفه و اخلاق فناوری» است؛ از این روی در این جلسه، بحث از چیستی فلسفه فناوری و ادوار سه گانه آن مورد توجه قرار گرفت و پیرامون دغدغه‌های اخلاقی فیلسوفان معاصر فناوری (مانند طراحی‌های حساس به ارزش) و تفاوت رویکرد آنان نسبت به فیلسوفان کلاسیک فناوری توضیحاتی ارایه شد. در انتهای گفتگو، به مسئله معنای زندگی در عصر فضای مجازی اشاره شد و از تاثیرات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر جنبه‌های معنوی و توانایی‌های اخلاقی بشر بحث شد. شایان ذکر است که مخاطبان گرامی می‌توانند به زودی مشروح این گفتگو را در صفحه مرکز ملی فضای مجازی در آپارات دنبال کنند.



      عناوین نشست ها :
      سخنرانان : محمد سبحان جلیلیان (دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر فلسفه در اندیشکده جامعیت و دبیر علمی همایش)

      محمد مهدی نصر هرندی (مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی و دبیر اجرایی همایش)

      مخاطبان:
آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم غربی، پلاک 17
کد پستی: 1997987629
تلفن: 22073031
پست الکترونیک: info@csri.ac.ir