موضوع: گزارشهای تخصصیزبان اثر: فارسیتعداد صفحه: 8ناشر: پژوهشگاه فضای مجازی/ گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعیسال نشر: 1398نوع رسانه: الکترونیکیپدیدآورندگان: امیررضا باقرپورشیرازی؛ سرپرست گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازیکلید واژه: آنارشیسم، رسانههای اجتماعی، آنارشی، کریپتو-آنارشیسم، فضای مجازی
توضیحات: آنارشیسم فلسفه سیاسی و اجتماعی است که علیه مرجعیت سیاسی موضع سلبی دارد. با ظهور و فراگیری فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، زمینه جدیدی برای اشاعه این نگرش فراهم شده و با گونههای نوینی از آنارشیسم روبرو هستیم. در این گزارش، پس از معرفی آنارشیسم و آنارشی، به رابطه آنارشیسم و رسانههای اجتماعی میپردازیم. به ویژه مفهوم کریپتو-آنارشیسم در کانون توجه قرار خواهد گرفت. کریپتو-آنارشیستها لزوماً با همه دیدگاههای آنارشیستی کلاسیک و مدرن موافق نیستند. درست است که هر دو گروه آرمانهای نظیر آزادی سیاسی و خلع مرجعیتهای سیاسی با قدرت متمرکز را دنبال میکنند، اما در بین آنها تفاوتهایی نیز دیده میشود. در حالی که آنارشیستها عموماً دیدگاهی چپ دارند و آرمانهای سوسیالیستی و ضدسرمایهداری را دنبال میکنند، کریپتو-آنارشیستها به دنبال بازار و رقابت آزاد هستند. بنابراین دیدگاههای اقتصادی آنان متفاوت از عموم آنارشیستهاست.