موضوع: گزارشهای تخصصیزبان اثر: فارسیناشر: پژوهشگاه فضای مجازی / گروه مطالعات بنیادین فضای مجازینوع رسانه: الکترونیکیپدیدآورندگان: آیدا محمودیان (دانشجوی دکتری علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی)کلید واژه: علوم شناختی، تغییر رفتار، نظریه تلنگر، تلنگر دیجیتال، سوگیری شناختی
توضیحات: دانشمندان به تازگی دریافتهاند که میتوان برای حل بسیاری از مشکلات جامعه به جای ایجاد تغییرات زیرساختی با هزینه هنگفت، به راهکارهای روانشناختی ارزان قیمت متوسل شد. تغییر رفتار، دانشی است که با استفاده از راهکارهای شناختی، بسامد رفتارهای مفید اجتماعی را افزیش داده و از احتمال تکرار رفتارهای نامطلوب میکاهد. نظریه تلنگر یکی از برجستهترین مفاهیم کاربردی این حوزه میباشد که نوبل اقتصاد را برای نظریهپرداز آن، ریچارد تالر، به ارمغان آورده است. با تلنگر زدن میتوان بدون ممنوع کردن سایر گزینهها، فرد را به سمت انتخاب گزینهای سوق داد که به بهزیستی وی میانجامد. در تلنگر دیجیتالی، با استفاده از طراحی رابط کاربری میتوان کاربران را در فضای مجازی برای انتخاب گزینه مدنظر ترغیب کرد. در این متن پس از تعریف دقیق مفاهیم ذکر شده، به بررسی انواع تلنگر دیجیتالی، کاربردهای آن و نمونههای پژوهشی پیادهسازی شده پرداخته میشود. سپس راهنمایی برای طراحی تلنگرهای دیجیتالی ارائه میگردد. در پایان نیز دلالتهای اخلاقی استفاده از تلنگر دیجیتالی به بحث گذاشته میشود.