موضوع: گزارشهای تخصصیزبان اثر: فارسیناشر: پژوهشگاه فضای مجازی / گروه علوم و فناوریهای نویننوع رسانه: الکترونیکیپدیدآورندگان: محمد مهدی رضاپورکلید واژه: استرالیا ، حمرانی فضای مجازی، ACMA ، اداره ارتباطات و رسانهها ، وزارت ارتباطات و فرهنگ استرالیا ، دفتر ایمنی مجازی استرالیا ، فناوری اطلاعات و ارتباطات استرالیا، پهن باند استرالیا، حکمرانی ICT استرالیا
توضیحات: امروزه شبکههای اجتماعی در صدر بازاریابی، مصرفگرایی و زندگی روزمره هستند. براساس آمارهای بهدستآمده در سال 2019، حدود 22 میلیون نفر کاربر اینترنتی در استرالیا وجود دارد که این تعداد، حدود 87 درصد از جمعیت استرالیا را تشکیل میدهد. در حال حاضر، شبکههای اجتماعی بخشی از جامعه استرالیا هستند که 18 میلیون کاربر فعال دارند و در واقع 69 درصد از جمعیت این کشور را دربرمیگیرد. طبق آمارهای سال 2018، 90 درصد از کاربران استرالیایی بهطور مستقیم از تلفنهای هوشمند استفاده میکردهاند. استرالیا از جمله کشورهایی بوده است که با قرار دادن یک سازمان مرکزی مدیریت فضای مجازی و تعریف و ساماندهی تعاملات این سازمان با دیگر نهادهای مسئول این حوزه، عزم جدی در مواجهه فعال با تحولات فضای مجازی داشته است. با نگاهی به تلاشهای استرالیا به منظور قرارگرفتن در زمرهی کشورهای پیشرو در حاکمیت فضای مجازی، توجه ویژه این کشور به توسعه صنعت امنیت بیش از دیگر موارد به چشم میخورد. در همین زمینه، کارهایی چون تسهیل دسترسی آموزشی برای مردم استرالیا و تأکید بر تربیت نیروهای خبره در ابعاد مختلف فضای مجازی و به خصوص در حوزهی امنیت، از جملهی اقدامات موثر این کشور در حکمرانی فضای مجازی بوده است و در این گزارش تا حد امکان سعی شده است برخی از مهمترین اقدامات استرالیا در حکمرانی فضای مجازی مطرح شود.