موضوع: گزارشهای تخصصیزبان اثر: فارسیناشر: پژوهشگاه فضای مجازیسال نشر: 1401نوع رسانه: الکترونیکیپدیدآورندگان: مینا نائلی (دکترای ارتباطات و رسانه ها آنلاین دانشگاه FU برلین)کلید واژه: هوشدیجیتـال،صالحیتهایدیجیتـال،امنیتدیجیتال،ایمنـیدیجیتال، آمادگی دیجیتال، سـواد دیجیتـال، مهارتهای دیجیتال
توضیحات: هــدف ایــن گــزارش شــرح اســتاندارد یــا چارچــوب هــوش دیجیتــال (DQ )به عنــوان اولیــن اســتاندارد جهانــی بــرای اندازه گیــری ســواد دیجیتــال، مهارتهــای دیجیتــال و آمادگــی دیجیتــال میباشــد. هــوش دیجیتــال مجموعــه ای از شایســتگی های فنــی، شــناختی، فراشــناختی و اجتماعی-عاطفـی اسـت کـه ریشـه در ارزش هـای اخلاقـی جهانـی دارد و به افــراد کمــک میکنــد تــا بــا چالش هــای زندگــی دیجیتــال مواجــه شــوند و از مزیت هـای آن نهایـت اسـتفاده را ببرنـد. پـس از شـرح ایـن اسـتاندارد، اهـداف و مزیت هـای آن، گـزارش پیـشرو بـه مـرور فعالیت هـای آموزشـی جهانــی و ملــی در جهــت افزایــش هــوش دیجیتــال از ســنین پایــه می پــردازد و در انتهــا توصیه هایــی بــه سیاســتگذاران و متولیــان امــر ارائــه میدهــد. امیــد اســت تــا ایــن گــزارش بتوانــد ضــرورت برنامه ریــزی آموزشـی جهـت افزایـش صالحیت هـای دیجیتـال در کـودکان و نوجوانـان را بــرای سیاســتگذاران و نهادهــای آموزشــی کشــور روشــنتر ســازد.